"Dumpad" häst utan papper (långt)

Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga?

I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk tjej men som bor i Spanien (och har verksamhet där) Vi skrev ett fodervärdsavtal som sedan skulle vara tänkt att jag skulle få ta över hästen helt och hållet om vi kände att det skulle fungera.

Enligt hästägaren så hade hästens pass förväxlats med en annan häst som båda importerades från Island... på samma gång. Därför hade passen skickats tillbaks till Islandshästförbundet som skulle utreda förväxlingen. Hon lämnade hästen hos mig och åkte tillbaks till Spanien och skulle skicka passet när det var klart.

Har inte hört något om passen på hela vintern och i maj var länssthyrelsen här för att inspektera gården och då självklart kolla passen. Och jag förklarade läget för dom och det var då inga problem utan jag kunde maila in en kopia på passet när det var klart.

För ett par veckor sedan fick vi ett brev från Jordbruksverket att dom måste se passet senast 3 juli. Jag kontaktade ägaren och hon sa att hon fått tillbaks passet och att hon skulle fota det och skicka till mig veckan innan Jordbruksverket skulle ha det (jag bad henne om ett foto på passet i första hand för att skicka det till Jordbruksverket senast måndag, men att även få orginalet snarast)
Hon lovade att jag skulle ha det under veckan och när veckan nästan var slut så hade hon fortfarande inte hört av sig. Jag hade bara hennes kontaktuppgifter på FB men med mycket detektivarbete och hjälp av en som hittade uppgifter hos Islandshästförbundet så lyckades jag få tag i hennes nr.

Och efter en massa ursäkter från den här tjejen att hennes mobil inte funkade så att hon kunde fota så till slut så skickade hon över ett foto på passet. Och då visade det sig att det inte var den häst som vi skrivit kontrakt på utan den häst som blivit ihopblandad med passet. Signalementbeskrivningen i passet stämmer med den häst jag har, han har en ovanlig beteckning så det tvivlar jag inte på att det är rätt häst. Foto nr 2 hon skickade mig var på hästens namn och chipmärkning (han hade två stycken chipmärkningar) För att säkerställa att det verkligen var rätt häst tog jag ut en person med en apparat för att läsa av hästen och vi scannade av hela hästen millimeter för millimeter och är 100 procent säker på att det inte finns ett chip i den hästen. Att ett chip kan vandra iväg vet jag men att två chip ska försvinna verkar inte troligt. Jag misstänker att foto 1 (signalementbeskrivningen) och foto 2 (hästens namn och chip inte tillhör samma pass. Jag har bett henne att jag måste ha passet i original eftersom Jordbruksverket kräver det men hon verkar inte villig att lämna ifrån sig det.
Nu är tjejen hemma i Sverige och åker tillbaks till Spanien om ca en vecka. Och jag har sagt till henne att jag kan inte ha en häst på gården som inte har papper, så antingen så skickar hon passet eller också hämtar hon hästen. Hon sa att hon då ska hämta hästen som i måndags, I måndags fick jag ett SMS att hon inte hinner då utan kommer onsdag eller torsdag. I onsdags ett nytt SMS att hon kommer på lördag för att slippa trafiken. I fredags ett nytt sms att hon upptäckte att transporten var obesiktigad och skulle försöka komma på måndag om hon fick en tid att besiktiga den då.
Igår skickade jag ett SMS att det känns som att hon inte tänkte hämta hästen utan att jag gärna kan hämta passet om det är så att hon inte har möjlighet att ta sig hit, Fick ett sms i morse att hon kommer och hämtar hästen idag. Jag har väntat hela dagen på att hon skulle komma. Vid 17 tiden fick jag ett nytt sms att chauffören fått förhinder och att hon ska försöka komma i morgon.
För att göra historien ännu rörigare så på papprena från Islandshästförbundet så är det inte hon som står som ägare, Och när jag nämnde det för henne så sa hon att det gör hon visste för hon heter det namn som står som ägare. Och det är INTE samma namn som hon använde på fodervärdsavtalet som vi skrev. Och när jag frågade henne om det så fick jag inget svar.

Nån som vet hur jag ska gå till väga? Jag vet att jag är skyldig att kunna visa upp pass till hästarna i mitt stall men vad kan jag göra med en häst som inte är min som jag inte har pass till och som det verkar som att hon använt sig av ett annat namn på fodervärdsavtalet?
Göra polisanmälan för bedrägeri? Anmäla till Länsstyrelsen/Jordbruksverket? Enligt Länsstyrelsen kan vi förlora tillstånd att ha våra hästar på gården om någon saknar papper, och det vill jag inte riskera.
Tacksam för alla tips jag kan få.

Hoppas det löser sig för digmed hästen.
Ett alternativ att chippa hästen o skaffa pass med okänd härstamning. (Går inte att få med känd härstamning i sif efter som du inte har alla papper). Så får hästen ett pass, du får utgifter men den har ett pass.
Inte värdens bästa lösning men verkar som tjejen som lämnat hästen hos dig inte är intreserad av hästen alls. O du riskerar inte förlora tillstånd mm.

Vill du ha kvar hästen? Dom jag förstod skulle du ta över den från början. Om det fungerade med hästen. Kan du få ett papper på att tjejen överlåter den till dig? Finns ägarbytes blankett från sif med passen. Gorde förr i alla fall. Kanske kunde ni ses o fylla i den. Då kan du ev ta den vägen via Sif o få ett B pass. O då rätta till ev felaktigheter i reg passet. Och cippa hästen så den går att identifiera via chip även om den har ovanligt tecknad. Det är även detta förslag en kostnad. Men hästen är renrasig island o har "rätt" pass i rätt förbund.
 
Hoppas det löser sig för digmed hästen.
Ett alternativ att chippa hästen o skaffa pass med okänd härstamning. (Går inte att få med känd härstamning i sif efter som du inte har alla papper). Så får hästen ett pass, du får utgifter men den har ett pass.
Inte värdens bästa lösning men verkar som tjejen som lämnat hästen hos dig inte är intreserad av hästen alls. O du riskerar inte förlora tillstånd mm.

Vill du ha kvar hästen? Dom jag förstod skulle du ta över den från början. Om det fungerade med hästen. Kan du få ett papper på att tjejen överlåter den till dig? Finns ägarbytes blankett från sif med passen. Gorde förr i alla fall. Kanske kunde ni ses o fylla i den. Då kan du ev ta den vägen via Sif o få ett B pass. O då rätta till ev felaktigheter i reg passet. Och cippa hästen så den går att identifiera via chip även om den har ovanligt tecknad. Det är även detta förslag en kostnad. Men hästen är renrasig island o har "rätt" pass i rätt förbund.
För ett pass krävs väl DNA. Då kanske det går att få fram vilken häst det är - om den finns reggad förut? Så det redan finns ett passnånstans. Och därmed en ägare?
Så åtgärd nummer ett kanske helt enkelt är DNA-prov.

Bara svamlar, vet inte.

TS - all sympati i denna soppa!
 
Hoppas det löser sig för digmed hästen.
Ett alternativ att chippa hästen o skaffa pass med okänd härstamning. (Går inte att få med känd härstamning i sif efter som du inte har alla papper). Så får hästen ett pass, du får utgifter men den har ett pass.
Inte värdens bästa lösning men verkar som tjejen som lämnat hästen hos dig inte är intreserad av hästen alls. O du riskerar inte förlora tillstånd mm.

Vill du ha kvar hästen? Dom jag förstod skulle du ta över den från början. Om det fungerade med hästen. Kan du få ett papper på att tjejen överlåter den till dig? Finns ägarbytes blankett från sif med passen. Gorde förr i alla fall. Kanske kunde ni ses o fylla i den. Då kan du ev ta den vägen via Sif o få ett B pass. O då rätta till ev felaktigheter i reg passet. Och cippa hästen så den går att identifiera via chip även om den har ovanligt tecknad. Det är även detta förslag en kostnad. Men hästen är renrasig island o har "rätt" pass i rätt förbund.
Jag har sagt till henne att om hon bara skriver över hästen på mig så ser jag till att fixa så han har de rätta papprena men hon säger bara att hon ska komma och hämta honom. Men problemet är ju att hon aldrig kommer utan bara skjuter på det så jag tycker att det verkar som att hon inte kommer att komma.
Har hon inte hämtat honom (eller skickat papper) innan hon flyttar hem till Spanien så funderar jag på att regga honom som okänd ras. Det viktigaste är ju att han har papper.
 
Du vet inte var hon befinner sig nu så att du kan köra dit hästen? Kontraktet kan ju inte vara värt ett skit, det gäller ju en annan häst.
 
Finns det ens ett skriftligt avtal? Om inte, kan ju bägge parter hitta på vad som helst. Och definitivt göra gällande att en uppsägning skett och att alla SMS om avhämtning som skjutits upp avser just att uppsägningen vunnit kraft.
 
Finns det ens ett skriftligt avtal? Om inte, kan ju bägge parter hitta på vad som helst. Och definitivt göra gällande att en uppsägning skett och att alla SMS om avhämtning som skjutits upp avser just att uppsägningen vunnit kraft.
ja vi har ett skriftligt avtal men det är något hon skrivit ihop själv. Och eftersom det inte är rätt häst så anser jag egentligen att det inte finns nåt riktigt kontrakt. Jag har sparat samtliga SMS så att jag har allt i skrift ang allt från saknat pass, chipmärkning till alla avbokningar när hon ska hämta honom
 
ja vi har ett skriftligt avtal men det är något hon skrivit ihop själv. Och eftersom det inte är rätt häst så anser jag egentligen att det inte finns nåt riktigt kontrakt. Jag har sparat samtliga SMS så att jag har allt i skrift ang allt från saknat pass, chipmärkning till alla avbokningar när hon ska hämta honom

Det är ju egentligen helt oväsentligt om hon hävdar uppsägningstid eller inte, anledningen till att du har hästen är att hon inte hållt sin överenskommelse att hämta den. Då får hon stå för kostnaderna för sin egen oförmåga att hålla avtal om avhämtning.
 
Jag hade helt krasst i den här situationen där du verkligen gjort allt för att vara tillmötesgående sagt att om hästen inte hämtas denna veckan kommer den att avlivas. Räkningen för avlivning och borttransport kommer att skickas till henne.
Det är inte meningen att du ska behöva bryta mot lagar och regler för att den här människan inte kan uppfylla det som ni har avtalat.
 
Jag hade helt krasst i den här situationen där du verkligen gjort allt för att vara tillmötesgående sagt att om hästen inte hämtas denna veckan kommer den att avlivas. Räkningen för avlivning och borttransport kommer att skickas till henne.
Det är inte meningen att du ska behöva bryta mot lagar och regler för att den här människan inte kan uppfylla det som ni har avtalat.
Får man avliva andras hästar på det viset? Är det ens möjligt att avliva en häst som saknar pass? Tänker så inte hon hamnar i trubbel senare.
 
Knappast lagligt men hur ska hon bevisa ägarskapet utan kvitto och chip? Jag tror det är mer tänkt som hot, men visst kan du avliva en häst utan pass. Du får däremot inte slakta den.
Där har du en poäng, det blir ju, som du skriver, svårt att bevisa att hon är ägare när hästen står skriven på en helt annan person samt saknar chip.
Däremot kan man använda kontrakt, hästens ovanliga teckning och tidigare sms som bevis att hästen är den som står i passkopian (hästen har förmodligen ett pass på annan plats som ägaren senare kan uppvisa vid en eventuell avlivning).

Jag förstår ärligt talat inte folk som ska krångla till saker som den där personen nu gör. Vad vinner hon (hästägaren(?)) på det?
 
Där har du en poäng, det blir ju, som du skriver, svårt att bevisa att hon är ägare när hästen står skriven på en helt annan person samt saknar chip.
Däremot kan man använda kontrakt, hästens ovanliga teckning och tidigare sms som bevis att hästen är den som står i passkopian (hästen har förmodligen ett pass på annan plats som ägaren senare kan uppvisa vid en eventuell avlivning).

Jag förstår ärligt talat inte folk som ska krångla till saker som den där personen nu gör. Vad vinner hon (hästägaren(?)) på det?
Pengar och tid? Hon har ingen uppstallning och ingenstans att göra av hästen, nu är den TS problem och kostnad.
 
Pengar och tid? Hon har ingen uppstallning och ingenstans att göra av hästen, nu är den TS problem och kostnad.
Visst men passet finns ju någonstans, och inte blir det billigare av att dra igång en tvist. Lättast ur en sån situation är ju att bara räcka över passet, eftersom TS nu varit så tillmötesgående ang det.

Dock så hade jag i TS läge inte velat ha kvar varken häst eller hästägare i mitt stall.
 
Visst men passet finns ju någonstans, och inte blir det billigare av att dra igång en tvist. Lättast ur en sån situation är ju att bara räcka över passet, eftersom TS nu varit så tillmötesgående ang det.

Dock så hade jag i TS läge inte velat ha kvar varken häst eller hästägare i mitt stall.
Det är ett jäkla jobb att bli av med dumpade hästar, i synnerhet om de inte har så stort ekonomiskt värde.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 875
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 045
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 902
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp