Bukefalos 28 år!

Charmör hade åkt på tråd han med, bråkig över att hamna på rygg så jag tog inget "efter"-kort. Jag blev dock förlåten för behandlingen rätt omedelbart igen: :heart
15.charmör.trådduva.23717713.jpg
 
Varför blir näbben så krokig som den du filade till?

Vilket arbete du lägger ner!
Det kan vara genetiskt, typ som ett bettfel så att näbben inte slipas ner rätt medans den växer och då kan de börja växa riktigt knasigt. Det kan också varit något trauma mot näbben som orsakade att den började växa fel. Jag hoppas att det inte är genetiskt, jag kan inte minnas att hon haft något avvikande med näbben tidigare iaf.
 
Blick hade hamnat i trassel:
01.blickie.trådduva.4915716.jpg

Blödde lite och tråden skar in ordentligt runt en tå men bara det inte blir infekterat kommer det bli bra igen. Han verkade inte nämnvärt påverkad åtminstone.

Han tyckte dock det var en chockerande behandling han utsattes för! Ena stunden sitter man gott i famnen och äter godis och sen välter plötsligt människan omkull en!? Inte okej!

Stod och stirrade rätt ut i tomma intet en liten stund efter att jag satt ner honom på marken igen. Stackars Blickiebus, först råkar man ut för trådtrassel och sen blir man till råga på allt traumatiserad också. :sorry:
 
Men det släppte snabbt och så kom han upp igen! 🤗

Han har en liten rolig strategi för att få fröna för sig själv. "Larven" kallar jag det för, han lägger sig först platt i handen så att han täcker alla fröna och sen stoppar han in sitt huvud mellan sina ben och äter: :rofl:
02.blickiebus.752142.jpg
 
Lillefläck :heart Jag så glad att han kom tillbaka!
04.lillefläck.101021.jpg

Vet inte riktigt varför men han känns lite extra mycket som "min bebbe". Kanske för att han alltid verkat så trygg och var så himla liten när vi först träffades och att han jämnt pep väldigt uppmanade på mig som bebbe. Så himla söt. 🥰
 
Trygga räkan. Här kan iaf ingen ta honom!🤗
06.blomman350.jpg

Man kan ju tycka att Blomman är välförtjänt av lite uppläxning med tanke på hur många duvor den lille terroristen dragit fjädrar ur men även om jag blev full i skratt över hans förskräckta min så tyckte jag samtidigt så synd om honom!

Han är egentligen bara sådär galet bråkig mot andra duvor när han sitter på mig. Det är som någon typ av ilsket resursförsvar han sysslar med då. Han har ett övertag som heter duga på mig iom att han är milsvis tryggare i min famn än de andra duvorna är och det bidrar till att han "vinner". Jag stoppar alltid bråk inom kort om de ryker ihop på riktigt också, så han kan ju vara hur kaxig som helst utan några konsekvenser.

Men han är inte lika tuff på egen hand och är inte alls sådär bråkig på marken bland de andra duvorna. Jag tycker snarare att han ofta ser lite osäker ut då. 🥺
Han är ju inte så gammal och åkte ju på duvpest mitt i uppväxten, så han försöker väl hitta sin plats i livet. Han får fortsätta försöka, prova, öva och lära sig göra smartare val i fortsättningen.:heart En bra början kan ju vara att låta bli att flirta med fruntimmer som sitter precis bredvid sin svartsjuke man! :p
 
Massa trådduvor sen sist men häromdagen fick jag syn på Yoga-duvan med trassel som har varit borta ett tag och tänkte att nu jäklar ska tråden bort! Men hon hade ingen tråd kvar på fossingarna längre. Någon annan måste ha befriat henne! 🤗🥰:heart
00-yoga-084215466.jpg


Den överlevande Broder Bråk hade också blivit med tråd igen. Skönt att bli av med den så man kan strutta omkring och visa upp sig obehindrat igen:
01-Broder-br-k-tr-dduva-05838492.jpg


Den här fina åringen fick också tråd borttagen så att även han kan fortsätta att dansa fint för damerna:
01.fin.trådduva.115125385.jpg


Lila tråd som inte hunnit lämna någon skada efter sig, men vad sjutton har hänt med klon på inre framtån? Den måste ha gått av?
03-Tr-dduva115456799.jpg
 
Ett gäng grå som klarade sig helt oskadda ur trasslet:
04-tr-dduva100619530.jpg


05-tr-dduva-20015763.jpg


07-tr-dduva-114032071.jpg


08-Tr-dduva-00846054.jpg

(Obligatorisk fot-titt :heart)

09-Tr-dduva-101249803.jpg


10-Tr-dduva-110529778.jpg


11-Ung-tr-dduva-101846031.jpg


12-Ung-tr-dduva-01212166.jpg


Den här lilla söta mörkgrå haltade lite och jag misstänkte tråd fast den inte syntes på håll, så jag plockade upp henne ändå och mycket riktigt så hade det snott sig åt runt rätt ordentligt runt baktån men jag tror det kommer bli helt bra igen nu när tråden är borttagen.
02.trådduva.124624991.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp