Bukefalos 28 år!

Dvärggetter - lite frågor

gadriel

Trådstartare
JAg funderar lite på om man skulel skaffa ett par dvärggetter så småningom som kan hålla öppet en del av gårdsplanen så man slipper klippa en bit iaf ;)

Hur stor yta behöver två getter utan att de betar ner så mycket att marken tar skada?

Luktar det mycket get om man bara ha honor?

Hur högt staket behvöer dvärggetter för att inte hoppa över?

Hur stor inomhusbox behöver de ha (alltså box som de kan gå ut och in i själv).


Hoppas någon har lite svar åt mej, skulle bli väldigt glad :)
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

dvärggetter vet jag inte så mycket om, vi har vanliga hederliga lantrasgetter.
Men det torde väl inte vara så stor skillnad?
Våra getter är extremt dåliga på att beta ner ordentligt om de redan betat där en gång, vilket vi löst genom att typ växla hagar (fast vi har flexinät, så våra hagar "muterar" åt olika håll istället) för att de ska "luras" tro att de får fräscht nytt gräs hela tiden.

Bockarna (3-7 st) går numera i en slags permanent hage under hela sommaren, men den ganska mycket större än en vanlig trädgård och det är mycket för att hålla nere sly etc.

Honor luktar inte lika mycket som hanar, minst sagt. Enda sättet att ha en luktfri hane är att kastrera innan han blir könsmogen.

Vi har som sagt flexinät, förutom till vinterhagen då vi har vanligt fårstängsel. Men det är väl... 140cm? kanske?
Fast nog för att faran är stor att de hoppar över, men de kan vara rätt duktiga på att hoppa igenom och krypa under också om man inte stängslat ordentligt och har bra ström på.

Vi kör med vanliga hästboxar till tillfälliga, små flockar (annars har vi 80 vuxna mjölkande getter, och de har ett eget stall...) kom bara ihåg att de gärna klättrar på inredningen så det måste vara stängt HELA vägen upp till taket.
Är det bara tänkt som en lösdrift behöver den nog inte vara stor, men för att de ska gå dit överhuvudtaget måste du nog nästan ta som en hästbox eftersom getter också kan vara lite klaustrofobiska.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Jag har haft två afrikanska dvärggetter, honor. De var jättefina! De bodde i en hästbox och om somrarna var de ute i en hage på kanske 100x100 meter. Jag har ingen riktig uppfattning om hur de betade tyvärr. Vi hade dem lösa ute när vi själva var ute och kunde passa dem, de kom när man lockade! De bodde först på den ridklubben där jag jobbade på, men när den lades ner så tog jag hem getterna. Tyvärr dog den ena i en olycka och då gav vi den andra åt en som hade andra getter.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Tack så mycket för ditt svar :bow:

Jag tänkte dela upp hagen i iaf två hagar så man kan växla, sen på sommaren så kan man ju alltid ha en sommarhage med vindskydd till dom. Det är bra ifall de inte betar för hårt så att det hålls torrt hos dom. Man får väl slå med lie om de lämnar mycket kvar.

Va bar att de inte luktar lika mycket. Inte för att jag är känslig mot lukt men det är ju inte bara jag som bor på gården ;)

Hur ser flexinät ut? Har aldrig hört talas om det *nyfiken*.
Så det är rekommenderat att ha el? Trodde det räckte med ett ordentligt uppsatt fårstängsel, men el är inga problem att fixa om det är tvunget för att de inte ska rymma.

Jag tänkte mej en box på runt 2*3 meter, men det är inne i en ladugård med öppning ut i hagen så det blir ju ändå ljust och luftigt vid boxen så då kanske de inte känner sig så instängda. Tänkte bara ha två.

Va häftigt att ni har mjölkande getter, känns inte som det är så vanligt. Är det något som går att leva på? Gör ni egen ost och så eller har ni ett mejeri ni säljer till *nyfiken*.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Va mysigt att de var så tama. Visst går det väl att lära dom att gå i koppel med?
Jag bor ju precis vid skogen så där är inga bilar eller folk som är på "våra" grusvägar ner i skogen så där borde man kunna promenera med dom lösa ifall de inte försöka springa ifrån en. Håller de sig till en om de är lösa elelr finns det risk att de bara kutar iväg i full fart? Jag vet itne så mycket om "getbeteende".
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Getter är inga bra gräsätare, dom är utpräglade busk och slyätare i första hand. Tror knappast du får särskild effektiv betning om du tänkte ha dom som gräsklippare. Får däremot är bättre på gräsätning.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Det gör inget om de inte äter upp gräset, när gräset är långt och inhägnat med getter så ser det liksom ok ut ändå ;), jag vill naturligtvis inte bara ha getter för att beta utan för att jag tycker de verkar mysiga och jag har plats för det :)
Får vill jag inte ha, har ingen bra erfarenhet när det gäller får, tycker getter verkar lite mer sociala och så har de inte massa ull heller.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Jag har två kastrerade dvärggetspojkar som är drygt ett år gamla. De är inte särskilt bra gräsätare så de betar inte så att marken tar skada. Dvärggetter är lite av rymningsexperter och en meter högt staket bör du ha (mina kan om de verkligen vill hoppa över en meter högt staket också, tex om man äter en kexchoklad på andra sidan staketet och de inte får smaka :D ), typ trädgårdsstaket eller hundgårdsstaket, INTE FÅRSTAKET för det går de igenom, får de ut huvudet så följer resten av kroppen med!! Det bör även gå tätt mot marken då de kan få för sig att åla sig under annars, el har jag inte i mina staket. De klättrar på ALLT som går att klättra på och kommer de lösa i trädgården så ligger det mesta i blomväg risigt till. :smirk:

Mina getter bor i en ganska stor hage med mycket träd och även stenar som de kan klättra på, det är bra för då slits deras klövar naturligt, och getter älskar att klättra och hoppa! De har ett eget "hus" då de inte gillar när det regnar och då vill de gärna ha någon stans att gå in.

De är otroligt sociala och pratglada djur som bräker som galningar så fort de får syn på någon och de kommer springande som tokar och vill ha godis och har man inget godis så smakar de lite på kläder och annat. :d De är väldigt busiga och stångas gärna med varandra på skoj, de har aldrig stångat någon människa än, de bara puttar på en ibland. Simson kan "hota" lite genom att ställa sig på bakbenen och "ladda" men han har aldrig stångat. Men vi utmanar dem inte genom att buffa på huvudet på dem då det lätt får dem att vilja stångas. Annars så är de väldigt snälla och mysiga och gillar att bli klappade och kelade med, otroligt nyfikna är de också och som sagt så smakar de på allt.

Våra getter går inte från gården när de är lösa och de går gärna med på promenad, men får de syn på något gott så går de dit och smakar bums. Vill man få in dem i sin hage igen är det bara att hämta något gott att locka dem med för dvärggetter är väldigt matglada! :D

Har du fler frågor så får du gärna fråga så ska jag se om jag kan svara, jag är ingen getexpert men lite har man ju lärt sig när man har två egna busgetter!
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Tack för ditt svar! :bow:

Tänkte jag kunde ha runt 1,20 högt. Vill itne riskera att de smiter för äter de upp blommorna i vår trädgård eller torpets trädgård (som ägs av pojkvännens föräldrar) blir min svärmor GALEN (hon pysslar massor med blommor).Men visst finns det väl ett fårstaket som har mer avlånga maskor, har för mig jag sett det, kan de verkligen komma igenom det :confused: ? Eller om man använder sånt här:
villaoliv11.JPG


Man kan ju sätta stolparna tätt och verkligen spänna nätet orentligt och kanske ha ett par ribbor över så det blir extra högt och se till att det är ordntligt spänt nere vid marken, borde inte det funka?

Oki...får se om min pojkvän kan fixa dit lite grenar och stockar att klättra på :angel: Iaf så har vi en jordkällare de kan klättra på. Men pojkvännen har ju traktor och sånt så han kan säkert fixa dit stockar om inte annat. Tänkte jag skulle fixa att tak som komplemment till boxen så de ändå kan vara ltie utomhus om det regnar.

Tycker de verkar vara jättemysiga djur och i somras blev jag helt förälskad i en get på en 4Hgård..han var SÅ kelen och så himla söt.

Tänkte jag i så fall kan lära dem att vara i koppel så kan jag ut och gå med dom ner i skogen. Kan man ha dom i löplina eller är det stor risk de trasslar in sig. Tänkte om man vill de ska beta av på ngt ställe en stund. Alltså om man har någon sånär uppsikt över dom.

Jag lär ha fler frågor när det kommer ltie närmare inpå. Blir aktuellt först till sommaren när jag flyttar ut på landet och pluggat klart.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

flexinät... hmmm kolla i lantbrukskataloger
Det består av plaststolpar som man trycker ner i marken samt ett elnät. Understa tråden, som inte är strömförande skall ligga ända mot marken

Killingar tar sig igenom vilket vanligt fårnät som helst, de bara ålar sig igenom. Stora getter tar sig igenom de större maskorna längre upp, därför måste vi skotta längs stängslena på vintern :o
Jag tror på det där stängslet du visade bild på, OM du får det högt nog! Över en meter för säkerhets skull.

Visst föredrar getter sly, men de äter gräs också. Vi brukar slänga in mindre träd till dem! De äter både löv och bark
Så har du träd i inhägnaden du INTE vill ha ihjäl på ett effektivt sätt rekommenderar jag att du skyddar dem på något vis :angel:

Getter, motför får, har en stark flockinstinkt och kan mycket väl följa dig utan koppel. Vi kör dock med vallhund, lite lättare att hindra någon från att bli strypt.

Jo, vi lever på att sälja osten vi gör av mjölken. Det är väl inte lika vanligt som att ha tamgetter för nöjes skull (av vad jag förstått på buke) men det är riktigt trevligt.
Jag har lite omvänt förhållande bara, jag har inte getter som jag föder på hästarnas hö. Hästarna får av getternas hö, lite på nåder.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

gadriel skrev:
Va mysigt att de var så tama. Visst går det väl att lära dom att gå i koppel med?
Jag bor ju precis vid skogen så där är inga bilar eller folk som är på "våra" grusvägar ner i skogen så där borde man kunna promenera med dom lösa ifall de inte försöka springa ifrån en. Håller de sig till en om de är lösa elelr finns det risk att de bara kutar iväg i full fart? Jag vet itne så mycket om "getbeteende".

Jo, de borde kunna gå i koppel. Våra sprang inte långt bort - vi har 200 m till trafikerad väg och de gick max kanske 50 m bort. De bräkte och ville komma fram till en mest hela tiden. Jättefina! Den hagen vi hade var renstängsel, som fårstängsel men högt, kanske 150 cm? De hade kojor och liknande som de kunde klättra på, och även en "klätterkoja" i sin hästbox (som var en storhästbox).
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

emindy skrev:
flexinät... hmmm kolla i lantbrukskataloger
Det består av plaststolpar som man trycker ner i marken samt ett elnät. Understa tråden, som inte är strömförande skall ligga ända mot marken

Aha, då är det nog sånt jag hittade på nordpost. Tycker mest bara det hade varit skönt att slippa eltråd, gillar inte sånt man får stötar av ;) , fast i döfall så får det gå.

Hjälp va de är smidiga, får kanske satsa på det jag visade på bilden, men över en meter är nog säkrast, tror de fanns i 1,2o meter och det är nog ganska lagom, kan ju ha ngn ribba över för säkerhetsskull.

På den ytan jag tänkt mej är det mest ängsmark och en massa brännnässlor, samt vanligt gräs och lite sly. Men det är ju permanenthagen, sen om man vill flytta dom och ha vindskydd bara så har vi massa annan mark med både sly och annat att ha dem på men det är ju mysig att ha dem på gården och inte inne vid skogen.

Va kul attdet går så bra för er! Är det som med kor att man mjölkar 2 ggr per dag elelr räcker det med en gång om dagen? Gör ni osten själv? Vill gärna veta mer, låter jätteintressant. Vet att vi pratade väldigt kort om det på en av mjölkningskurserna jag var på men det är så länge sedan så det har jag glömt.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Får försöka hitta ett par som inte är så gamla så man kan vänja dom från början att gå i koppel och bli riktigt tama.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

under "högsäsong" mjölkar vi dem två gånger om dagen, men innan de går i sin drar vi ju ner på det... Tar du inga killingar blir det heller ingen mjölk att mjölka, och om du inte "extramjölkar" blir det heller ingen mjölk över förutom den killingen dricker.

Jag tror nog att det går bra att göra som du tänkt med stängslena, du ser ju om det blir nödvändigt att stängsla på andra ställen. Annars dör de inte av att tillskottsfodras med sly som ni slänger in. (de blir snarare överlyckliga)
Det gör våra grannar hela tiden... ;)
Fick en förfrågan idag om inte getterna skulle bli glada för ett rönnbuskage som de skulle hugga ner :D
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Oki, har ni mjölkgrop då eller hur funkar det praktiskt, känns knasigt att mjölka getter, jag är bara van vid kossor ;)
Slaktar man killingarna sen eller säljs det vidare på ngt vis, känns itne som det äts getkött i sverige men det kanske det gör?

Har förberett min pojkvän på att jag ska köpa getter nästa år, täntke det kunde vara schysst att iaf berätta det :angel: :D
Jag satsar på att göra en rymningssäker hage vid gården, sen kom jag på att vi har en perfekt liten bod nere vid skogsbrynet, väldigt enkelt, ca 4*3 meter tror jag men med gjutet gol så det skulel fungera bra som ett vindskydd, så akn jag göra en extra hage där. Känns osm man vill frösöka variera lite för dom så de inte får tråkigt.

Ja sly är ju inga problem att ta nere i skogen å slänga in med jämna mellanrum och som sagt lite stockar att klättra på. Får sätta karlen min i arbete (som om han inte redan hade det :angel: )..
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

En varning kring flexinät med el! Det är inget staket jag rekomenderar!

Det är otroligt lätt för både får och getter att trassla in sig i detta vilket kan leda till död om man inte är i närheten.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Läste det på en hemsida också. Tror att jag håller mej till permanent staket istället.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Jag har tänkt att sätta upp trästaket med nät med mkt små maskor eller vad man nu ska kalla det. För tillfället har mina haft lösdrift i år :)

Men som sagt var de är glada i allt som ser gott ut dvs vinbärs och hallonbuskar. Rosor är också goda!
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Tänkte också jag skulle ha ordentliga stolpar och sånt där villanät som är ordentlgit högt och kanske en ribba över då ska de väl iaf inte kunna komma över hoppas jag.

Ojdå, märkligt att de vet precis vad de ska äta för att fröstöra :D
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

ingen mjölkgrop, vi sätter fast dem i foderbordet så får de mumsa mat medans de mjölkas.
Visst äts det killingkött i Sverige! Det är inte så ovanligt som man kan tro. Det är svårare att bli av med getköttet dock...
exempelvis har vi ett gäng greker nere i Stockholm som varje år beställer ett gäng killingar till påsk :)

Vi har inte haft ett enda dödsfall med Flexinät, och vi har använt det i säkert 17-20 år. Det kanske beror på strömstyrkan?
I vilket fall så behövs det korrekt träning och korrekt stängsling för att det skall funka. Först och främst bör man vänja dem vid stängslet och ta bort instinkten att springa rakt igenom om de får en stöt. Det gör vi genom att sätta upp en snutt stängsel mot en vägg. Då lär de sig att vända om de får en stöt.

Stängslet bör vara sträckt ordentligt för om nu någon get skulle få för sig att springa igenom om de får en stöt, så kommer de iallafall inte trassla in sig lika lätt.
Strömmen är inte dödlig, men trasslar de in sig kan de orsaka stora skador på sig själva (och stängslet visserligen) bara genom paniken.

Sedan är det alltid lite nervöst när vi släpper killingflocken på bete för första gången. Vissa år går det bra, men jag har varit med om en gång när hela flocken sprang rakt igenom stängslet innan vi ens hunnit sätta på strömmen :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 458
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 099
Senast: svea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp