Bukefalos 28 år!

Dvärggetter - lite frågor

Sv: Dvärggetter - lite frågor

som när våra getter kom lös i grannarnas trädgårdar;
vad gav de sig på? Vinbärsbuskar och jordgubbsplantor
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Vår get äter ingen gräs alls...Mamma tog hand om honom därför att hon trodde att han kunde va gräsklippare....å högt staket behöver dem..hoppar hur högt som helst! Fast mammas är en stor get med jättestora horn!
Mamma försöker ha honom som hund istället:) Alltså gå promenader å så men han står mest stilla och vill gå hem till sin box...Numera är han mest inne fast han kan gå ut när han vill.. Fast han är gammal nu 12 år!
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Aha, det är så det funkar, tror iof jag sett en bild på det för länge sedan. Så det gör det ändå, tänk jag har aldrig hört talas om det, ja getkött är väl kanske inte att hurra för men det finns väl alltid så man kan skicka till samma ställe där man skickar skadade kor som inte får ätas upp.


Det känns nästan som flexinät passar bättre till får, iaf tror jag att jag ska satsa på ett utan ström och ordentlgit högt.
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

DeStRoYa skrev:
Vår get äter ingen gräs alls...Mamma tog hand om honom därför att hon trodde att han kunde va gräsklippare....å högt staket behöver dem..hoppar hur högt som helst! Fast mammas är en stor get med jättestora horn!
Mamma försöker ha honom som hund istället:) Alltså gå promenader å så men han står mest stilla och vill gå hem till sin box...Numera är han mest inne fast han kan gå ut när han vill.. Fast han är gammal nu 12 år!

Mm, har börjat förstå att jag inte ska vänta mej att få gräset klippt men å andra sidan ser det ganska trevlgit ut när de får springa runt i högt gräs. Och som sagt, högt gräs med getter i tycke rjag är ok , däremot högt gräs utan vare sig staket elelr getter behövs verklgien klippas. Och det är INTE kul, tog 2,5 timmar ungefär i somras att klippa trädgården och gårdsplan varje gång med åkerklippare och så tar det en vecka så är det dags igen. :crazy:
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Jag vill utfärda en liten varning vad gäller flexinät!!!

Min kastrerade bock trär i hornen och drar upp nätet, och sedan kan resten av flocken gå ut, medans han sitter fast och skriker som en stucken gris!!! Han har väl lärt sig att han inte får ström i hornen.

Ska tillägga att det var på vintern, och de kanske hade lite tråkigt i vinterhagen..... :crazy:

Han gjorde iallafall så tre gånger på en vecka. Sedan hamnade flexinätet längst in på skullen.

Men, jag skulle tro att det funkar bättre på sommaren, när de har mer att sysselsätta sig med i hagen.

Häls Embla
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Har liknande erfarenheter av flexinät. Inte alls kul! Mitt ligger långt inne i ett skjul nu!
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

jo, ska det ändå vara en fast hage är det bättre att satsa på ett ordentligt stängsel som stänger in även utan el. Våran hållning kräver dock att vi har flexibla hagar på somrarna. Vinterhagen är av fårnät.
Flexinät är INTE lämpligt på vintern. Iallafall inte våra vintrar då marken är frusen och det är snö överallt. Då tar ju inte jordningen! (Vilket gör att det bara är ett trådnät, dvs de får ingen ström i sig)

Det är en konst att stänga in getter, de är verkligen ena luringar!
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Jo det ska ju vara permanent hagar så det är bättre med fast för min del då tar jag inga risker med att få getter i trädgården eller ännu värre på vägen ;)
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

fejko skrev:
I trädgården lär du nog hitta dem :d

det hopaps jag inte....kan säga att svärmor var mäkta arg när pojkvännens kalvar hade travat in i en av trädgårdarna och ätit upp alal tilpaner och lite annat. När de stora kossorsna brakade igenom staketet och ville äta äpplen från trädgården var hon itne helelr glad :D

Kossor kan också hitta på hyss.. :D
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Är rädd för det men med tillräckligt högt och välbyggt staket så ska det väl iaf gå. Har en ladugård som står tom som skulel passa bra, foderbordet kan de ju ha att hoppa upp och ner på om inte annat och så är det gott om utrymme att ha fler grejer till dom att klättra på där inne. Tror det blir en yta på ca 8x10 meter. :)
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Hejhej!Jag blev glad när jag såg ditt Inlägg..Jag är 12 år och har fyra Afrikanska Dvärggetter.Jag har lite tips på att skaffa getter.Man måste ha två,för de har lätt för att känna sig ensamma,Men det kan bli bråk om de inte kommer bra överens,vilket kan ta en tid för dem.De äter väldigt små mängder gräs (de äter bara topparna),men hö är ett omtyckt alternativ,Två stycken honor luktar inte mer än bara get,och de kanske tillochmed kommer lite bättre överens.Boxen behöver inte vara så stor..Ca 10 kvadratmeter,kan dock behövas lite större om man har någon annan ras (än afrikansk dvärgget).Jag har mina fyra getter i boxar två för sig.Jag brukar ge dom lite mer än bara hö,Vilket både fårpellets och havre är bra alternativ.För de små getterna(ca 2-7 månader) får man ge dom kofor,som man brukar få med om man hämtar dem på djurparken.Annars brukar man få tag på fårpellets på Granngården och om man har tur så kan man fråga en bonde i närheten om lite havre.Ps.Om du har fler frågor eller önskar bilder på mina getter så mejla mig på amandakarhinen@hotmail.com
 
Sv: Dvärggetter - lite frågor

Hej manda-lotta.
Gadriel postade den här tråden 2004.
Ibland får man upp sådana här gamla trådar när man söker.
Det finns nya trådar med getfrågor där du kan svara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 460
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 099
Senast: svea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp