Efter ett ridpass

Sv: Efter ett ridpass

Jag lägger på ett fleecetäcke och hästen får stå inne tills den är torr, inklusive eftersvettningar.
 
Sv: Efter ett ridpass

Jag svampar av hästen om den blivit svettig, och sedan på med ett fleecetäcke + handduk på halsen. Ska även ta ut en hår-tork snart xd
 
Sv: Efter ett ridpass

Ylle är av ULL.. Bä Bä:p
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt :)
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..

det var meningen at jag skulle skriva att de är svettäcken båda två
:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Efter ett ridpass

Ylle är av ULL.. Bä Bä:p
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt :)
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..

Varför tycker du det är onödigt och oförsvarligt att rida hästen svettig om den är klippt?
Min häst blir svettig även fast han är helklippt.
Inte så det droppar av honom men nog kan han bli svettig om vi tränar ett hårt pass särskilt om vi plumsar i djupsnö.
 
Sv: Efter ett ridpass

Ylle är av ULL.. Bä Bä:p
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt :)
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..

Denna del reagerade jag på. Min häst går oklippt på lösdrift och har gott om vinterpäls fortfarande. Han är nu under igångsättning och i dag i 6-7 plusgrader och strålande sol så var vi ute och skota i skogen 30 minuter. När vi kom tillbaks var han svettig. Detta var inte pga för hårt arbete eller så utan för att det i solne säkert var 10-12 plusgrader.

Utgår ifrån att även du skulle bli svettig om du gick i rasktakt i vinteroverall när det är 10 grader varmt ute.
 
Sv: Efter ett ridpass

Jag lägger på ett fleecetäcke bara det tycker jag funkar utmärkt :)
 
Sv: Efter ett ridpass

Varför tycker du det är onödigt och oförsvarligt att rida hästen svettig om den är klippt?
Min häst blir svettig även fast han är helklippt.
Inte så det droppar av honom men nog kan han bli svettig om vi tränar ett hårt pass särskilt om vi plumsar i djupsnö.


Har aldrig skrivit att det är onödigt/ oförsvarligt att rida en KLIPPT hääst svättig!

Det bokstavligen skummar och rinner av min KLIPPTA häst när vi tränat, men eftersom hon blir torr på 15 min tar hon ingen skada av detta.
 
Sv: Efter ett ridpass

Denna del reagerade jag på. Min häst går oklippt på lösdrift och har gott om vinterpäls fortfarande. Han är nu under igångsättning och i dag i 6-7 plusgrader och strålande sol så var vi ute och skota i skogen 30 minuter. När vi kom tillbaks var han svettig. Detta var inte pga för hårt arbete eller så utan för att det i solne säkert var 10-12 plusgrader.

Utgår ifrån att även du skulle bli svettig om du gick i rasktakt i vinteroverall när det är 10 grader varmt ute.
Tja nog skulle jag bli varm, men jag skulle klart då tagit den av mej....
Men en häst som blir svettig på 30 min måste ha ENORM päls eller ENORMT dålig kondition.
Varför inte klippa "lufthål" under hals och flank?
Fast lite sent på året nu.
Tycker fortfarande det är oförsvarligt och onödigt att rida en häst med så mycke päls svättig, och då menar jag svättig så den är lockig och VÅT, för det är det som skadar hästen...Om man inte har X antal timmar att leda runt den så den blir torr då.

Men en fråga, om du går ut och sätter dej på en bänk nyduschad utan att vara torr i endast fuktig morgonrock.. med blött hår.. tror du du blir frisk då?:confused:
 
Sv: Efter ett ridpass

jag lägger på ylletäcke eller fleecetäcke (på vintern), byter när det blir fuktigt om det behövs. om hästen är väldigt blöt (på grund av regn till exempel), så är det bra att lägga halm under täcket. blir luftigt och bra då så torkar det snabbare. men inga andra täcken över, är ingen täckesfantast direkt och så känns det som att man stänger inne fukten om man lägger något över ylletäcket. svampar av om det inte är typ tio minus (lär ju iofs inte bli så kallt längre här i stockholmstrakten, hej global uppvärmning).
på sommaren är det vattenslangen som gäller.
 
Sv: Efter ett ridpass

har spolspilta med varmvatten. pollen spolas av å sen åker ett flistäcke med hals på å ett lite tjockare "andas-stalltäcke".
 
Sv: Efter ett ridpass

jag spolar året runt om hon blir svettig, på sommaren när det är riktigt varmt är hon utan täcke, men annars har hon ett halsfleecetäcke

när det är lite mittemellan (10-15 +grader) har hon halsfleecetäcke+ ett fleecetäcke

när det är -5 till +10 har hon halsfleecetäcke + ulltäcke

och är det kallare har hon yttligare ett ulltäcke
 
Sv: Efter ett ridpass

Har aldrig skrivit att det är onödigt/ oförsvarligt att rida en KLIPPT hääst svättig!

Det bokstavligen skummar och rinner av min KLIPPTA häst när vi tränat, men eftersom hon blir torr på 15 min tar hon ingen skada av detta.

Jag såg nu att jag läste tokigt.
Sorry, my bad! :)
 
Sv: Efter ett ridpass

Tja nog skulle jag bli varm, men jag skulle klart då tagit den av mej....
Men en häst som blir svettig på 30 min måste ha ENORM päls eller ENORMT dålig kondition.
Varför inte klippa "lufthål" under hals och flank?
Fast lite sent på året nu.
Tycker fortfarande det är oförsvarligt och onödigt att rida en häst med så mycke päls svättig, och då menar jag svättig så den är lockig och VÅT, för det är det som skadar hästen...Om man inte har X antal timmar att leda runt den så den blir torr då.

Men en fråga, om du går ut och sätter dej på en bänk nyduschad utan att vara torr i endast fuktig morgonrock.. med blött hår.. tror du du blir frisk då?:confused:

Ja han har extremt mycket päls och ja han har dålig kondis eftersom han stått avställd i 6 månader pga skada. Men han har också otroligt lätt för att bli svettig. Givetvis ställer jag inte ut honom plaskblöt i hagen utan täcke.
 
Sv: Efter ett ridpass

lånar tråden lite... ni som svampar av, lägger på täcke och sen släpper ut, tar ni med varmt eller kallt vatten?
 
Sv: Efter ett ridpass

lånar tråden lite... ni som svampar av, lägger på täcke och sen släpper ut, tar ni med varmt eller kallt vatten?

varmt vatten!
I mitt förra stall fanns inget varmvatten, men jag löste det med en stor vattenkokare.. sen var det bara att blanda till rätt temperatur med kallvatten :idea:
 
Sv: Efter ett ridpass

På sommarn så spolar jag av, på med nättäcke och så går jag med dom tills de är helt torra.

På vintern svampar jag av, och på med militärens yllefilt och fleecetäcke med hals.
 
Sv: Efter ett ridpass

På sommaren duschar jag hästen, inget täcke.
På vintern fleecetäcke i stallet och/eller masserar den torr med handduk. Inget täcke ute, om det inte regnar då.

Jag försöker ha så lite täcke på mina hästar som möjligt så att de får en ordentlig vinterpäls.

Har inget svettäcke eftersom jag tycker fleece fungerar tillräckligt:p
 
Sv: Efter ett ridpass

Jag tycker att det är konstigt att alla föredrar att svampa sina hästar eller att lägga på täcke för att få dem torra. Hur gör ni de gånger hästen inte blivit svettig? Borstar ni då eller? I så fall borde detta även göras om hästen är svettig. Jag förstår att det är svårt att borsta en blöt häst. Jag vet, då min häst blir jättesvettig (om jag jobbat honom) trots att han e klippt. Jag borstar/ryktar ALLTID efter ridning och speciellt om hästen har jobbat och blivit svettig. Musklerna behöver stimuleras för att inte stelna till. Om jag släpper på detta sker det bara på sommaren när pålle kan gå ut i hagen och rulla sig och värma sig i solen utan täcke. Dessutom så anser jag att hästen ska få chans att eftersvettas innan man svampar/borstar. Svårt, ja... men om man går med dem 10-15 min så har man för det mesta löst det med. Om man har tid att byta täcke efter 1 timme eller vad de kan va, så nog har man tid att borsta promenera med sin häst tills det att den torkat... :D
 
Sv: Efter ett ridpass

Jag borstar alltid efter träning, just för massagens skull, vare sig hästen blivit svett eller inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 089
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 094
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 241
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp