Bukefalos 28 år!

L

Lantlolla

Jag har ett litet jobbigt problem med mitt sto.
Hon är 8 år i år dessvärre är hon nog inte mer än 3 år i skallen.
Hon är världens nyfiknaste och gulligaste häst att ha med o göra!
När vi börjar sadlar så flyttar hon sig lite i sidled, har bere ett grimskaft att binda upp henne med så de tål jag.
Näste problem är när jag ska upp hon snurrar, backar, snurrar åt andra hållet, går framåt osv osv. I början kunde d ehålla på i tio minuter nu är vi nere på några få minuter. Vägrar hoppa upp förens hon står still tillräckligt länge!

Jag har valt att inte rida henne med spö för hon är ganska känslig och jag tror hon skulle bli med uppspelt om jag la till de.
Men nu har jag börjat tvivla.
Första gången vi red iväg och andra hade vi inga större problem mer än hennes travartrav (även den håller på att minska så hon lyssnar bättre nu än innan).
Vårt problem är att när vi rider iväg på ena hållet kommer de ett hus ganska direkt och hon gör ALLTID helomvändningar där! Alltid och detta kan hålla på i tio minuter med såna vändningar. Hon ställer sig lågt på bakbenen och liksom snurrar runt! (alltid svårt att förklara) Jag trodde att detta hade o göra med att dem har grävt vid huset för första gången vi red där så hade vi inga problem med de.

För ngn vecka sen skulle jag testa och rida rundan ifrån andra hållet för de började bli mörkt och jag orkade inte tjabba med henne vid huset. Saken var den att hon gjorde PRECIS likadant här.. Så blev en minimal skrittrunda bara för att jag skulle få henne att lyssna!

Jag har inte blivit rädd på henne innan men denna gången höll hon på att backa ner i diket (de har grävt ner ledningar där så jag är rädd för att sjunka o hon ska få mer panik).

Jag känner lite sisådär om att be om hjälp över nätet. Men någon som varit med om liknande? Är det bara idéer att hon itne vill lämna de andra hästar eller vad?
För resten av rundorna går alltid toppen!!

Jag har iaf bestämt att jag inte ska rida på ett tag utan tömköra och longera... o jobba med såna saker istället.

Tips välkomnas varmt!!
 
Sv: Dumheter?

Mina bekanta hade för några år sedan en häst som höll på sådär. Bara det att det först och främst var kor han reagerade för men det utvecklades även till att beröra andra saker. Det blev även värre efter att en "mesig" liten donna hade hoppat av och lett hem honom ett antal gånger i sträck så när jag skulle rida igen tog det en och en halv timme att rida en 40 minuters runda första gången... Jag har bara varit enveten enveten enveten. Eftersom hästen var VÄLDIGT stor och stark red jag med graman i början för att hindra honom från att vända, men allt eftersom jag lärde mig att parera honom så gick jag ner till kort martingal och sedan bara till normallångt martingal.

Jag är egentligen ingen person som rider med hjälptyglar i vanliga fall, utan är hellre utan. Men i det här fallet var hästen så stor och jag tyckte att det var viktigare att han inte skulle vända än att hålla på några principer. Jag har alltid varit väldigt lugn och inte bråkat med honom mer än nödvändigt. Har han försökt vända så har jag stoppat honom, då brukade han bli sur och backa och då väntade jag ut honom och drev på (ibland lätt skänkel, ibland lätt klasch med kort spö, inget överdrivet) när jag kände att han var redo att gå fram igen. Eftersom jag lärde mig parera hans vändningar (det var sådana som jag tror att du beskriver, snurra runt på bakbenen, men inte så högt ovan marken) utvecklade han andra tekniker bland annat ökad trav baklänges var en specialitet... :smirk: men jag tror att eftersom jag aldrig bråkat med honom utan "bara" hindrat honom och väntat ut honom och aldrig gett upp så har han aldrig haft något att komma med, det har i slutändan alltid varit han som fått ge sig. Det har tagit tid, men jag kände att han blev bättre och bättre. Kor blev aldrig nån hit, men var man tvungen så gick det att komma förbi inom några minuter även om det var i stel balanstrav. Han slutade nästan helt upp med att försöka vända för andra grejor och jag har kunnat trava och galoppera ute, något som var totalt livsfarligt i början.

Jag har även praktiserat lite samma sak på en känslig märr. Men där var jag nogrannare med att inte hamna i situationer där hon snurrade runt eller reste sig eftersom hon hade gått över med en annan tjej vid ett tillfälle. Jag var uppmärksam på hennes raktioner och reagerade hon på något så stannade vi och väntade, gick fram en bit, lät henen stanna innan "gränsen var nådd" och vänta, gick igen när hon var redo, alltid lugna bestämda hjälper men inte hård och aldrig spö på damen... Det fungerade utmärkt.

Detta har fungerat för mig och tilläggas bör att jag alltid är noga med att sitta "rakt upp och ner" och inte titta på det "farliga" utan titta dit jag ska, jag ser ju ändå det farliga i periferseendet, så jag märker ju om korna börjar springa eller traktorn rör på sig etc. Det är inget snabbt sätt, men jag tycker att det ger långvariga positiva resultat, jag har aldrig haft bakslag sålänge jag själv har stått för uteridningen.

Jag tror att din häst kan vara lite som den första hästen jag beskrev. Han vände för att han ansåg att han kunde (exkl. korna som han faktiskt var rädd för) och han tog chansen. Han var gudasnäll som fyraåring och som femåring slog det slint och så fort han har kunnat har han tagit chansen att vända hemåt. Anledningar kunde vara löv som fladdrar, en gren som knakar etc. dvs. bara dumheter. Dock har jag aldrig sett en anledning att bråka även fast jag vetat att det har varit dumheter utan jag har behandlat ko-problemet på samma sätt som övriga vändningar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dumheter?

Jag tror det är lite som du skriver! Grejen är den att hon ALDRIG spänner sig innan hon ska göra ngt utan de bara händer. Nu vet jag ju vart de händer men innan jag fattade att hon höll på så så va de inte så lätt!

Hon får gärna backa för mig sålänge vi inte hamnar i diket:P

Så fler tips välkomnas varmt! Vi ska jobba lite på andra saker för att ja hon skall lyssna mer, sen börjar vi igen hur de än går. =)
 
Sv: Dumheter?

När du säger att det bara är vid ett ställe och alltid på samma ställe så minns jag en sak som hände när jag och en kompis skulle rida.

Vi skulle rida en sväng och när vi skulle förbi en gris hage alltså på vägen brevid grishagen, tvärvägrade ena hästen och tok vände. Den andra hästen hängde givetvis på. Samma sak varge gång vi skulle förbi, vi trodde då att de först var rädda för grisarna men sen verkade de inte alls rädda utan bara tjurskalliga så vi gav oss fan på att komma förbi och efter en massa bråk så gick det.

Min vän gick sedan där med hunden och märkte att hunden reagerade lika dant. Hon kollade då lite nogrannare och såg att bonden grävt ner en el ledning från gris hagen över vägen. Vi kännde inget fören vi tog av oss skorna och då fick man en stöt. Hunden kännde direkt och hästarna som var skodda kännde alltså också av det. Gissa om man kännde sig elak efteråt när vi hade tvingat hästarna:cry:.

Vet inte vart jag ville komma med det här men menar bara att försök ta reda på vad problemet är vid just detta hus. Kan du inte rida med någon annan?
Lycka till
 
Sv: Dumheter?

Min svägerska hade samma problem med sin häst, de löste problemet genom att rygga hela vägen förbi gården. Efter några månaders backande förbi det jobbiga stället fungerade det fint att rida förbi även framlänges!
Det såg lite skumt ut... :rofl:
 
Sv: Dumheter?

Detär inte på exakt samma ställe. Eller jo ifrån de hållet men rider man iväg på andra hållet så gör hon likadant där! Backa har ajg inte testat ännu .. men de kommer. Andra travaren hade en period där hon bara stannade ochvägradegå.. Då backade vi och fort gick de:P Men nu har hon skräpt tills ig och då börjar nesta:P

Det smittar av sig!

Fler tips:D Vill verkligen att detta skall funka för att hon inte skall bli ngn vandringspokal!
 
Sv: Dumheter?

Detta problem hade min mamma också med sin travarkorsing hon backade förbi sånt som var "läskigt" :d Jag hyrde en fjording en sommar och vissa dagar hade han den såkallade Oranga dagen då han vägrade gå förbi oranga saker detta blev rätt jobbigt då det är många snöstolpar på vägarna XD Tips se fall samma sak händer om du leder han förbi den platsen tänk på att va possetiv men trovärdig gärna med kompis eftersom hästar är flokdjur så blir det lättare. Gå förbi den platsen flera gånger och går det bra så rider du förbi tills det funkar det med. Lycka till ;)
 
Sv: Dumheter?

det låter som du beskriver mitt tyska halvblod!! det e inte lätt när dom håller på på det viset. men vad du än gör så bli inte arg å SITT INTE AV!!!! då blir det bara hundra gånger värre. jag brukar leda in min häst på volt när hon börjar krångla...liten volt åt båda hållen...allt för att få henne å sluta titta på otäcka huset (japp, vi har en sån runda oxå). om hon backar när du rider så driv inte utan få henne bara att flytta hovarna åt något annat håll än bakåt. bara för att bryta betendet. detta funkar bra på mitt monster i alla fall...:)
 
Sv: Dumheter?

Reagerar hon likadant om ni promenerar förbi? Alltså att du inte sitter på utan går brevid henne på marken istället?
 
Sv: Dumheter?

Till alla!
Hon gör det på båda hållen när man sitter på. Vilket hon inte gjorde när hon kom hit ifrån början!
Jag vet inte om hon gör de när man leder henne förbi där, men hon gjorde de inte i början!

Aå det har kommit nu när hon har blivit lite mer hemma så att säga!

Tänkte jag skulle longera henne lite idag o då måste vi gå förbi på ngt av hållen så vi får väl se!
 
Sv: Dumheter?

det låter som du beskriver mitt tyska halvblod!! det e inte lätt när dom håller på på det viset. men vad du än gör så bli inte arg å SITT INTE AV!!!! då blir det bara hundra gånger värre. jag brukar leda in min häst på volt när hon börjar krångla...liten volt åt båda hållen...allt för att få henne å sluta titta på otäcka huset (japp, vi har en sån runda oxå). om hon backar när du rider så driv inte utan få henne bara att flytta hovarna åt något annat håll än bakåt. bara för att bryta betendet. detta funkar bra på mitt monster i alla fall...:)

Det är nog så att alla hästar och alla ryttare är olika. Min häst kan bli rädd någon enstaka gång när jag rider i skogen vilket jag gör nästan varje dag. Jag känner på henne om det går att tvinga förbi henne eller ej. Om det inte går så hoppar jag av och går före. Det har alltid fungerat under de fyra år som gått sedan jag red in henne. Bara för att jag gör det en gång betyder inte det att hon stannar nästa gång jag kommer till samma ställe. Jag vet att inte alla tycker som jag här men jag gör på mitt sätt. Det passar mig och min häst. Jag vill bara tala om att det kan fungera att hoppa av.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
966
Senast: Cambrie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 559
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp