"Dumpad" häst utan papper (långt)

Visst men passet finns ju någonstans, och inte blir det billigare av att dra igång en tvist. Lättast ur en sån situation är ju att bara räcka över passet, eftersom TS nu varit så tillmötesgående ang det.

Dock så hade jag i TS läge inte velat ha kvar varken häst eller hästägare i mitt stall.

Jag är inte alls säker på att det finns något pass, frågan är vad krånglet syftar till. Löser man den knuten kan man nog bli av med problemet.
 
Ang att ni inte hittar chippen, så kan det även bero på att det är en annan typ av chip än det din läsare kan läsa av. Inom EU ska man använda en visst typ av chip, men det är inte säkert att den hästen har rätt sort.
 
Det är jag väl medveten om, jag syftar ju på hästägaren här. Inte på TS. Jag står helt bakom TS.
Det jag menar är just att det är en väldigt lång och jobbig process för stallägaren att bli av med en oönskad häst, det tar tid och kostar mycket pengar som man riskerar att aldrig få tillbaka. Hästägaren i det här fallet kan ju åka tillbaka till Spanien och skita i vilket, finns sen inget att utmäta så har man lagt mycket tid, pengar och sömnlösa nätter på att försöka få rätt. Jag vet faktiskt inte hur man gör en sån gång, om ägaren vägrar ta sitt ansvar.
 
Jag är inte alls säker på att det finns något pass, frågan är vad krånglet syftar till. Löser man den knuten kan man nog bli av med problemet.
Ja, det är lite i dom banorna jag funderar. Vad vinner hästägaren på att vägra visa upp pass, är hästen stulen? Är ägaren inte den hon utger sig för att vara? Saknar hästen pass så är det väl bara för hästägaren att ordna.
 
Det jag menar är just att det är en väldigt lång och jobbig process för stallägaren att bli av med en oönskad häst, det tar tid och kostar mycket pengar som man riskerar att aldrig få tillbaka. Hästägaren i det här fallet kan ju åka tillbaka till Spanien och skita i vilket, finns sen inget att utmäta så har man lagt mycket tid, pengar och sömnlösa nätter på att försöka få rätt. Jag vet faktiskt inte hur man gör en sån gång, om ägaren vägrar ta sitt ansvar.
Som sagt, jag är mycket väl medveten om det helvetet man som stallägare har när man får en häst på halsen på detta vis eftersom mitt stall hamnat i en liknande situation för ett antal år sedan, fast då med en svårfödd travare med noll värde och hovproblem.
Jag tror du missförstod mig?
Jag ifrågasätter snarare hästägaren, varför personen vägrar ta ansvar för sin häst.
 
Som sagt, jag är mycket väl medveten om det helvetet man som stallägare har när man får en häst på halsen på detta vis eftersom mitt stall hamnat i en liknande situation för ett antal år sedan, fast då med en svårfödd travare med noll värde och hovproblem.
Jag tror du missförstod mig?
Jag ifrågasätter snarare hästägaren, varför personen vägrar ta ansvar för sin häst.
Ur sinne, ur minne? Hon tycker inte hästen är hennes problem?
 
jag hade meddelat ägaren skriftligt att du säger upp kontraktet med omedelbar verkan pga de andleningar som finns.
Bett om en adress dit hästen ska, sen köra dit den. För att slippa krångel med att ägaren ska hämta.


Lycka till i den här soppan! Ta det som en läxa och gå vidare :)
 
Ja, det är lite i dom banorna jag funderar. Vad vinner hästägaren på att vägra visa upp pass, är hästen stulen? Är ägaren inte den hon utger sig för att vara? Saknar hästen pass så är det väl bara för hästägaren att ordna.

Tyckte jag läste tidigare i tråden att den som hade hästen inte ens stod som ägare i passet när SIF kontaktades...
 
Får man avliva andras hästar på det viset? Är det ens möjligt att avliva en häst som saknar pass? Tänker så inte hon hamnar i trubbel senare.

Det ligger lite i vad de skriver ovan om avlivning. Hästen får inte förflyttas från gården den står på utan pass.
Man kan ta bort hästen o neka till att den finnits där.
 
Det ligger lite i vad de skriver ovan om avlivning. Hästen får inte förflyttas från gården den står på utan pass.
Man kan ta bort hästen o neka till att den finnits där.
Fast de vet ju redan att hästen finns, de har ju krävt in passuppgifterna.
 
M
Ang att ni inte hittar chippen, så kan det även bero på att det är en annan typ av chip än det din läsare kan läsa av. Inom EU ska man använda en visst typ av chip, men det är inte säkert att den hästen har rätt sort.

är den chipad på island funkar vanlig chip läsare.
 
För ett pass krävs väl DNA. Då kanske det går att få fram vilken häst det är - om den finns reggad förut? Så det redan finns ett passnånstans. Och därmed en ägare?
Så åtgärd nummer ett kanske helt enkelt är DNA-prov.

Bara svamlar, vet inte.

TS - all sympati i denna soppa!

Om den redan har ett pass men det var något som inte stämde gör man nytt B pass o löser det som var fel. Vet ej om de kräveg dna. Då måste föräldrarna ha dna sparat/typade.
 
Jag hade helt krasst i den här situationen där du verkligen gjort allt för att vara tillmötesgående sagt att om hästen inte hämtas denna veckan kommer den att avlivas. Räkningen för avlivning och borttransport kommer att skickas till henne.
Det är inte meningen att du ska behöva bryta mot lagar och regler för att den här människan inte kan uppfylla det som ni har avtalat.
Exakt vad jag också tänkte!
Meddela den krånglande ägaren att hästen avlivas om hon inte har hämtat hästen innan hon lämnar landet igen! Helst skriftligt, så du kan visa vad du skrivit.
Enda problemet är om du behöver skicka den med Lantbrukstjänst, är att de vill ha betalt när de kommer. Du kan sen fakturera henne och skicka till indrivning om hon inte betalar. (och kanske är det ändå värt de där tusenlapparna för att bli av med problemet - det är ju värre om du blir av med tillståndet!)
Alternativet är om du har någonstans där du har möjlighet att gräva ner den. (kräver tillstånd från kommunen om jag inte missminner mig, men det är enklare nu än det var tidigare)
 
Tack för era råd. Jag har redan "hotat" med att jag kommer att flytta hästen till annat stall och skicka räkningen till henne, men hon hävdar att jag har två månader uppsägning i kontraktet och ska därför stå för hyran. Men jag hävdade att jag kan få kontraktet ogiltigt av minst två skäl och det är att det inte är den häst som står i kontraktet inte är den häst hon lämnat ifrån sig. Och att hon inte står som ägare på hästen och att jag ännu inte fått det pass som hon skrev i kontraktet skulle skicka när hon fick tillbaks det från islandshästförbundet
Och om ca en vecka åker hon hem till Spanien igen så är hästen inte hämtad innan dess så lär nog hästen bli kvar och några pengar för någon stallhyra kommer jag nog inte att få.
Med lite detektivhjälp jag fått så verkar den registrerade ägaren vara någon släkting till henne men jag har inte fått fram några kontaktuppgifter till henne. Ska ringa Islandshästförbundet idag och kolla om jag kan få fram nåt.
Det är en bra ide, de brukar kunna vara behjälpliga vid speciella sammanhang vilket man nog får anse detta som.
 
Jag har sagt till henne att om hon bara skriver över hästen på mig så ser jag till att fixa så han har de rätta papprena men hon säger bara att hon ska komma och hämta honom. Men problemet är ju att hon aldrig kommer utan bara skjuter på det så jag tycker att det verkar som att hon inte kommer att komma.
Har hon inte hämtat honom (eller skickat papper) innan hon flyttar hem till Spanien så funderar jag på att regga honom som okänd ras. Det viktigaste är ju att han har papper.
Du kan inte få ett korrekt pass utan papper, i så fall får du regga hästen som vanlig ponny utan papper.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 838
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 040
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 890
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp