Efter ett ridpass

S

skorpan3

Heej !

Om ni har ridit ganska hårt dvs att hästen blir svettig.
Har ni på svetttäckte då eller tar ni nå flectäcke eller nått.?

Vad tycker ni är bäst?
 
Sv: Efter ett ridpass

Jag brukar lägga på en fleecefilt, och sen eventuellt extra täcke över om det är kallt.
 
Sv: Efter ett ridpass

Om hästen blir svettig så spolar jag honom givetvis.

Sedan lägger jag på ett fleecetäcke, och om det är kallt (som nu) ett varmare täcke över. Sen tar jag bort fleecetäcket när han är torr igen. :)
 
Sv: Efter ett ridpass

Om han blir svettig, spolar jag honom på sommaren men på vintern blir det bara avsvampning. Har är klippt så det torkar rätt fort men lägger på honom ett fleece täcke och natt eller utetäcke beror på hur kallt det är och om han ska ut till hagen eller om han ska nattas.
 
Sv: Efter ett ridpass

På sommaren spolar/svampar jag av hästen. På vintern lägger jag på ett fleecetäcke.
 
Sv: Efter ett ridpass

om min häst blir svettig brukar jag lämna in honom istallet med ett fleecetäcke på. fleece täcket är absolut bästa materialet (enligt mej) då set suger bort svetten snabbt! :D
 
Sv: Efter ett ridpass

på sommaren svampar jag av han och på vinter får han ett fleece täcke och ett varmare över
 
Sv: Efter ett ridpass

om min häst blir svettig brukar jag lämna in honom istallet med ett fleecetäcke på. fleece täcket är absolut bästa materialet (enligt mej) då set suger bort svetten snabbt! :D

absolut, och inte behöver man ha et täcke utanpå, för det är ändå alltid varmt närmast hästen.
 
Sv: Efter ett ridpass

Hästen är klippt så efter avskrittning är han nästan alltid torr så det brukar bli rykt och vintertäcke på (bor inte vid stallet så har inte möjlighet att ta av och byta täcken osv).
 
Sv: Efter ett ridpass

är han mycket svettig svampar jag honom, och lägger på ett svettäcke eller fleece så får han gå in i boxern och äta lite hö,men är han bara lite svettig åker han ut i hagen med ett tjockare täcke.
 
Sv: Efter ett ridpass

På vintern skrittar jag alltid av honom tills han inte är svettig. Oftast rids han inte svettig alls på vintern eftersom han går på lösdrift och alltid går utan täcke.

På sommaren blir han jämt svettig och då försöker jag skritta av honom ordentligt och sedan svampas han så han svalnar innan han går ut i hagen igen.
 
Sv: Efter ett ridpass

brukar lägga på ett fleece- eller ylletäcke. men tänkte köpa ett svettäcke också. svampar av också om hästen är ordentligt svettig.
på sommaren spolar jag av hästen.
 
Sv: Efter ett ridpass

På sommarn spolar jag av honom och sen betar jag tills han är torr:) Nu på vinter får han ha fleecetäcke, får hö och vi stänger stalldörrarna så det inte drar:rofl:
 
Sv: Efter ett ridpass

Beror på väder.

Idag va hon aningen svettig då jag kom tillbaka. Det va ca 4 minus ute o soligt. Så idag skippade jag täcke. Hon blir bara svettigare med täcke. Och solen torkar henne då det blev varmare under dagen. (red tidigt).

Men är det busväder med snö/vind/regn o annat så kan hon få stå inne med ett fleece täcke. Men oftast så skritta jag henne torr. Men är det bara kallt och hon råkar vara lite blöt så skippar jag hellst täcke. Hon brukar bara börja svettas ytterligare då hon har en rejäl vinterpäls.
 
Sv: Efter ett ridpass

men fleece och ylle är ju fleecetäcke.. menar du sånt där skräp nättäcke?

Ylle är av ULL.. Bä Bä:p
Ull täcke är 10000 miljarder gånger bättre än fleece, då fleece inte är speiellt varmt.... men det är vad jag tcker. Bäst är det med ett gammalt hederligt svätt nät täcke och ylletäcke över, för då blir det luft mellan häst och täcke och de blir varmt :)
Men det bästa för hästen är ju att den få röra på sig tills den är torr. Har man inte klippt sin häst tycker jag det är onödigt och oförsvarligt att rida den svettig.
Man kan då täckes/ jakt klippa den, om man inte lippt pga att man inte vill ha täcke..
 
Sv: Efter ett ridpass

:rofl:
På sommarn spolar jag av honom och sen betar jag tills han är torr:) Nu på vinter får han ha fleecetäcke, får hö och vi stänger stalldörrarna så det inte drar:rofl:

:rofl: haha ja jag ska kanske prova med det,:rofl: beta tills hästen är torr.. men du är det så gott med gräs?:rofl:
 
Sv: Efter ett ridpass

om det är varmt så svampar/spolar jag av hästen och sedan ställer in den ev släpper ut den om det är sol å varmt. annars brukar jag svampa där den är som mest svettig och sedan lägga på flis täcke å sedan lägga på ute täcket över (andas) och släppa ut hästen eftersom mina går på lösdrift
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 529
Senast: Askur2017
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 172
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: AbCdE
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp