"Dumma" barn

Sv: "Dumma" barn

Ja, så enkelt är det ju faktiskt! L är inte så bra på att leka. Men han kanske kan lära sig, precis som min jänta lärde sig att cykla på trehjuling, för det hade hon svårt för.

Mycket riktigt var det hon som hade koll på blöj-användande. Hon bestämde sig för övrigt för att ha trosor på sig en dag för snart två månader sedan :D
 
Sv: "Dumma" barn

"Men L är dum så jag vill inte leka med honom"
Om L är dum så strunta i honom.....-skulle mitt svar ha blivit.
Skulle inte för mitt liv uppmuntra mina ungar (har aldrig gjort heller) att leka med "kompisar" är elaka mot dem. Jag har sagt undvik L. Om L är dum säg ifrån, slutar inte L säg till fröken. Gå därifrån osv.
gulan
 
Sv: "Dumma" barn

Om L är dum så strunta i honom.....-skulle mitt svar ha blivit.
Skulle inte för mitt liv uppmuntra mina ungar (har aldrig gjort heller) att leka med "kompisar" är elaka mot dem. Jag har sagt undvik L. Om L är dum säg ifrån, slutar inte L säg till fröken. Gå därifrån osv.
gulan

Min son har lite samma problem som TS. Och jag har sagt ungefär så som du skriver här. Han får rådet att leka med andra barn som är snälla mot honom och att säga till fröken omedelbart om det blir problem. Det är lika bra att lära barnen redan från början att man ska umgås med människor som får en att må bra.
 
Sv: "Dumma" barn

Det vet jag inte om jag håller med om. Borgar för all den där själviskheten som leder till mobbing o utfrysning. Tycker man är snäll mot andra och gamla dagisdevisen -alla får vara med.

Det är väl det som händer med de populära kalla barnen i en klass o deras kalla föräldrar i mobbningsfall. Lilla X ska faktiskt inte behöva grupparbeta med Y för Y suger energi. Och så arbetslivet sedan. Inlärd empatibrist när de flesta vill stödja mjuka sidor hos barn.

Därmed inte sagt att man måste leka två o två med barn som slåss. Det finns rimligen en mellanväg mellan total själviskhet o självuppoffring. Förhoppningsvis ett mellanting där barn får lite hjälp av föräldrar o personal. Tycker ts verkar trevlig som försöker lösa det positivt för båda barnen. Tyvärr kanske det är svårt för ta dotter att lära barnet hur man beter sig. Det är personalen som borde.

Suck autocorrect gör lite konstiga ord ibland
 
Senast ändrad:
Sv: "Dumma" barn

Fast om barnet inte vet hur man ska göra då man leker med andra barn är det ju lite sorgligt om alla väljer att ta avstånd. Eller hur? Tänk om det var just ditt barn.

Och att ta avstånd brukar dessutom inte hjälpa speciellt bra. Jag hade en sån kompis på mitt dagis, och det gick verkligen inte att stänga ute honom. Det roligaste var då vi hittade på någon lek där alla kunde vara med. En lek som råkade passa honom. Det gjorde inte att jag blev bästa kompis med honom, men man förstod honom bättre så.

Sen kan man inte tvinga folk att leka tillsammans, men det kanske får ts barn att förstå det andra barnet bättre om de pratar om att det för vissa kan vara svårt att leka med andra.

Då tycker jag att det är ren lathet att säga "Han är dum, lek inte med honom."
 
Sv: "Dumma" barn

Jag håller med Badger och em-pirre.

Visst, man måste inte försöka bli bästis med någon som är "dum". Och ja, det är bra att kunna stå upp för sig själv. Och genusaspekten finns här också - det är verkligen inte okej om/när en (flicka) förväntas vara extra förstående för att den andra är pojke.

Men - barn är barn. De föds inte socialt fullfjädrade. Förslaget om att förklara det som att pojken i fråga har svårt för att leka snällt tycker jag är lysande. Det kan för all del gärna komma tillsammans med en uppmaning om att säga till en vuxen, men lämnar också öppet för att saker kan komma att ändras. För om man inte är så bra på något, så kan man bli bättre med övning och vägledning. Den här pojken kommer att vara någon annanstans socialt om 2, 6, 12 månader. Och det kommer de andra barnen med. Kanske är det rentav "ditt" barn som har det lite kämpigt att hitta rätt då.
 
Sv: "Dumma" barn

Det vet jag inte om jag håller med om. Borgar för all den där själviskheten som leder till mobbing o utfrysning. Tycker man är snäll mot andra och gamla dagisdevisen -alla får vara med.

Det är väl det som händer med de populära kalla barnen i en klass o deras kalla föräldrar i mobbningsfall. Lilla X ska faktiskt inte behöva grupparbeta med Y för Y suger energi. Och så arbetslivet sedan. Inlärd empatibrist när de flesta vill stödja mjuka sidor hos barn.

Därmed inte sagt att man måste leka två o två med barn som slåss. Det finns rimligen en mellanväg mellan total själviskhet o självuppoffring. Förhoppningsvis ett mellanting där barn får lite hjälp av föräldrar o personal. Tycker ts verkar trevlig som försöker lösa det positivt för båda barnen. Tyvärr kanske det är svårt för ta dotter att lära barnet hur man beter sig. Det är personalen som borde.

Suck autocorrect gör lite konstiga ord ibland

Håller med om varje ord!:bow:
 
Sv: "Dumma" barn

Tar sista knappen och svarar lite allmänt... Nej, mitt barn behöver inte vara med L. Men hon funderar mycket om varför L håller på som han gör. Och jag varken kan eller vill svara att det är för att L är dum... Däremot GÖR han dumma saker för att han inte vet hur han ska göra, och då har jag sagt åt min tös att hon ska säga åt honom högt att sluta, hjälper inte det så ska hon säga till en vuxen.
Sen om de kan tillbringa resterande år på förskolan med att enbart leka med andra eller om de blir kompisar igen, det spelar faktiskt mindre roll. Men jag vill kunna bemöta hennes funderingar på ett bra sätt.
 
Sv: "Dumma" barn

Det vet jag inte om jag håller med om. Borgar för all den där själviskheten som leder till mobbing o utfrysning. Tycker man är snäll mot andra och gamla dagisdevisen -alla får vara med.

Det är väl det som händer med de populära kalla barnen i en klass o deras kalla föräldrar i mobbningsfall. Lilla X ska faktiskt inte behöva grupparbeta med Y för Y suger energi. Och så arbetslivet sedan. Inlärd empatibrist när de flesta vill stödja mjuka sidor hos barn.

Därmed inte sagt att man måste leka två o två med barn som slåss. Det finns rimligen en mellanväg mellan total själviskhet o självuppoffring. Förhoppningsvis ett mellanting där barn får lite hjälp av föräldrar o personal. Tycker ts verkar trevlig som försöker lösa det positivt för båda barnen. Tyvärr kanske det är svårt för ta dotter att lära barnet hur man beter sig. Det är personalen som borde.

Suck autocorrect gör lite konstiga ord ibland

Jag håller med om att det är en bra grundhållning. Men de flesta förskolor lider idag av stora barngrupper och ständig brist på personal. Om det fanns en förutsättning för personalen att tillsammans med min son lära det aggressiva barnet hur man umgås vore det väldigt bra. De förutsättningarna finns verkligen inte på alla förskolor. Alternativet är att jag säger till min son att han inte ska leka med barn som slår honom.
 
Sv: "Dumma" barn

Fast alltså, för att svara på frågan från tråden om vad man förväntar sig från förskolepersonalen så är min absolut högsta prioritering att de hjälper barngruppen att fungera ihop på ett bra sätt. Alla andra önskemål hamnar betydligt längre ner på listan, och det är verkligen bedrövligt om barn i förskoleåldern ska behöva freda sig själva på den nivån :crazy:. För att inte tala om hur bedrövligt det är för barnet som behöver hjälpen :(
 
Sv: "Dumma" barn

Kan du inte svara att alla människor är olika? Vi kan olika saker och är bra på olika saker. Vad är din dotter bra på och vad tycker hon är svårt? L tycker det är svårt att leka. (Om man vill ha ett positiv twist, kan man väl också resonera om vad L är bra på.).

:bow:
Så försöker jag lära mina barn också. Det finns inga dumma barn eller vuxna. Att säga dumma är förbjudet hos oss. Man får helt enkelt hjälpa barnen att leka och styra upp deras umgänge.

Vid en händelse när jag hade sonen och hans 3 kompisar hemma så lekte 3 av dem. Dessa 3 barn kom till mig och tyckte att jag skulle skälla på A som bara störde dom i leken. När dom fick frågan av mig ifall de frågat A om han ville vara med så utbrast alla 3 ett stort nej. De fick då till svar att de skulle fråga A, och om de inte kan leka ihop så får alla kompisar gå hem. Och mycket riktigt, helt plötsligt kunde alla 4 leka ;)
 
Sv: "Dumma" barn

Det vet jag inte om jag håller med om. Borgar för all den där själviskheten som leder till mobbing o utfrysning.
Tycker jag nog var att dra på stora växlar. Jag skulle kunna kontra med och säga att- får man lära sig som litet barn att bäst att vara till lags och alltid vara så snäll och vilja väl för att inte få en knuff eller bäst att dansa efter någon annans pipa för att leken skall kunna fortgå, borgar för att man senare i livet blir utnyttjad och överkörd som vän/arbetskamrater/kärlekspartner.
Tycker man är snäll mot andra och gamla dagisdevisen -alla får vara med.
Jag tycker också man ska vara snäll mot andra och undvika de som inte är det -och avskyr "alla får vara med". Men på ett dagis bör det ofta lekas lekar med flera barn i grupp med vuxna som styr upp leken och kan observera gruppen.
Det är väl det som händer med de populära kalla barnen i en klass o deras kalla föräldrar i mobbningsfall. Lilla X ska faktiskt inte behöva grupparbeta med Y för Y suger energi. Och så arbetslivet sedan. Inlärd empatibrist när de flesta vill stödja mjuka sidor hos barn.
Och L, som under sin uppväxt på dagis lärt sig att det blir som L vill det har det alltid gjort. Skulle säga att det är just dessa barn som riskerar bli mobbare och vidriga arbetskamrater om de inte tidigt får lära sig konsekvens av sitt beteende.
Små barn och lite äldre barn som ofta (alltid) tar till våld vid lek, blir inte vidare populära, ändå får de av någon konstig anledning hög "status" i gruppen.
gulan
 
Sv: "Dumma" barn

Jag håller med om att det är en bra grundhållning. Men de flesta förskolor lider idag av stora barngrupper och ständig brist på personal. Om det fanns en förutsättning för personalen att tillsammans med min son lära det aggressiva barnet hur man umgås vore det väldigt bra. De förutsättningarna finns verkligen inte på alla förskolor. Alternativet är att jag säger till min son att han inte ska leka med barn som slår honom.

Jo jag vet att det ska vara så på de flesta. Men jag brukar inte förutsätta att det ska vara så. Antagligen är det dock så på din förskola, jag tycker fortfarande synd om barnet om alla ska undvika henom.

Däremot brukar jag inte förutsätta att förskolor lider brist på förutsättningar med tanke på den stora majoriteten av dem vänners o släktingars barn går på. De har alla utom en varit extremt nöjda med sina förskolor.(de som inte var nöjda flyttade till vår efter en veckas inskolningsförsök på annan.)
 
Sv: "Dumma" barn

Tycker jag nog var att dra på stora växlar. Jag skulle kunna kontra med och säga att- får man lära sig som litet barn att bäst att vara till lags och alltid vara så snäll och vilja väl för att inte få en knuff eller bäst att dansa efter någon annans pipa för att leken skall kunna fortgå, borgar för att man senare i livet blir utnyttjad och överkörd som vän/arbetskamrater kärlekspartner.

Vilket inte alls är vad jag sa. Läs om. Så du drog på för stora växlar nu. Jag sa att det finns ett mellanting mellan att vara offer o förövare. Rimligen den önskvärda vägen.

Jag tycker också man ska vara snäll mot andra och undvika de som inte är det -och avskyr "alla får vara med". Men på ett dagis bör det ofta lekas lekar med flera barn i grupp med vuxna som styr upp leken och kan observera leken.

Hur det bör lekas överlåter jag åt proffsen (men tycker inte det lilla jag läst låter som ovan.) synd att du avskyr alla får vara med. Själv ogillar jag kotterier lite, även om de såklart är roliga för de som är med.

Och L, som under sin uppväxt på dagis lärt sig att det blir som L vill det har det alltid gjort. Skulle säga att det är just dessa barn som riskerar bli mobbare och vidriga arbetskamrater om de inte tidigt får lära sig konsekvens av sitt beteende.
Små barn och lite äldre barn som ofta (alltid) tar till våld vid lek, blir inte vidare populära, ändå får de av någon konstig anledning hög "status" i gruppen.
gulan
.

Nej jag är ledsen det är inte så. Läste ganska ny forskning på mobbning. Det är en riskfaktor för att bli mobbat att ett barn är bråkigt på dagis. (Även om barnet kan bli osystematisk mobbare) Det får inte leka, halkar ännu mer efter i sociala koder och det är sanktionerat att behandla illa. Det är inte ovanligt att mobbare i en klass är socialt välanpassade barn som är kalla med låg empatiförmåga.

Tendenser alltså. Självklart finns inget "fel" hos ett barn som blir mobbat. Men det är bra om personalen ägnar tid åt att lära barn det sociala (det har bevisad effekt) o uppmuntra empati. Självklart har jag bara skummat lite artiklar. Bättre googla själv.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dumma" barn

Jo jag vet att det ska vara så på de flesta. Men jag brukar inte förutsätta att det ska vara så. Antagligen är det dock så på din förskola, jag tycker fortfarande synd om barnet om alla ska undvika henom.

Däremot brukar jag inte förutsätta att förskolor lider brist på förutsättningar med tanke på den stora majoriteten av dem vänners o släktingars barn går på. De har alla utom en varit extremt nöjda med sina förskolor.(de som inte var nöjda flyttade till vår efter en veckas inskolningsförsök på annan.)

Jag håller med dig. Det är synd om de barn som ger sig på andra barn. Och det är förskolans uppgift att ta tag i problemet. Men de allra flesta förskolor har idag väldigt stora barngrupper. Skolverket hade ju tidigare en rekommendation på max 15 barn. I verkligheten ligger många förskolor på 20-25 barn. Med samma personalstyrka.
 
Sv: "Dumma" barn

Jo tyvärr så verkar inte det faktum att de tydligen sparar i längden på att lära sociala koder på dagis (värstingar är dyra när de är 16) ha fått effekt riktigt.
 

Liknande trådar

Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 798
Senast: Badger
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 056
Senast: Sonic76
·
Småbarn Hej Jag behöver råd, stöd hjälp snarast. Min dotter på drygt 3 år har vid 3 tillfällen på förskolan tillsammans med en annan flicka...
Svar
8
· Visningar
3 655
Övr. Barn Sonen har i alla år kämpat med dåligt självförtroende, blyghet, den sociala biten osv. Vi har läst, funderat, pratat, peppat, köpt hem...
2
Svar
21
· Visningar
2 122
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp