C

Calle

Ska sätta igång unghästen efter vintervila i februari, och har då fått tipset att ge E-vitamin för att hjälpa till med muskelbygget. Hur lång tid tar det innan E-vitaminerna gör nytta? Ska jag vänta med att ge det tills jag sätter igång honom eller ska jag börja tidigare?
 
Jag skulle gissa på att du börjar med e-vitaminerna samtidigt som du börjar rida. De gör ju sin nytta vid muskeluppbyggandet, och när hästen vilar sker ju ingen nedbrytning av musklerna på samma sätt som vid arbete. Däremot har jag märkt att om hästen får e-vitamin under viloperioden så håller den sig i mycket fint skick. Så egentligen är det nog hugget som stucket när du börjar ge det...
 
Du kan börja med att kolla hur mycket e-vitaminer hästen får i sig redan så du inte överdoserar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: Karoliten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
819
Senast: Habina
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 627
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
722
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp