Bukefalos 28 år!

Efter turbulensen – ridsportförbundets ordförande avgår

Svenska ridsportförbundet har varit under hård granskning det senaste året, inte minst i frågan om hur man har hanterat uppgifter om sexuella övergrepp och trakasserier.
Nu meddelar ordförande Ulf Brömster att han inte kommer kandidera till omval vid nästa års förbundsstämma om sex månader.
 
"Så sant som det är sagt, Gunnar. Så ledsamt. De som tar sig an sådana här uppdrag vill göra gott, vill bidra. Det är inte lätt att göra läktarryttare nöjda." :banghead:

Så upprörd jag blir. Ju mer jag tänker på det. Snacka om att hålla män om ryggen och skita i alla offer som har fått sina liv förstörda. Det är människors liv vi snackar om och så sitter såna personer som denna och tycker synd om ledningen.
Medberoende, grooming you name it. De slutar typ att tänka själva.
 
Jag tror precis som @Shaggy ovan att det inte handlar så himla mycket om just Brömster själv (precis som jag tycker det blir tramsigt när man håller Magdalena, Jimmie, Ulf, Ebba etc ansvariga för allt som sker i deras partier) utan om en kultur i ett mossigt idrottsförbund där man faktiskt inte fattat att med nya tider och informationskanaler gör att folk "vet" mer än de tidigare gjorde.
Ofta mer än förbundet själva "vet".
Jag har däremot mer problem med JU och dess ordförande faktiskt.
Håller helt med om att det inte räcker med att UB slutar. Som jag sagt i ett tidigare inlägg så är inte ordföranden någon som sitter på alla makt. Vi får hoppas att kritikerna inte nöjer sig med att UB slutar utan kräver mer omorganisationen.
 
Jag tror precis som @Shaggy ovan att det inte handlar så himla mycket om just Brömster själv (precis som jag tycker det blir tramsigt när man håller Magdalena, Jimmie, Ulf, Ebba etc ansvariga för allt som sker i deras partier) utan om en kultur i ett mossigt idrottsförbund där man faktiskt inte fattat att med nya tider och informationskanaler gör att folk "vet" mer än de tidigare gjorde.
Ofta mer än förbundet själva "vet".
Jag har däremot mer problem med JU och dess ordförande faktiskt.
Jag med. Jag kommer troligtvis byta klubb trots att det är min barndoms förening till nästa år då hans ridskola är den stora lokalförankringen för föreningen. Kan inte på något sätt tänka att de kommer stå upp mot honom.
 
Är det någon som har insikt i hur det ser ut i andra idrottsförbund? Är det lika mossiga fullständigt förlegade toppstyrda hierarkier eller har övriga förbund följt med sin tid? Om andra är mer moderna och demokratiska varför är ridsportens organisation en gammal dinosaurie?
 
Är det någon som har insikt i hur det ser ut i andra idrottsförbund? Är det lika mossiga fullständigt förlegade toppstyrda hierarkier eller har övriga förbund följt med sin tid? Om andra är mer moderna och demokratiska varför är ridsportens organisation en gammal dinosaurie?
Fanns en dokumentär på SVT om vattenskidgymnasiet som var riktigt ruggig.
 
Är det någon som har insikt i hur det ser ut i andra idrottsförbund? Är det lika mossiga fullständigt förlegade toppstyrda hierarkier eller har övriga förbund följt med sin tid? Om andra är mer moderna och demokratiska varför är ridsportens organisation en gammal dinosaurie?
Det har ju varit en del om hockeyn nu, främst skolorna men det verkar ju inte som förbundet sätter stopp där heller.
Gymnastiken har väl med dragits med en hel del skit.
 
Jag tror ju tyvärr att det här händer i mer eller mindre hög grad i alla ungdomsidrotter. Vuxna (män) med tillgång till ungdomar i beroendeställning och möjlighet att manipulera och utnyttja ungdomarna med löften om fördelar.

Ja, det tror jag med! Och varför ridsporten blir värst eller hur man ska uttrycka det beror ju på att fördelarna stavas Häst!
 
Ja att det finns oegentligheter, mobbing, trakasserier mm i många olika förbund har det skrivits om. Och dylikt tyder ju på ett dåligt skött förbund. Jag tänkte mer specifikt på den överlägsna rent ut sagt oförskämda attityden hos Ridsportförbundet att gräsrötterna kan man behandla hur som helst när de protesterar. Att SvRFs beteende är så gammaldags feodalt.
 
Ja att det finns oegentligheter, mobbing, trakasserier mm i många olika förbund har det skrivits om. Och dylikt tyder ju på ett dåligt skött förbund. Jag tänkte mer specifikt på den överlägsna rent ut sagt oförskämda attityden hos Ridsportförbundet att gräsrötterna kan man behandla hur som helst när de protesterar. Att SvRFs beteende är så gammaldags feodalt.
Jag har nog aldrig sett ett förbund uttala sig som vårt iallafall, de jag har sett har tagit kraftigt avstånd och agerat, inte som vårt…
 
Jag tänker att det är mycket hästtjejer, och de är ofta ohyggligt passionerade över sin sport, många av de som blir utnyttjade har kanske heller inte möjligheten att rida på samma sätt på egen hand så desperationen gör dem extra enkla att utnyttja. Jämför typ innebandy, du har kanske inte samma behov av att fjäska för gubbe 55 för att få tillgång till innebandyklubbor och halltid.
 
Jag tänker att det är mycket hästtjejer, och de är ofta ohyggligt passionerade över sin sport, många av de som blir utnyttjade har kanske heller inte möjligheten att rida på samma sätt på egen hand så desperationen gör dem extra enkla att utnyttja. Jämför typ innebandy, du har kanske inte samma behov av att fjäska för gubbe 55 för att få tillgång till innebandyklubbor och halltid.
Åh, ja nu förstår jag. Jag tror i och för sig att man kan älska sporten innebandy som man älskar sporten ridning, men man har en relation till en häst som man inte har till en innebandyklubba. Och du har såklart rätt även i skillnaden i tillgänglighet.
 
Jag tror ju tyvärr att det här händer i mer eller mindre hög grad i alla ungdomsidrotter. Vuxna (män) med tillgång till ungdomar i beroendeställning och möjlighet att manipulera och utnyttja ungdomarna med löften om fördelar.
Jag tror också att ridsporten är rätt unik i att vi i hög grad utövar vår sport utanför klubbens och i förlängningen förbundets regi?
Många privata anläggningar där man tränar tex och inte ens är medlem i en klubb, jag tror (obs tror) att det är få sporter som motsvarar ridsporten på det sättet.
 
Jag tänker att det är mycket hästtjejer, och de är ofta ohyggligt passionerade över sin sport, många av de som blir utnyttjade har kanske heller inte möjligheten att rida på samma sätt på egen hand så desperationen gör dem extra enkla att utnyttja. Jämför typ innebandy, du har kanske inte samma behov av att fjäska för gubbe 55 för att få tillgång till innebandyklubbor och halltid.
Det tror jag också. I ridsporten är man ofta så enormt beroende av de över en i hierarkin. Jag har nyligen börjat med en annan sport, och det tog mig nästan ett år innan jag fattade att det var ok och rent av förväntades att man skulle säga nej om det var något man inte ville göra. Jag är ju skolad i att om tränaren säger att man ska göra något, då säger man inte emot eller vägrar, då gör man som tränaren säger. Eller också har man bränt sina chanser.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För första gången sedan Svenska Ridsportförbundet bildades 1912 kommer förbundet de kommande åren att ledas av en kvinna. Under...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ulf Brömster har varit Svenska Ridsportförbundets ordförande de senaste åtta åren, och även om det har varit framgångsrika år rent...
Svar
1
· Visningar
444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp