Bukefalos 28 år!

Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

P

Panikie

Hej!

Jag skulle vilja höra vad ni säger och tycker...om bett, passande min nerviga Welsh valack på 13 år, kategori d.

Han är väldigt välriden i både dressyr och markarbete, hoppövningar,dressyrövningar,markarbete,bomar,hinder,serier,skogen osv

det är inge problem för honom, han är lugn och väldigt lydig, man kan säga att han är en läromästare.

Tyvärr har den här killen haft en tuffbakrund, tills han kom till mig, jag har nu haft han i 5 år och ska till våren tävla reg hoppning L:B-MsV B. Jag har tidigare på klubbens tävlingar hoppat L:A på honom m.m vi känner oss nu redo att börja sikta lite uppåt, men vi har ett problem, som känns lite hoplöst, han har väldigt mkt nerver, så när vi väl kommer ut på tävlings platsen, blir han en väldigt väldigt pigg ponny. Inte på marken och inte när man rider fram/hoppar fram, utan just när han går in ensam på barnan. Han har alltid varit lite klurig, han är väldigt känslig i munen så jag rider med väöldigt mkuj hand.


Jag undrar om ni vet om eller har tips om något speciellt bett, som kanske kommer lämpa sig till min heta kille, eller några anndra synpunkter? Har hittils tävlat honom på pessoat, men han blir lite slängig med huvudet på det, så jag är inte så förtjust i det, på vanligt tränsbett/3delat blir han super stark, jag kan knapot hålla honom, hackamore kan jag inte svänga honom på, har redan tävlat honom på det, var väldigt tyvärr misslyckande, så finns det några anndra bett, som är godkända för ponny på tävling? så snälla hjälp mig o killen min. :smirk:



Vad tycker ni om Kimblewick bett? kan det vara något tror ni, jag är väldigt förtjust i bett som har tungfrihet. [/B]

3 delat tränsbett, rids på hemma/träning
5025246.jpg


har ridit på, funkade inte bra.
5025214.jpg


funkar att ridas på hemma, ej tävling.
5025216.jpg


Senast tävlingbettet, helt okej, lite slängig med huuvdet.
5025244.jpg


Funderar på?!
5025241.jpg


Så, hjälp mig ??!! :idea:
 
Sv: Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

Jag tror inte att problemet sitter i bettet, utan i att han inte klarar av att vara ensam.

Hur är han när du rider själv i ridhus och liknande?
 
Sv: Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

Varför utsätta han för tävling om han blir stressad. Är det inte förbjudet att stressa djur medvetet?

Du borde träna bort det beteendet, starta i tävlingar bara för att gå in på hoppbanan, skritta 2 varv o sen gå ut igen utan press. Passa på på klubbtävlingar o andra evenemang.

Funkar han bra på bettet du brukar ha så sitter det ju inte i bettet utan i självsäkerheten, gamla vanor och gamla ryttare.

Det var mitt jobbiga och ärliga tips.
 
Sv: Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

Det är bara att öva öva öva öva på själva tävlingsmomenten. Uppenbarligen är det något som stressar honom. Klura ut vad det är.
Det kan vara högtalare, publik, att vara ensam, du, hindrena mm
Min var alltid jättestressad på banan innan, sen kom vi på att han knappt fick luft pga förlamat stämband. Nu är det fixat o vi har fått som en helt annan häst!!
 
Sv: Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

Visst är det som dom andra säger att det bara är att fortsätta ge sig ut på tävlingar så att ni får mer rutin och att ponnyn kankse blir lugnare på banan. Men ärligt talat tror jag inte att han blir lugnare, när man kommer in på en tävlingsbana känner hästen förstås att nu gäller det lite extra eftersom ryttaren kanske är lite nervös. Dessutom lär sig många rutinerade ponnier att det är kul att vara inne på banan och de tänder då till lite extra.

Jag vet inte riktigt vad för bett man får lov att tävla ponny på. Men jag hade nog provat antingen ett rakt tränsbett eller en rak pelhamstång med ganska korta skänklar.

Lycka till!
 
Sv: Duktiga Hästmänniskor. [Bett]

tack för alla svar. :) jag förstod att ni skulle säga det ni sa, tyvär rokade jag inte i första skriva hur allt ligger til, pga att det skulle bli jätte långt,

han är en väldigt rutinerad ponny, har tävlat mkt på höjden i hoppning och svåra rörelser i dressyren, han har som sagt lätt att bli stressad över saker han tycker är obehagliga, både i ridhus ,eller i skogen funkar han att rida ensam, jag gör det nästan jämt, han kan vara både ute och inne ensam. Han är völdigt enklep å det sättet, när vi kommer in på barnan är han relatift lugnt, det är inte så att han börjar stutsa, eller kasta sig runt, han e heller inte panik slagen, altlså han är tänd på sin uppgift....han är inte rädd för probliken eller likande, en ponny som har lätt för sig, snabb och vändbar....

Så, problemet ligger i att jag vill ha lite mer "lyhörd" förlåt men det är jätte svårt att förklara, han är en ponny som älskar det han gör, gör alltid "nästan" sitt bästa och är totalt orädd inne på barnan, antar atthan har nerver,+ lite av mina nerver, alltså att man är laddad o9ch lite adrenalin, jag vill bara ha han lite mer uppmärksam inne på barnan så som han är ute på framridningen samt framhoppningen, jag vill att han ska lyssna på mig och gå efter vad jag ber han att göra, han kan va lite dragig och blir gärna stum i munen. Ett svårt problem eftersom han aldrig e så på träning, och dom här problemen är till o från på tävlings platsen, ibland sköter han sig riktigt bra, funderat på ett väldigt msalt rakt bett kanske skulle funka? vad tror nu, min föra pony vart väldigt stum och svår svängd på stång. :confused: :)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 146
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 609
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp