Dubbla fakturan

Jamtland

Trådstartare
Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och konstaterade att 3-4 tänder var dåliga och förmodligen behövde tas bort. Vet sa att det kunde bli annat antal efter röntgen som de gjorde i tisdags.

Fakturan efter första besöket (hälsokoll plus blodprov) gick på ca 2400:- och jag bad att få betala den nu på tisdag tillsammans med vad tandstens borttagning och tandutdragningen skulle kosta.

Jag bad då om ett ca pris på vad båda besöken skulle kosta och beroende på antal tänder som skulle tas ut svarade veterinären att det skulle gå på mellan 6-8000:-.

I tisdags, nedan hunden var nersövd, ringde veterinären och sa att en av tänderna som behövde tas ut var lite besvärlig och att den skulle kosta lite mer (de pratade om 3-400:- per tand när vi diskuterade innan). Jag godkände att de skulle fortsätta ta ut den bråkiga tanden (eftersom tanden gått sönder och en bit av roten satt kvar fanns det liksom inget annat alternativ.).

När jag kommer för att hämta hunden fick jag betala drygt 15.000?!?!?! Det var fullt med folk i väntrummet och jag har lite svårt för konfrontationer så jag trollade med knäna och lyckades betala så jag fick ta hem hunden.

Men får de verkligen göra så här?!
 
Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och konstaterade att 3-4 tänder var dåliga och förmodligen behövde tas bort. Vet sa att det kunde bli annat antal efter röntgen som de gjorde i tisdags.

Fakturan efter första besöket (hälsokoll plus blodprov) gick på ca 2400:- och jag bad att få betala den nu på tisdag tillsammans med vad tandstens borttagning och tandutdragningen skulle kosta.

Jag bad då om ett ca pris på vad båda besöken skulle kosta och beroende på antal tänder som skulle tas ut svarade veterinären att det skulle gå på mellan 6-8000:-.

I tisdags, nedan hunden var nersövd, ringde veterinären och sa att en av tänderna som behövde tas ut var lite besvärlig och att den skulle kosta lite mer (de pratade om 3-400:- per tand när vi diskuterade innan). Jag godkände att de skulle fortsätta ta ut den bråkiga tanden (eftersom tanden gått sönder och en bit av roten satt kvar fanns det liksom inget annat alternativ.).

När jag kommer för att hämta hunden fick jag betala drygt 15.000?!?!?! Det var fullt med folk i väntrummet och jag har lite svårt för konfrontationer så jag trollade med knäna och lyckades betala så jag fick ta hem hunden.

Men får de verkligen göra så här?!
Ring och prata med dem. Förklara att du fått en uppskattning tidigare och att du förstår att det var just en uppskattning, men att dubbla summan är långt ifrån vad du hade förväntat dig att betala.

Det är inte säkert att de kan göra något åt pengarna, men om inte annat bör de kunna specificera varför kostnaden drog iväg så överjävligt.
 
När dom ringde under pågående tandoperation, sa som verkligen 300-400 kr? Och inte 3000-4000 kr? Min uppfattning om en tand är besvärlig så går priset upp i tussen och inte i hundratal kronor.

Gällande prisuppgift om 6-8000 kr, var det tydligt att detta omfattade det tidigare besöket? Eller gällde detta bara för själva ingreppet?

Sen har du fått ett prisuppgift så ska ju den hållas inom ett viss span. Jag har för mig att konsumenttjänstlagen anger att spannet är 15 %.

Som prisjämförelse betalade jag 18 000 härom veckan för att dra ut en baktand plus tandrengöring, varav tandrengöringrn (PTR) kotstade 6500 kr och resten var för att ta bort den skadade tanden. Utöver det kostade besöket innan för att ta blodprov och kolla hjärta 2500 kr. Så totalt 20500 kr. Nu är detta Sveriges största tandklinik och i Stockholm så det gör säker det hela dyrare (dyrare hyror, tillgång till avancerad utrustning, mkt utbildad personal etc.).

Men ring absolut och pratat med dom och ange att du har fått dessa prisuppgifter.

Edit - du kan ju även maila om du tycker det är jobbig att ta det per telefon.
 
Det låter som det blivit en miss i kommunikationen.
6000 - 8000 för bägge besöken låter orimligt lite, det låter ner troligt och det var för andra besöket som sen drog iväg iom tanden som var trasig.
Senast gången jag hade hund inne för tandsanering och utdragning av tänder kostade det närmare 11 k och det var för tre år sedan.
 
När dom ringde under pågående tandoperation, sa som verkligen 300-400 kr? Och inte 3000-4000 kr? Min uppfattning om en tand är besvärlig så går priset upp i tussen och inte i hundratal kronor.

Gällande prisuppgift om 6-8000 kr, var det tydligt att detta omfattade det tidigare besöket? Eller gällde detta bara för själva ingreppet?

Sen har du fått ett prisuppgift så ska ju den hållas inom ett viss span. Jag har för mig att konsumenttjänstlagen anger att spannet är 15 %.

Som prisjämförelse betalade jag 18 000 härom veckan för att dra ut en baktand plus tandrengöring, varav tandrengöringrn (PTR) kotstade 6500 kr och resten var för att ta bort den skadade tanden. Utöver det kostade besöket innan för att ta blodprov och kolla hjärta 2500 kr. Så totalt 20500 kr. Nu är detta Sveriges största tandklinik och i Stockholm så det gör säker det hela dyrare (dyrare hyror, tillgång till avancerad utrustning, mkt utbildad personal etc.).

Men ring absolut och pratat med dom och ange att du har fått dessa prisuppgifter.

Edit - du kan ju även maila om du tycker det är jobbig att ta det per telefon.
När de ringde under pågående operation sa de ingenting om att det skulle bli dyrare, bara att tabben var besvärlig och att de inte var klara ännu. Vid samtal innan, när det diskuterades hur många tänder som skulle dras ut, sas summan per tand ligga på 3-400:-/ tand, när hunden redan ligger på operationsbordet sas.

Att summan skulle hamna på 6-8000 för båda besöken fick jag bekräftat flera gånger när jag var där första gången, var liksom extra noga med att fråga rysk jag var tvungen att låna pengar på banken för att kunna genomföra tandbesöket.

Nu rök liksom alla julklappspengar plus det vi sparat ihop för att två av barnen skulle få måla väggarna i sina rum.... Tur att barnen är lika djurkära som en annan och var helt eniga om att de kunde vänta med väggarna så länge hunden mår bra. ❤️

Jag har mailat till dem.
 
Det låter som det blivit en miss i kommunikationen.
6000 - 8000 för bägge besöken låter orimligt lite, det låter ner troligt och det var för andra besöket som sen drog iväg iom tanden som var trasig.
Senast gången jag hade hund inne för tandsanering och utdragning av tänder kostade det närmare 11 k och det var för tre år sedan.
Som sagt, jag frågade flera gånger i slutet av första besöket när jag, veterinären och en djurskötare stod i kassan om priset gällde båda besöken, så där är jag säker på att jag inte missuppfattat.

Kliniken är "känd " för att vara billiga och BRA på tänder, det var därför jag åkte just dit.
 
Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och konstaterade att 3-4 tänder var dåliga och förmodligen behövde tas bort. Vet sa att det kunde bli annat antal efter röntgen som de gjorde i tisdags.

Fakturan efter första besöket (hälsokoll plus blodprov) gick på ca 2400:- och jag bad att få betala den nu på tisdag tillsammans med vad tandstens borttagning och tandutdragningen skulle kosta.

Jag bad då om ett ca pris på vad båda besöken skulle kosta och beroende på antal tänder som skulle tas ut svarade veterinären att det skulle gå på mellan 6-8000:-.

I tisdags, nedan hunden var nersövd, ringde veterinären och sa att en av tänderna som behövde tas ut var lite besvärlig och att den skulle kosta lite mer (de pratade om 3-400:- per tand när vi diskuterade innan). Jag godkände att de skulle fortsätta ta ut den bråkiga tanden (eftersom tanden gått sönder och en bit av roten satt kvar fanns det liksom inget annat alternativ.).

När jag kommer för att hämta hunden fick jag betala drygt 15.000?!?!?! Det var fullt med folk i väntrummet och jag har lite svårt för konfrontationer så jag trollade med knäna och lyckades betala så jag fick ta hem hunden.

Men får de verkligen göra så här?!
Ser nu att jag skrev fel i originalinlägget, det sas ingenting under samtalet under operationen om att det skulle kosta mer, bara att tanden var besvärlig och skulle ta mer tid.
 
Ser nu att jag skrev fel i originalinlägget, det sas ingenting under samtalet under operationen om att det skulle kosta mer, bara att tanden var besvärlig och skulle ta mer tid.
Men de ringer ju inte under pågående operation bara för att säga att det är besvärligt. De måste väl ringt i syfte att du skulle godkänna den ökade kostnaden? Eller varför skulle de annars bett om ditt godkännande för den besvärliga tanden?
 
Ser nu att jag skrev fel i originalinlägget, det sas ingenting under samtalet under operationen om att det skulle kosta mer, bara att tanden var besvärlig och skulle ta mer tid.
Självklart kostar det mer om det är besvärligt och därmed tar längre tid? Längre tid = mindre tid för andra patienter = ökad kostnad. De ringde väl dig för att berätta det och få godkännande att fortsätta.
 
Men de ringer ju inte under pågående operation bara för att säga att det är besvärligt. De måste väl ringt i syfte att du skulle godkänna den ökade kostnaden? Eller varför skulle de annars bett om ditt godkännande för den besvärliga tanden?
Jag är helt med på att de ringde för att det skulle bli dyrare då det var besvärligt och jag hade inte gnällt om det blivit lite dyrare. Men det jag ville poängtera var att de inte sa något om att priset skulle gå upp och därför blir jag ännu mer grinig över den enorma prisökningar som faktiskt blev.

Så något "Det här kommer att bli mycket dyrare, godkänner du den kostnaden"- konversation blev det liksom aldrig.
 
Självklart kostar det mer om det är besvärligt och därmed tar längre tid? Längre tid = mindre tid för andra patienter = ökad kostnad. De ringde väl dig för att berätta det och få godkännande att fortsätta.
Ja jag tog också för givet att det var därför de ringde, men det sas aldrig att det skulle bli prisökning och eftersom ökningen blev så enorm är jag lite "sur". (Läs helt jävla uppgiven då ekonomin är helt körd i botten)
 
Ja jag tog också för givet att det var därför de ringde, men det sas aldrig att det skulle bli prisökning och eftersom ökningen blev så enorm är jag lite "sur". (Läs helt jävla uppgiven då ekonomin är helt körd i botten)
Om de sagt innan operationen att det handlar om 3-400 per tand, totalt cirka 6000 och kostnaden sen blir 15000, då får de väl vara hyggliga nog att säga när de ringer dig att det här kommer att bli väldigt mycket dyrare än 6000? Jag förstår din upprördhet helt oavsett din ekonomi.
 
Ja jag tog också för givet att det var därför de ringde, men det sas aldrig att det skulle bli prisökning och eftersom ökningen blev så enorm är jag lite "sur". (Läs helt jävla uppgiven då ekonomin är helt körd i botten)
Här räknar de ca 15 min för att ta en tand. Pris 700:- tanden/ kvarten. Vissa tänder går fortare och blir därför billigare medans andra tar längre tid.
300-400:- per tand låter väldigt billigt. De kanske räknar på mindre tid, tex 10 min. Då blir en besvärlig tand snabbt dyr. Det normala är ju att det i huvudsak är tiden man betalar för samt materialet.
Titta på specen vad du betalat för.
 
Om veterinär ringer mig under operation utgår jag från att det är besvärligare än tänkt och att det kommer att bli dyrare. Tar inte försäkringen en stor del?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Skriver denna tråden för att få hjälp att fatta rätt beslut och sedan hålla fast vid det. Eller ja, jag vet vad som är rätt beslut men...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 972
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 176
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 333
Senast: Sol
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp