Bukefalos 28 år!

E detta vettigt!

Sv: E detta vettigt!

Nu tycker säker alla jag är konstig men är det verkligen SÅ hemskt?

Hästarna får ju stå i box, det är mer än de flesta ridskolehästar.Vattnet fryser för att det är kallt, ja det är vinter! Vi har ingen värme i "mitt" stall men brukar stänga dörrarna så att hästarna andas det lite varmare och det kan väl personen som detta handlar om göra också? Sen om man har stora vattenhinkar och tar bort isen helt varje dag så håller det sig oftast över natten, det blir iaf inte mer in än att hästen kan knäcka den själv emellanåt.
Så det är såpass kallt att vattnet fryser men VAD ska stallägaren göra åt det? det räcker med att det ska vara någon minusgrad för att vattnet ska frysa och det är inte ovanligt att det är upp emot 20 minus ute nu.

Jag tycker detta får stallägaren att framstå i väldigt dålig dager och det är faktiskt oförskämt att gnälla såhär! Hon lånar ut sina boxar till ett pris hon har satt och inte tvingat på någon. Detta är vad hon har tillgång till och passar det inte så behöver hon väll inte ha sina hästar där?

Iom att det inte är någon ström i hagarna är stallägarens ansvar, men har ni testat att bara säga till henne på ett trevligt sätt att ett av era grundkrav för att ni ska känna er trygga när ni inte är hos hästen är att det ska var ström i alla staket hagarna runt? Tror inte hon är omöjlig.

Jag betalar 500:- för "bara" kallhyra, delar in och utsläpp med stallägare.
Jag tycker hon ska vara glad med det hon får, ägaren kan ju inte direkt bygga om hela stallet för en inackorderings skull :grin:
 
Sv: E detta vettigt!

500 är skäligt, man får vad man betalar för så att säga.

Allvarligt talat, var jag bor skulle jag inte låsa stallet, jag vill ha ut hästarna snabbt om det skulle bli brand tex, eller att grannen eller vemsomhelst som jag känner kan få ut hästarna.

Utrustningen skulle jag inte ha kallt, så uppvärmd sadelkammare är väl en bekvämlighetsgrej om man inte vill ta hem grejerna varje dag(sadlar), täcken spelar ju ingen roll.

Jag har kallstall, vattnet fryser ja, det har varit -30 hela helgen & det ska vara plus för att vattnet inte ska frysa, ganska stor skillnad, speciellt in man ska ha ett kallstall.
Hästarna får vatten på morgonen, till lunch & kväll, varje gång de blir utfodrade, om de är törstiga står jag & väntar tills de dricker upp & hämtar nytt.

Visst hade jag kunnat skaffa en thermobar men nu håller jag på att sälja alla hästar så det är inte aktuellt.
Men jag har hellre mina hästar i kallstall än i ett varmt fuktigt stall där det sätter sig i luftvägarna.
Jag är mkt noga med att aldig ge fryst hö, om folk måste vattna höet rekommenderar jag varmt vatten & för det mesta brukar hästarna hinna äta upp innan det fryser, eller torrare hösilage tex.
 
Sv: E detta vettigt!

Om man tänker kallstall så är det inget problem för hästen, bara människan. När det gäller utrustning så är ju det ett problem, men något din kompis bör ha sett vid inflyttning eller när denne tittade på stallet. I övrigt så åligger det ju hästägaren själv att välja stall med förstånd, att inte stall in sin häst i vad som helst och sen beklaga sig. Detta är väl inte något nytt får jag förmoda, utan har varit så hela tiden.

Kallstall generellt sett är bättre för hästen än varmstall, ett kallstall blir sällan taskig luft i och luftvägsproblem lyser med sin frånvaro i de flesta fall.

Precis....Jag har ett mkt stort stall och endast tre hästar utav 12 boxar som jag använder. Så hos mig är det kallt, iskallt. Men jag har stått där i fyra år nu, och man måste helt enkelt använda sig utav varmvatten, kraftfoder som blötläggs får ta med sig hem, fri tillgång till grovfoder, och täcka hästen. Det är inte kylan som knäcker hästen utan den temperatur skillnad som blir emellan varmstall och den temperatur som är ute. Och givetvis fuktighet i stallet.
 
Sv: E detta vettigt!

Varför flyttade hon dit?

Kylan får man stå ut med, sånt är livet. Man behöver inte förvara maten i stallet om den är blötlagd, här hos mig har man tillåtelse att ha sadeln i pannrummet under vintern, hästarn avattnas oftare eftersom det fryser nattetid osv.

Däremot är det inte OK att riskera att hästarna skadar sig. Jag hade inte flyttat dit iöht och hade jag stått där hade jag tagit med ett gäng plankor och åtgärdat felet :D Men sån är jag!
 
Sv: E detta vettigt!

Varför flyttade hon dit?


TS påstår att hästägaren väldigt hastigt var tvungen att flytta hästarna från det stall hon hade- för att takhöjden var 2 cm för låg.Låter konstigt, hälsovårdsnämnden ger alltid en viss tid för ändringar, eller dispens, särskilt som här när stallet för övrigt var skitfint.:confused:
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 424
Senast: moonstruck
·
P
Hästmänniskan Min bästa kompis har en häst som står i ett stall en ganska bra bit från där hon bor. Situationen är nu, och har vart i flera år, att...
Svar
17
· Visningar
2 391
C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 501
Senast: Challe99
·
S
Hästmänniskan Hej. Står just nu i ett relativt litet stall (7 boxar) som är kollektivt, dvs. vi tar hand om in/utsläpp,fodringar, får köpa in...
Svar
8
· Visningar
1 345
Senast: issikka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp