Bukefalos 28 år!

kryptisk

Trådstartare
Tänkte börja ge islänningen e-vitamin nu när han hårdtränas :idea: Men grejen är att jag inte vet hur mycket man får ge utan att det blir skadligt. Har sett siffror till stora hästar, men jag antar att det är andra till ponnys?
Någon som kan hjälpa?
:bow:
 
Vet du vad ditt övriga foder ger i total e-vitaminmängd?
 
E-vitaminbehovet tycker jag man ska se till att det fylls hela tiden, även när hästen inte hårdtränas.

Behovet är 0,2 mg per 100 kg häst.

mvh Jessica
 
Kollade igen. Det ska vara 0,2 mg per 100 kg häst.

Du kanske har läst mcg (mikrogram).

200 mcg är ju samma som 0,2 mg.

mvh Jessica
 
Vad skumt, det står nämligen mg! Sitter å kikar i Planck's bok "Rätt foderstat - Bättre häst".
Även i analysgarantin på fodret han får står det mg/kg foder.

:confused:
 
Fick det här av Nina här på Buke.

Stoets behov per 100 kg, är utan tillägg för dräktighet:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
Selen 0,2 mg

Och läser man på Krafft's analysgaranti så står både e-vitamin och selen i mg också.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
526
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 046
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
612
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp