Bukefalos 28 år!

Dum häst!

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! Jag tänkte be om lite råd här på buke!

Jo det är så att jag håller på med ett 6 årigt litet ponnysto som är en fantastisk ridhäst med toppenstam men i stallet o hagen är hon ett monster.

Så fort man säger till henne om något som hon inte tkr om (tex att hon inte får skrapa med hoven i marken) så står tänderna rätt ut ur käften på henne o hovarna viner åt alla håll. När man hämtar henne i hagen kan hon få för sig att: "nu jävlar!" och rätt som det är har man en hästrumpa alldeles intill sig. Liknande saker händer rätt ofta!

Hästen ägs av sin uppfödare (därför vet vi att det inte är några tidigare upplevelser). De 2,5 första åren i hästens liv var det enbart en person som hanterade den och hon har inga problem i hanteringen nu heller. Sen förra året var det en tjej som blev rädd för hästen som hanterade den o vi tror att stoet helt enkelt har fått för sig att hon får bestämma om hon skräms.

Hästen har aldrig skadat någon värre än några blåmärken men det är inte acceptabelt att hon håller på såhär. Nu är det ingen som är rädd för hästen som hanterar den men det är ändå obehagligt när hon håller på såhär.

Fråga gärna massor o kom med förslag :)
 
Sv: Dum häst!

Ingen häst är dum, däremot kan de vara smarta, griniga, sura eller aggresiva (som negativ titel).

Hur länge har du hanterat henne?
Kan tjejen som inte har några problem med henne visa dig hur du ska göra när stoet hittar på hyss?

Kan detta vara något övergående, som hon slutar med när hon inser att du inte bryr dig?
Hur reagerar du när hon gör så? Blir du arg? Ryter du? Ston kan vara väldigt fina i kanten och bli sur om man blir arg på dom.
 
Sv: Dum häst!

Den där hästen behöver veta vem som bestämmer. Det är inte acceptabelt att hon håller på sådär. Kanske skulle vara bra att ha hjälp av en NH-tränare?
 
Sv: Dum häst!

Hejsan! Jag tänkte be om lite råd här på buke!

Jo det är så att jag håller på med ett 6 årigt litet ponnysto som är en fantastisk ridhäst med toppenstam men i stallet o hagen är hon ett monster.

Så fort man säger till henne om något som hon inte tkr om (tex att hon inte får skrapa med hoven i marken) så står tänderna rätt ut ur käften på henne o hovarna viner åt alla håll. När man hämtar henne i hagen kan hon få för sig att: "nu jävlar!" och rätt som det är har man en hästrumpa alldeles intill sig. Liknande saker händer rätt ofta!

Hästen ägs av sin uppfödare (därför vet vi att det inte är några tidigare upplevelser). De 2,5 första åren i hästens liv var det enbart en person som hanterade den och hon har inga problem i hanteringen nu heller. Sen förra året var det en tjej som blev rädd för hästen som hanterade den o vi tror att stoet helt enkelt har fått för sig att hon får bestämma om hon skräms.

Hästen har aldrig skadat någon värre än några blåmärken men det är inte acceptabelt att hon håller på såhär. Nu är det ingen som är rädd för hästen som hanterar den men det är ändå obehagligt när hon håller på såhär.

Fråga gärna massor o kom med förslag :)

Har du pratat med den tjejen som hade henne innan?
 
Sv: Dum häst!

Jag är medryttare på denna häst o hon som äger henne är den som kan hantera henne och har ägt henne i hela hästens liv.

Sammet: Nej, jag vet men hade svårt att hitta på en rubrik :) Jag har hanterat hästen i 5 månader nu och har hela tiden fått råd från ägaren och jag hanterar hästen på samma sätt. Jag är inte heller rädd för henne och är inte underlägsen i mitt kroppsspråk men inte heller utmanande. Om detta kommer att gå över eller inte vet vi inte men eftersom hon har fortsatt i 5 månader så är det inte enbart testing.

Tidigare har jag sagt till henne när hon gjort saker hon vet att hon inte får och har det uppstått farliga situationer så har jag gått på henne lika hårt tillbaka. Men jag använder mig aldrig av rösten, förutom om jag skulle SÄGA nej. Hon kan inte ta ett nej utan hotar när man gör det.

Däremot har vi börjat med en ny metod för att se om det kan funka (vi fick det från din tråd tror jag, LadySassa) och det går ut på att istället för att använda oss av negativ förstärkning när hon gör fel ska vi ge positiv när hon gör rätt. Vi har provat en gång o hon blev väldigt paff, uppförde sig ganska bra då. Förhoppningsvis kommer det fortsätta att funka bra men det är inte alls säkert.
 
Sv: Dum häst!

Vi ska iaf testa att ta hem henne till mitt stall i 2 veckor där hon aldrig tidigare varit så att hon hamnar i en ny miljö där det enda som är bekant är jag. Förhoppningsvis söker hon sig till mig :)
 
Sv: Dum häst!

Vi ska iaf testa att ta hem henne till mitt stall i 2 veckor där hon aldrig tidigare varit så att hon hamnar i en ny miljö där det enda som är bekant är jag. Förhoppningsvis söker hon sig till mig :)

Hoppas det går bra! Lycka till!
 
Sv: Dum häst!

Sitter i samma sits med min egna häst..men just nu håller jag på och läser Perfekt uppförande av Kelly Marks och den rekomenderas varmt!
Ett litet utdrag där ifrån: En dominant o aggresiv häst= Olycklig, ängslig, obeslutsam ägare..så nu ska jag följa dessa övningar som ges där och hoppas på en bättre kommunikation och mer harmoni med min häst!
 
Sv: Dum häst!

Tänk det fattade jag:idea:

men eftersom det är ett öppet forum kan jag svara precis vem jag vill,tänk så fiffigt va:idea:

I rest my case

Varför ta dig att att svara då om du fattade?

TS har beskrivit sin häst för mig innan och jag har gett henne råd. Skrev bara för att jag skulle hitta tråden lätt, och för att jag skulle kunna haka på den!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp