Bukefalos 28 år!

Efter förlossningen..

V

vansinnet

Det börjar gå mig på nerverna att jag inte kan utöva något av mina två intressen för tillfället..

Hur snabbt efter vaginal förlossning började ni rida?
Och när kunde ni börja ha sex igen?


Det är nu 3 veckor sedan Nikki föddes och jag känner att jag skulle kunna rida och/eller ha sex när som helst. Men jag har ju fortfarande avslag och det sägs ju att man ska vänta.
Dessutom måste man väl först gå på efterkoll? När gör man det? 6 eller 8 veckor efter förlossnigen?
 
Sv: Efter förlossningen..

Nej man behöver inte vänta tills efterkontrollen.Oj nu var det så länge sedan men 6-8 veckor efteråt.
Har läst att det inte är ngn fara att ha sex när man har efterslag men att man ska använda kondom.

Det är en sak hur snabbt man börjar rida efteråt(jag red 4 veckor efteråt men jag blev ju snittad, läkaren sa att man kan vara uppe på hästryggen efter 3 veckor efter snitt), det kan man nog göra rätt snabbt, men många känner sig vingliga då de har ostabilt bäcken & det kan man ha ganska länge efter förlossningen, det har förändrats så mkt i kroppen.Har dock aldrig haft några såna problem själv.
 
Sv: Efter förlossningen..

Avslag = blodet som kommer från såret i livmodern som blivit efter moderkakan. Det blöder i många veckor efter förlossningen. Och första dagarna blöder det något gräsligt :crazy:
 
Sv: Efter förlossningen..

En blödning man har efter förlossningen. Den är mest intensiv de första dagarna efter, därefter avtar den. Det är individuellt hur länge det håller på och beror på att man har ett sår i livmodern. Jag hade avslag i 4 v och det är vad jag förstått normalt.
 
Sv: Efter förlossningen..

Efter första tog det tre månader, jag gick sönder väldigt mycket.

Efter andra gick jag inte sönder alls, så jag red på tredje dagen :)
 
Sv: Efter förlossningen..

Får jag fråga hur ont du hade precis efter förlossningen? Jag kan knappt sitta :crazy: Och jag gick inte sönder så farligt, men jag kan inte ens TÄNKA på sex utan att få ont :o
 
Sv: Efter förlossningen..

Avslag = blodet som kommer från såret i livmodern som blivit efter moderkakan. Det blöder i många veckor efter förlossningen. Och första dagarna blöder det något gräsligt :crazy:

Mm, fast jag blödde bara ordentligt i en dag, sen var det bara som vanlig mens ungefär och efter 4 dagar kom det knappt något alls. Nu blöder det bara jättelite och det är som mest en kraftig flytning som är lite brunaktig.
 
Sv: Efter förlossningen..

Får jag fråga hur ont du hade precis efter förlossningen? Jag kan knappt sitta :crazy: Och jag gick inte sönder så farligt, men jag kan inte ens TÄNKA på sex utan att få ont :o

Menar du mig?

Jag hade knappt ont alls. Det är klart att man kände sig lite mörbultad, men jag kunde sitta som vanligt och behövde inte ta smärtstillande (Som verkar vara väldigt vanligt? Dom kom ständigt in o frågade om jag behövde smärtstillande när jag var på BB.)

Jag måste ha haft en himla tur.
 
Sv: Efter förlossningen..

Jag testade att rida efter ca 2 1/2 vecka eftersom jag inte haft ont efter första veckan men det gick inte alls.
Iof sprack jag en hel del och hade dessutom jeans då jag testade rida så jag ska testa igen imorgon då det gått en vecka till, denna gången med ridbyxor. :p

Sex har jag däremot inte vågat mig på än men jag har börjat fundera på det, jag inväntar mest att avslaget ska försvinna helt.
Det är som för dig, det blödde bara mycket första dagen, mindre ett par dagar efteråt och envisa flytningar sedan dess.
När det slutat ska jag rapportera hur det gick, om inte du hinner först...då förväntar jag mig givetvis rapport!;)
 
Sv: Efter förlossningen..

Det är väl bara att prova.
Jag red 2 veckor efter första barnet.
Känns det bra så gör det ju.

Sex kan väl vara bra att vänta tills att stygnen är borta om man har några.
Sedan så bör man använda kondom för infektionsriskens skull.
Men sex är ju också så mycket annat än just penetrering.
 
Sv: Efter förlossningen..

Sex kan du ha när du vill, bara du använder kondom så länge avslaget pågår (och även för skydd, gravid kan man ju bli även om man ammar som ofta ger ett fullgott skydd t.ex.. och det kanske inte är superkul att bli gravid direkt igen). Vi hade första sexet på dag 12 efter förlossningen, var jättenojjig innan (var nog därför vi väntade) men det kändes precis som vanligt.

Efterkontrollen är 6-8 veckor efter förlossningen..

Rida har jag inte vågat mig på än, bäckenbottenmuskulaturen måste jag nog jobba mer på, dessutom har jag en vilding till häst, och händerna fulla med bebis.. ;)
 
Sv: Efter förlossningen..

Olika med mina fyra barn, men med trean var jag ute och cyklade efter fyra dagar. Jag har inte haft några större problem med underlivet vad det gäller ridningen, (eller sex) men brösten...Brukade skämta om att barnen fick milkshake när jag ammade efter ridning. Brösten blev hårda och ömma...
 
Sv: Efter förlossningen..

jag red efter fyra veckor. inget stehårt dressyrpass direkt. sex.... tyvärr inte än.
 
Sv: Efter förlossningen..

Menar du mig?

Jag hade knappt ont alls. Det är klart att man kände sig lite mörbultad, men jag kunde sitta som vanligt och behövde inte ta smärtstillande (Som verkar vara väldigt vanligt? Dom kom ständigt in o frågade om jag behövde smärtstillande när jag var på BB.)

Jag måste ha haft en himla tur.

Jag tog smärtisarna mot de jobbiga eftervärkarna, till natten speciellt. Usch. Och underlivet klarade sig någotsånär - 5 stygn och väldigt ömt, men jag har inga jätteproblem att gå på toa eller så som många verkar ha. Men sex får vänta, det känns som hela innanmätet liksom ömmar än så länge :crazy:
 
Sv: Efter förlossningen..

Hur snabbt efter vaginal förlossning började ni rida?

Har fortfarande inte suttit på en häst sedan min dotter föddes för 2 år sedan, mest pga att jag sålde min häst när jag var gravid och inte vill skaffa ngn ny innan jag studerat färdigt. Så...kan tyvärr inte svara på den frågan. :D

Och när kunde ni börja ha sex igen?

Tror det var ca 10 dagar efter (max 14 dagar). Hade säkert blivit tidigare om det inte hade varit för att jag var ganska matt pga att jag förlorade nästan 2,5 liter blod. Mitt avslag höll nog i sig i ca 4-5 veckor, men bara man använder kondom så är det helt OK


Dessutom måste man väl först gå på efterkoll? När gör man det? 6 eller 8 veckor efter förlossnigen?

Jag var på efterkontroll 6 veckor efter (tiden bokades redan innan förlossningen). Har de inte sagt något på MVC?
 
Sv: Efter förlossningen..

Ridit har jag inte gjort på länge eftersom jag sålde hästen.
Älskade gjorde vi efter 10 dagar.
 
Sv: Efter förlossningen..

Hur snabbt efter vaginal förlossning började ni rida?

Tänkte vänta till efter efterkontrollen men eftersom ena medryttaren slutade så började jag som vanligt igen efter 4 veckor, det enda som var annorlunda då mot innan var kondisen ;) Jag hade klarat av att rida redan första dagen efter förlossningen, men jag tänkte inte ens på min häst, det tog 2 veckor innan jag "kom på" henne och kanske ska kolla hur hon mår ;) Hon låg långt ner på min prioriteringslista efter förlossningen.

Och när kunde ni börja ha sex igen?

Suget kom efter 2-3 dagar och efter 2 veckor kunde jag inte vänta längre och anföll sambon :o
Hade fortfarande avslag då men inte speciellt mkt, kondom + mkt glidmedel ;)

Dessutom måste man väl först gå på efterkoll?

Nej det är frivilligt

När gör man det? 6 eller 8 veckor efter förlossnigen?

Jag gick efter 9 veckor. Sen gjorde jag ytterligare en gyn undersökning efter 11 veckor för att sätta kopparspiral. På min MVC har de en "gräns" vid 12 veckor för att sätta spiral men självklart sätter de den tidigare om det fungerar, för mig fungerade det inte :(
 
Sv: Efter förlossningen..

Tyckte precis som du!!!
Min sambo och jag hade sex 3 veckor efter förlossning, efter att jag speciellt åkt för att köpa kondomer!!!:rofl:
Rida ska du nog vänta lite med, eftersom det belastar bäckenet, och det måste nog läka ordentligt först. Hör på efterkontrollen om det går bra. Glöm ej göra knip-övningar! Förbättrar avsevärt ditt sex-liv efter förlossning! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 167
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 469
Senast: Whoever
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 380
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 493
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp