"Dumma" barn

Sandra78

Trådstartare
Mitt barn är 3 år och går 15 timmar i veckan på förskola. Hon trivs superbra, är enligt personal och det jag ser populär och omtyckt och en bra kompis. Sen finns det ett barn som är halvåret äldre (och ett huvud längre), förut gick han "vanliga" tider och var rätt osynlig i gruppen, men nu går han mycket eftermiddagar, de dagar han och min flicka är där samma tider är han "på" henne mycket.
Oftast bara att han går efter henne, leker bredvid utan att ta kontakt, men det har även hänt att han knuffat eller kastat sand på henne.
Dottern har då skrikit "sluta", och pojken har kommit av sig och hon har fått hjälp av personalen.
Jag tycker att de verkar hantera situationen bra, så inga bekymmer så. Däremot har jag svårt att diskutera med dottern om VARFÖR "L" håller på så, utan att hamna i "han är nog kär i dig, höhö"-fällan.
Både jag och pedagogerna är övertygade om att han söker kontakt, men inte vet hur man gör... Finns det månne några böcker/filmer som kan hjälpa mig förklara detta för dottern?
 
Sv: "Dumma" barn

Varför kan du inte bara säga "han vill nog vara kompis med dig" och föreslå att hon försöker leka lite med honom?

Jag förstår inte alls varför man ska behöva hamna i någon höhö-fälla.
 
Sv: "Dumma" barn

Jag skulle försöka förklara att barnet nog inte riktig vet hur man ska vara kompis, och hur man gör när man leker tillsammans så att båda har roligt. Kanske tillsammans fundera på hurudana lekar som kunde passa dem båda.

Jag tycker inte att det behövs någon film. Dock är det ju upp till pedagogerna att fundera ut hur de ska hjälpa barnet till att lära sig kommunicera och leka med andra på ett vettigt sätt.
 
Sv: "Dumma" barn

Åh, som de säger när killar drar flickor i håret senare i skolan? :devil:

Jag tycker Stina Wirséns böcker "vem är arg" och "vems kompis" är bra.

Sen hoppas jag f-skole personalen håller extra koll på barnet som gör så. Det kan handla om annat också, egen inre oro eller rena "elakheter"- utan att han för den sakens skull är varken grym eller dum- barn är barn!
 
Sv: "Dumma" barn

Bra idé att fundera på något de skulle kunna leka tillsammans! De lekte en del förut, inte varje dag tror jag men några gånger i veckan iaf.
Dottern är en liten tänkare som är väldigt mycket "varför?" just nu, så jag känner att jag bara tar om samma sak när hon funderar över varför L är så på henne, och jag lyckas inte riktigt gå henne att förstå.
 
Sv: "Dumma" barn

Exakt! (och killarna i min klass var inte alls kära i mig, de var bara elaka ändå)
Stina Wirsen läste vi mycket förut, dags att plocka fram dem igen!
 
Sv: "Dumma" barn

Dottern är en liten tänkare som är väldigt mycket "varför?" just nu, så jag känner att jag bara tar om samma sak när hon funderar över varför L är så på henne, och jag lyckas inte riktigt gå henne att förstå.

Jag har aldrig tolkat "att få samma fråga/typ av frågeställning" flera gånger som att det nödvändigtvis är någon fel på min förklaringsförmåga. Visst, jag kan prova att förklara samma sak på flera olika sätt, men ibland tolkar jag snarare oförståelsen som att svaret så att säga är lite i överkant av (mitt) barns förståelseförmåga och att hen därför måste få höra samma sak flera gånger med en chans att reflektera mellan för att liksom kunna införliva det i sin förståelse av världen. Själv kan jag fungera på precis samma sätt :D
 
Sv: "Dumma" barn

Visst är det så! Men just böcker har hjälpt oss komma vidare i vissa bekymmer tidigare (tex lämpliga användningsområden för en lillebror) så det kan vara skönt att ha något att relatera till.
 
Sv: "Dumma" barn

Kom förresten på att i en av Billy-böckerna, som jag bara inte kan komma på vad den heter (Billy och den nya flickan?), så flyttar det in en ny granne bredvid Billy och hon retas ständigt med honom för att få kontakt. Genom lite omvänd psykologi blir de dock till slut vänner istället. Av Birgitta Stenberg.

(Vad kan man använda en lillebror till? O_o)
 
Sv: "Dumma" barn

Ska kolla upp Billy!

(Vad kan man använda en lillebror till? O_o)

Haha, helt klart relevant fråga! Man behöver inte vara svartsjuk på småbröder. Däremot kan man skjutsa dem i vagn och visa upp dem. Sen när de blir större funkar de även bra som målvakt när man spelar fotboll.
 
Sv: "Dumma" barn

Haha, helt klart relevant fråga! Man behöver inte vara svartsjuk på småbröder. Däremot kan man skjutsa dem i vagn och visa upp dem. Sen när de blir större funkar de även bra som målvakt när man spelar fotboll.

:D

Just det där med tidsaspekten på att "sen när de blir större" tycker jag dock (för att gå helt OT) är en sak som brukar förbigås med lite väl mycket tystnad i syskonböcker, så vi satsade när det begav sig stenhårt på böcker där bebisen kom ut och inte kunde göra något roligt alls :p
 
Sv: "Dumma" barn

Visst är det så! Men just böcker har hjälpt oss komma vidare i vissa bekymmer tidigare (tex lämpliga användningsområden för en lillebror) så det kan vara skönt att ha något att relatera till.

Finns det sådan böcker för vuxna? Jag förstod inte vad jag skulle ha småbrorsorna till förrän jag flyttade hemifrån, och jag har än idag inte en aning om vad jag ska ha brorsbarnen till ... :)
 
Sv: "Dumma" barn

Jaaa! Jag föröskte googla vilka böcker som getts ut om honom utan att hitta det, men nu när du säger det så! :up:
Dottern har min gamla Billy och arga Lotta-bok i sin bokhylla. Eller ja, den ligger nog i hennes säng eftersom hon varje kväll fyller på säng-biblioteket :p
 
Sv: "Dumma" barn

Men varför ska hon behöva umgås med nån hon inte vill vara med? Lär den andra ungen att vara snäll istället...
 
Sv: "Dumma" barn

Nej, hon behöver ju inte alls umgås med honom. Men hon funderar mycket på varför L är är dum och det är ju ganska uppenbart att han vill ha kontakt.
Sen vet jag att pedagogerna både punktbevakar och försöker få med honom i lekarna, så förhoppningsvis lossnar det väl snart.
 
Sv: "Dumma" barn

Kan du inte svara att alla människor är olika? Vi kan olika saker och är bra på olika saker. Vad är din dotter bra på och vad tycker hon är svårt? L tycker det är svårt att leka. (Om man vill ha ett positiv twist, kan man väl också resonera om vad L är bra på.)

Och poängtera att hon ska be personalen om hjälp, när L gör något dumt.

Det var väl din dotter som konstaterade att hon hade blöja, men inte napp medan ett annat barn hade napp men inte blöja. Så hon har ju redan kommit på att människor är olika.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 799
Senast: Badger
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 057
Senast: Sonic76
·
Småbarn Hej Jag behöver råd, stöd hjälp snarast. Min dotter på drygt 3 år har vid 3 tillfällen på förskolan tillsammans med en annan flicka...
Svar
8
· Visningar
3 657
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 122
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp