Dubbla fakturan

Ja, verkligen inte okej att fakturan helt plötsligt blir 9000 kr mer!
Nej precis. Att det kostade 15’ ifrågasätter jag inte, det var säkert enligt klinikens taxa. Och att det inte går att ange exakt slutsumma vid samtalet under operationen förstår jag också. Men när man ringer och säger Det har var besvärligare än väntat - då får man allt kläcka ur sig att det blir väldigt mycket dyrare än vad man sagt. Som kund ska man inte förväntas fatta att det blir dubbelt så dyrt.
 
Nej precis. Att det kostade 15’ ifrågasätter jag inte, det var säkert enligt klinikens taxa. Och att det inte går att ange exakt slutsumma vid samtalet under operationen förstår jag också. Men när man ringer och säger Det har var besvärligare än väntat - då får man allt kläcka ur sig att det blir väldigt mycket dyrare än vad man sagt. Som kund ska man inte förväntas fatta att det blir dubbelt så dyrt.
När vår katt behövde vård efter dels en infekterad tandfraktur, dels tandresorbtion, frågade veterinären innan ingreppet om vi hade ett tak för hur mycket det fick kosta? Vi sa nej, eftersom det var så nödvändigt för kattens skull, och då fick vi veta kostnaden först efter operationen. Nu hade vi sån ofantlig tur att hans försäkring (Agria) täckte det mesta och vi behövde bara betala ungefär 4000:-. En himla tur!!!!
 
När vår katt behövde vård efter dels en infekterad tandfraktur, dels tandresorbtion, frågade veterinären innan ingreppet om vi hade ett tak för hur mycket det fick kosta? Vi sa nej, eftersom det var så nödvändigt för kattens skull, och då fick vi veta kostnaden först efter operationen. Nu hade vi sån ofantlig tur att hans försäkring (Agria) täckte det mesta och vi behövde bara betala ungefär 4000:-. En himla tur!!!!
Vilken bra fråga att ställa! Då har ju priset varit på bordet och man har fått möjlighet att tänka några varv kring det.
 
Vilken bra fråga att ställa! Då har ju priset varit på bordet och man har fått möjlighet att tänka några varv kring det.

Alla gånger jag gjort ingrepp har jag fått en skriftlig prisuppgift att godkänna innan. Sedan har de ringt om det tillkommer något, och när det varit saker som riskerar att dra iväg (tex inneliggande vård i flera dagar) har jag fått frågan om det finns något tak.
 
Det här känns ju verkligen som en rejäl miss i kommunikationen. De på kliniken tyckte nog att de gjorde vad de skulle iom att de ringde upp, men hade tydligen kunnat vara tydligare då TS inte uppfattat att kostnaden skulle öka så mycket.
Jag hade rekommenderat TS att kontakta kliniken och fråga hur det kommer sig att det skiljer sig så från angiven prisuppgift. Förklara även hur du upplevt det hela. Kanske kan göra att du får ner priset något.
 
Alla gånger jag gjort ingrepp har jag fått en skriftlig prisuppgift att godkänna innan. Sedan har de ringt om det tillkommer något, och när det varit saker som riskerar att dra iväg (tex inneliggande vård i flera dagar) har jag fått frågan om det finns något tak.
Bra ordning! Jag har inte varit med om ingrepp, däremot inneliggande vård i tre dygn. Det var aldrig tal om vad det skulle kosta. Men det kanske spelade in att de såg rätt snart att det antagligen inte skulle bli långvarigt, och att det dessutom var sjukdom som försäkringsbolaget skulle ersätta.
 
De brukar ta frakturer som uppkommit på grund av trauma. Jag har fått ta det på försäkringen när mina hundar bitit sönder tänder på märgben.
Till och med veterinärkliniken var överraskad över att Agria tog hela summan för vår katt - BÅDE den komplicerade tandfrakturen OCH hans tandresorbtion som krävde flera utdragningar. Undrar om det var ett misstag...?
 
Till och med veterinärkliniken var överraskad över att Agria tog hela summan för vår katt - BÅDE den komplicerade tandfrakturen OCH hans tandresorbtion som krävde flera utdragningar. Undrar om det var ett misstag...?
Agria ersätter nuförtiden TR för katt. Tidigare hade de en extraförsäkring man kunde teckna för det, men nu ska det ingå i den vanliga som jag förstått.
 
Agria ersätter nuförtiden TR för katt. Tidigare hade de en extraförsäkring man kunde teckna för det, men nu ska det ingå i den vanliga som jag förstått.
Om man tecknar Extra så ingår det. Jag pratade nyss med dem gällande detta. Det är alltså inget som ingår automatiskt när man tecknar försäkring nu.
 
Agria ersätter nuförtiden TR för katt. Tidigare hade de en extraförsäkring man kunde teckna för det, men nu ska det ingå i den vanliga som jag förstått.

Det ingår inte i basförsäkringen, men går att köpa till/ingår i de försäkringar som heter "Katt Extra".

Det är rätt många kattförsäkringar som kan ersätta TR numera, åtminstone om man försäkrar in som unge. Hos Agria gäller den även för vuxna djur (under 10 år var det när jag försäkrade in min 3-åring i våras), efter karens.
 
Om man tecknar Extra så ingår det. Jag pratade nyss med dem gällande detta. Det är alltså inget som ingår automatiskt när man tecknar försäkring nu.

Det ingår inte i basförsäkringen, men går att köpa till/ingår i de försäkringar som heter "Katt Extra".

Det är rätt många kattförsäkringar som kan ersätta TR numera, åtminstone om man försäkrar in som unge. Hos Agria gäller den även för vuxna djur (under 10 år var det när jag försäkrade in min 3-åring i våras), efter karens.
Ah okej. Jag har bara läst i deras ”nyheter” att det ingår, men då förstår jag. Min katt har TR men eftersom hon inte hade någon tilläggsförsäkring när hon först blev dålig (rättare sagt när hon bedömts ha blivit dålig) så får vi snällt betala allt själva.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Skriver denna tråden för att få hjälp att fatta rätt beslut och sedan hålla fast vid det. Eller ja, jag vet vad som är rätt beslut men...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 972
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 176
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 333
Senast: Sol
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 890
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp