Dyingsurt ute=svamp..

Zizzy

Trådstartare
Och vad är erat botemedel?
Tösabiten tycker att det gör ont, slickar och så vips har man problem...:(
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

Yes diskmedel, head & shoulders, fungoral... Tycker alla dessa har ungefär samma effekt! Atamon kan du ta på en bomullstuss och badda med också.
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

Potatismjöl har jag läst om, området måste vara tort när det appliceras.
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

Raka alternativt klipp bort allt hår mellan tassarna om hunden har mycket hår där. Se till att torka rent ordenltigt även mellan tårna varje gång tassarna blivit fuktiga.
Något som är jättebra att ha hemma är Malacetic Wipes (finns hos veterinären, receptfritt) som är både klådstillande och antibakteriella våtservetter man kan använda för att torka tassar, öron, mun, analöppning etc. Man kan förebygga mycket bara genom att använda dessa regelbundet.
Sen kan du ju bada tassarna i något antibakteriellt schampo typ Malaseb regelbundet. (Prata med din veterinär, de har många bra tips när det gäller att förebygga svampinfektioner)
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

Å vad bra, är flera maleseb produkter receptfria?

Min hund var" svampig" förut, lite alltid. Så bytte jag färskfoder och det försvann totalt. DÅ blev jag nyfiken och jämförde kalciuminnehållet och det nya hade nästan dubbelt så hög halt! Så min hund var sur i kroppen. DEssutom får han fiskolja nu så huden stärks och står emot yttre påverkan bättre. Att läka ut en oblans tar 3-6 mån på människa så jag känner att om det redan är så bra på min vovve så kandet bara bli bättre. Han får fortfarande svamp i analen och kanar. ( nej inte analsäckarna )

Jag tror starkt på ett helhetspersepktiv. Man kan bota det man ser men bör gåt till botten varför hunden får det egentligen. Svamp finns ju naturligt i huden men bryter bara ut om immunförsvaret är nedsatt.
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

kl

Tack för alla tips!

Tösen är en Fransk Bulldog och nu när det varit så blött ute har hon inte hunnit torka ordentligt om tassarna innan det varit dags att gå ut igen.. sen började hon slicka på dem, för det kliade ju.. *suck*
Hon slutar om jag säger till henne, men svårt när jag inte är i närheten eller sover...
Så, måste gå till botten med detta innan det blir ett inlärt dumt beteende.
Ska testa att skura tassarna i både det ena och det andra och hålla tummarna att det fina vädret kan hålla i sig så det torkar upp ute..
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

vallhund: Ja, de är helt underbara! Hittills har alla som jag vet köpt de varit mycket nöjda. Perfekt för hundar som har mycket hudveck också och lätt får irritationer där. Det är bara att torka så ofta man behöver.

Resten:
Ett annat tips är att ge hunden essentiella fettsyror, eftersom det stärker både huden och pälsen och hjälper till att förebygga mot olika typer av problem som till exempel svampinfektioner. Där kan man välja lite olika produkter, finns tabletter, oljor eller pumpflaskor. Jag själv ger min hund 1 msk kallpressad solrosolja på maten varje dag efter tysk veterinärs rekommendation. Här i sverige brukar man ofta använda sig av Viacutan, Efavet kapslar eller någon form av fiskleverolja.
Jag tyckte det kändes enklare med kallpressad solrosolja eftersom det går att köpa i välsorterade matvarubutiker.
 
Sv: Dyingsurt ute=svamp..

Både Malaseb schampo och Malacetic Wipes är receptfria men eftersom i alla fall Malaseb är en medicinsk produkt finns den bara att köpa hos veterinärer. Tror att det gäller samma sak för Malacetic Wipes, har i alla fall aldrig sett de någon annan stans i sverige än på veterinärkliniker.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 594
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Hoarfrost
·
Mat Det var extrapris på torkad svamp så jag köpte lite. När jag sen läser om hur man ska tillaga den blir jag fundersam. Skölja noga, ligga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 516
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp