Dyon Focus på framridningen

AK76

Trådstartare
Är det någon som vet om man får lov att ha Dyons Focus på framridningen på dressyrtävling?
 
Står väl att blinkers inte är tillåtet eller? Gjorde det ju förr iallafall.
Det verkar inte stå i dressyr-TR längre.

Till TS:
Eftersom blinkers inte nämns i stycket om utrustning i TR, så är det solklart detta som gäller:
Mom 211 8.6. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden och dess användande leder till avstängning ur klass/klasser om den orsakar hästen obehag eller skada. Ryttaren kan även tilldelas muntlig tillrättavisning, skriftlig varning eller straffavgift enligt TR I moment 191.

Jag tycker att skrivningen är en smula märklig iofs - "leder till avstängning ... om den orsakar hästen obehag eller skada". Otillåtet är väl otillåtet? :confused: Fast det ska säkert inte tolkas bokstavligt, på sedvanligt TR-vis O_o
 
Det verkar inte stå i dressyr-TR längre.

Till TS:
Eftersom blinkers inte nämns i stycket om utrustning i TR, så är det solklart detta som gäller:
Mom 211 8.6. All övrig utrustning inte nämnd i moment 211, är förbjuden och dess användande leder till avstängning ur klass/klasser om den orsakar hästen obehag eller skada. Ryttaren kan även tilldelas muntlig tillrättavisning, skriftlig varning eller straffavgift enligt TR I moment 191.

Jag tycker att skrivningen är en smula märklig iofs - "leder till avstängning ... om den orsakar hästen obehag eller skada". Otillåtet är väl otillåtet? :confused: Fast det ska säkert inte tolkas bokstavligt, på sedvanligt TR-vis O_o
Fast det finns ju folk som tex missar att skänklarna på sporren måste vara slät (inte blingad) och då räcker det med tillsägelse ju. Medan andra gånger finns har man hört om spetsiga sporrar, piggar på insidan av nosgrimmor osv (aldrig sett själv dock), och då är avstängning direkt ett bättre och skarpare alternativ.
 
Medan andra gånger finns har man hört om spetsiga sporrar, piggar på insidan av nosgrimmor osv (aldrig sett själv dock), och då är avstängning direkt ett bättre och skarpare alternativ.

Synnerligen dåliga överdomare som inte skickat sådana ärenden- om de nu funnits- till DIN för längre avstängning OCH uthängning.
 
Jag tycker att skrivningen är en smula märklig iofs - "leder till avstängning ... om den orsakar hästen obehag eller skada". Otillåtet är väl otillåtet? :confused: Fast det ska säkert inte tolkas bokstavligt, på sedvanligt TR-vis O_o

Tror att felaktig utrustning som inte skadar hästen leder till uteslutning- även om det inte preciseras där i texten du la in- skadar utrustningen hästen så blir det avstängning och då kan ryttaren straffas med ex avstängning hela dagen eller hela meetinget, beroende på vilken öd och dens synsätt, uteslutning gäller ju bara aktuell klass och tas det otillåtna bort får ryttaren tävla nästkommande klass.( om de nu rider två starter).:)
 
Hittade det här på en sida som säljer Dyons Focus


Focus Blinkers - Dyon

Stilrent och klassiskt Dyon Blinkers, Focus. Dyon Focus låter din häst vara fokuserad på uppgiften istället för på vad som händer runt omkring. Dyon Focus matchar perfekt till alla Dyon träns och till hela Dyons läderserie. Godkänd enligt TR mars 2015, mer info nedan; utdrag ur TR; Moment 306 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet) 3. Blinkers och huva. Blinkers är förbjudet. Insektsskydd och flughuva får användas. Insektsskydd och flughuva får inte täcka ögonen. 5. Skydd/utrustning på sidostycket. Om läder, fårskinn eller plysch används på huvudlagets sidostycken får diametern mätt från hästens kind inte överstiga tre (3) centimeter."

OBS! Fokus är alltså tillåtet att använda på tävling enligt TR Mrs 2015, då de inte sticker ut mer än 3 centimeter.
 
Bästa om man är osäker om en utrustning är godkänt är att kontakta en överdomare (eller flera :))
 
Hittade det här på en sida som säljer Dyons Focus


Focus Blinkers - Dyon

Stilrent och klassiskt Dyon Blinkers, Focus. Dyon Focus låter din häst vara fokuserad på uppgiften istället för på vad som händer runt omkring. Dyon Focus matchar perfekt till alla Dyon träns och till hela Dyons läderserie. Godkänd enligt TR mars 2015, mer info nedan; utdrag ur TR; Moment 306 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet) 3. Blinkers och huva. Blinkers är förbjudet. Insektsskydd och flughuva får användas. Insektsskydd och flughuva får inte täcka ögonen. 5. Skydd/utrustning på sidostycket. Om läder, fårskinn eller plysch används på huvudlagets sidostycken får diametern mätt från hästens kind inte överstiga tre (3) centimeter."

OBS! Fokus är alltså tillåtet att använda på tävling enligt TR Mrs 2015, då de inte sticker ut mer än 3 centimeter.
Fast nu citerar du TR III för Hoppning, och inte för TR II dressyr..
 
Hittade det här på en sida som säljer Dyons Focus


Focus Blinkers - Dyon

Stilrent och klassiskt Dyon Blinkers, Focus. Dyon Focus låter din häst vara fokuserad på uppgiften istället för på vad som händer runt omkring. Dyon Focus matchar perfekt till alla Dyon träns och till hela Dyons läderserie. Godkänd enligt TR mars 2015, mer info nedan; utdrag ur TR; Moment 306 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet) 3. Blinkers och huva. Blinkers är förbjudet. Insektsskydd och flughuva får användas. Insektsskydd och flughuva får inte täcka ögonen. 5. Skydd/utrustning på sidostycket. Om läder, fårskinn eller plysch används på huvudlagets sidostycken får diametern mätt från hästens kind inte överstiga tre (3) centimeter."

OBS! Fokus är alltså tillåtet att använda på tävling enligt TR Mrs 2015, då de inte sticker ut mer än 3 centimeter.
Det framgår inte av försäljarens hemsida, men moment 306 återfinns i TR III så det gäller bara hoppning.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Synnerligen dåliga överdomare som inte skickat sådana ärenden- om de nu funnits- till DIN för längre avstängning OCH uthängning.
Fast va? Det är mer saker vi pratat om rent allmänt än att jag haft koll på exakta fall. Avstängningar leder ju alltid till rapport, precis som gula kort gör.
 
Fast va? Det är mer saker vi pratat om rent allmänt än att jag haft koll på exakta fall. Avstängningar leder ju alltid till rapport, precis som gula kort gör.

Som om att det skulle kunna hända men ingen vet/ har sett något??- tänker mest på piggar på insidan av nosgrimman, diskuteras det för att man har hört det hänt, eller diskuteras det för att man tror det skulle kunna hända?
Sedan är det ju stor skillnad på en öd avstängning och en avstängning av förbundet, vilket var det jag avsåg.
 
Förutom det redan nämnda att det är hopp-tr som citeras så är det ju även 2015 som nämns..

Alltid alltid kolla senaste versionen när man slår i TR!
 
Vi hade ett fall med otillåten utrustning på våra senaste tävlingar. Ett ekipage red sitt program och hade bettskivor på hästen. ÖD såg detta först efter ritten och diskvalificerade ekipaget. Men om ÖD hade sett detta på framridningen hade ryttaren fått en tillsägelse och möjligheten att korrigera sin utrustning. Det är troligen därför TR är lite märkligt skrivet när det kommer till otillåten utrustning och påföljden-eftersom påföljden (varning/tillsägelse/avstängning) kan skilja beroende på när det upptäcks.

Som vanligt är det bästa att själv ha koll på TR. Jag tävlar med förbygel på ena hästen och det är en så ovanlig utrustningsdetalj på dressyrbanan att jag har skärmdumpat utdraget ur TR där det står att det är tillåtet OM det skulle bli ifrågasatt :p.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att bedöma samspelet mellan häst och ryttare på framridningen ur hästvälfärdssynpunkt finns en matris för överdomare, som nu finns...
Svar
3
· Visningar
653
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Habina
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp