Bukefalos 28 år!

"Duktig ryttare"..

C

concierge

Jag tycker att man ofta stöter på meningar med duktiga ryttare här och var i trådarna. Till exempel att en välriden häst är en häst som blivit riden av en duktig ryttare etc.

Men vad ÄR en duktig ryttare egentligen?

En som kan rida de flesta hästarna på tygeln, har en bra sits, kunnig inom häst, har bra tävlings resultat eller som kan se vad de flesta hästar har för förutsättningar och arbeta hästen efter dem?

För mig är en bra ryttare en människa som kan rida de flesta hästar på ett lätt och smidigt sätt som både ser snyggt ut och att hästen trivs oavsett hästens utbildningsnivå. Är konsekvent och hästkunnig, se olika förutsättningar hos olika hästar, har hästvett och framför allt är snäll mot hästen. Ha "känsla" för hästar, lite dåligt sätt att utrycka sig då jag tror att de flesta har ett "eget" sätt att se på hästkänsla.

Detta är förmodligen bara "huvudingredienserna", men det är punkter som inte har allt för höga krav. Det går ju aldrig att bli eller hitta den perfekta ryttaren, alla har sina svaga och starka sidor. Men det var mina åskiter om en duktig ryttare, alla tycker säkert inte så.

Nu vill jag höra era åsikter kring ämnet vad ni anser vara en bra ryttare.
 
Sv: "Duktig ryttare"..

För mig är en duktig ryttare en ryttare som är ödmjuk mot hästen och andra ryttare.
En duktig ryttare vet sina begränsningar och vill hela tiden lära sig mer.
En duktig ryttare lyssnar på andra ryttare, har självkritik och vill hästens bästa.
En duktig ryttare är inte rädd för att inse att det finns fler duktiga ryttare, kanske duktigare än henne/honom själv.

För mig handlar inte bara "duktig" om att kunna, det handlar om att heöa tiden lyssna och vilja veta mer.
Självklart blir det ofta så att duktiga ryttare är väldigt rutinerarde, men även en nybörjare kan vara en duktig ryttare om nybörjaren vill lära sig och är öppen för kritik.

Däremot kan en rutinerad ryttare vara just erfaren men kanske inte alltid en duktig ryttare, ifall h*n inte lyssnar på vare sig hästen eller andra hästmänniskor, medvetet gör fel och inte bryr sig om hästarna.

Jag tror att det finns flera duktiga ryttare på buke, men det är inte alltid utbildningsnivån som avgör om det är en duktig ryttare eller ej.
 
Sv: "Duktig ryttare"..

En duktig ryttare är någon som kan anpassa sig efter hästarna och sänka kraven efter vad hästen kan. Helt enkelt - man anpassar sig efter hästen, situationen o.s.v.
 
Sv: "Duktig ryttare"..

Ditt svar var faktiskt väldigt bra och utförligt :D

Angående att utbildningsnivån inte har något med hur duktig ryttaren är håller jag fullt med om. Det verkar dock vara få som tänker så långt med tanke på att det är sällan man hör folk med dessa åsikter IRL (nu står man ju inte och pratar med andra om hur duktig den och den är och hur dålig den är. Det är inte ofta man pratar om någon annan. Hade dock en diskussion med en annan hästägare i stallet för ett tag sen om ridning och hur kul det är när man lyckas rida "rätt", dock hade vi så gott som samma åsikter om allt men det var en trevlig pratstund). Om någon berättar om en tränare som är jätte duktig, för denna person har ju debuterat St. George. Visst kan den personen vara super duktig på att rida och så vidare men det känns så ointressant att få höra det där sistnämnda.

Mycket beror nog på hur erfaren man själv är som ryttare och hur "duktig" man är själv angående att bedöma andra.

Det finns säkert jätte många duktiga ryttare här på buke, det är ju jätte bra. Så kan man skapa en ny tråd när det krånglar lite :o ;) eller behöver tips. Jag tycker det är ganska "spännande" att läsa alla möjliga trådar så att man får lite nya ideér och ibland lägger märke till saker man aldrig tänkt på. :D

Men att vara öppen för kritik, som du nämnde, är enligt mig en jätte bra egenskap hos en bra ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 157
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 945
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp