Bukefalos 28 år!

"efterhängsna" hästar

P

Pennyy

Hej,

Jag ska våga mig på min första tråd för jag har ett problem som för mig är väldigt jobbigt.

Min häst går på bete nu med 3 andra hästar,i en ganska stor hage med varierande terräng. Dom kommer väldigt bra överrens och de andra hästarna ser litegranna upp till min häst:)

Problemet är när jag ska hämta min häst. Dom andra är så jäkla PÅ! Dom riktigt hänger på honom,och trycker läns sidorna. Man märker att min häst tycker det är jobbigt,och jag,för dom beter sig ganska ouppfostrat och går nästan på mig! Kan ju tillägga att den ena hästen inte gillar den andra och så börjar de att smågnabbas runt mig och min häst,och detta genom hela hagen,över diken där det ofta blir lite hoppgalopp över och nästan på mig:crazy:
Det är stora hästar och den ena kan jag erkänna är jag,eller har iaf blivit lite skraj för:o
Och sen tänker jag att hästarna märker min oro och börjar bossa mig till sist.
Har försökt schasa bort dom och vifta och ryta,men inget hjälper!! Har funderat på att ha med ett spö, men jag vill ju inte snärta till en häst och absolut ingen annans! Det har gått så långt att jag drar mig för att gå in i hagen och tanken på att hämta ut min häst gör mig jätteobehaglig till mods:(
Jag vill ju stå och mysa med honom även i hagen men det GÅR bara inte för dom andra är där direkt...

HJÄLP va tusan ska jag göra!!??? Verkligen en annorlunda sommarplåga detta,men att ha det såhär hela sommaren får mig att må illa:crazy:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Vilket jättetrist problem :( är ju inte roligt att ha buffande och busande hästar klängandes överallt... även om de menar väl kan de ju råka klampa ner en..

Om jag var du skulle jag ta med mig ett extra grimskaft när jag gick ut till hästen, och när de andra kommer så kan du snurra det runt er/över er, som en helikopter typ. Går de in i er "helikopterzon" så får de en smäll på näsan, då får de skylla sig själva, och jag tror de ganska snart kommer att respektera att när du kommer till din häst så får de hålla sig undan.

Kanske får du träna lite med detta med din häst först, så du inte skrämmer den :idea:

Välkommen till buke förresten :bump:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Tack:bow:

Ja,det kan ju va något att testa. Min pålle reagerar nog inget på det,jag har hållt på med en hel del "värre" övningar än så....MEN jag har som sagt blitt lite skraj för den ena hästen och om han inte backar utan fortsätter? Då kommer jag bli skiträdd!! För han kommer lixåm i full karriär mot en,skitläskigt:eek:
Han måste ju på något sätt uppfatta min oro:(
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag skulle tagit med mig en dressyrpisk ut och vifta med. Gör dig stor, ryt och snärta med pisken i luften när hästarna kommer farande. Alltså INNAN de kommer hela vägen fram. Vräker de sig fram iallafall får du kanske lov att peta lite på dem.

Sen skulle jag även prata med ägarna till de andra hästarna. Dels så att de är informerade och dels för att de kanske kan ge dig lite tips i och med att de känner sina egna hästar.

Lycka Till!
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag skulle prata med ägaren/na till de andra hästarna och se om de har några knep att komma med. Eller kanske be dem följa med dig någon gång när du ska hämta dig så de ser hur de går till och kan lära sina att hålla sig undan.

Lycka till! :)
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Lite vid sidan av: Hur kommer det sig att hästarna är så på? Jag känner att det är lite respektlöst...har det med ouppfostran att göra? Min häst håller distans och skulle aldrig klampa in i människans område utan att först ha blivit "inbjuden". Eller har det med självständighet alt. trygghet att göra? För även om ngn av de andra hästarna tas ut så håller han sig på lagom avstånd.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Vissa hästar är mer närgångna än andra och det är människornas uppgift att sätta gränserna. Är det ingen som visat för de andra hästarn att de inte får springa rakt på en och knö så förstår de såklart inte att det är ett oönskat beteende.

Prata med ägarna till de andra hästarna och ta helst med dem ut så de ser hur deras hästar beter sig och hur ni ska kunna lösa det.

Jag har aldrig haft problemet eftersom de hästar jag har hanterat har haft rätt bra koll på att flytta sig när man ber dem. Men så låter jag heller aldrig de komma så nära att det blir svårt att bli av med dem utan jag är väldigt snabb med att visa att de ska hålla sigu ndan om jag ska ta ut en specifik häst. För de gångerna man ska ta en häst som är väldigt rädd för de andra så är det viktigt att kunna hålla dem på ett tillräckligt avstånd så de inte stressar den osäkra hästen man håller i. Man ska kunna ge den trygghet när den lyssnar på mig, det är min skyldighet.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Det är nog bra om du pratar med ägarna till de andra hästarna innan du börjar skrämma iväg dem, annars kanske de missuppfattar saken. Kom överens med dem om vilken metod som är bra om du kan. (jag rekommenderar saker att vifta med, jacka, kasse på pinne till att börja med, har god effekt på håll så du slipper ha dem inpå dej)
Varför hästarna gör så är väl en kombination av att de är hästar och att ingen lärt dem att man inte gör så SAMT att de inte känner dej. Jag har tre och när jag vill prata med den som är lägst i rang får jag vara väldigt bestämd för att få min störiga märr att förstå att hon inte får bestämma vem som skall få min uppmärksamhet.
Hon gör allt hon kan för att fösa bort honom från mej och hon är ganska listig och rysligt envis.
Lillpojken vet att jag skyddar honom och ställer sig bakom mej och jag är ganska övertygad om att han gör fula miner åt märren när han står där;-)

Jag skulle tippa att de andra hästarna anser att din är lägst i rang och därför ska de försöka hindra att han blir den som får uppmärksamheten.

Du löser det här ska du se!
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Tack för alla goda råd...ska prata med dom andra och se om vi kan synka hop oss och va vid hästarna samtidigt.

Racerkorv- tvärtom tror jag min står högst,men han är så ruskigt snäll att han inte "tar i" ordentligt för att skrämma iväg dom. Dom andra följer honom överallt i ett led bakom och han är den som får dricka först och äta först om vi slänger in något gott åt dom. Han har blivit som nån sorts farbror åt dom andra yngre busarna:p

Igår hade jag med mig ett spö som jag satt fast en liten påse på och viftade när dom kom för nära. Hmm,det hjälpte inte särskilt. Dom backade lite men kom sen tillbaka. Nu hade jag lite tur igår för dom stod nära utgången, få se idag:crazy:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

OKej men det förklarar ju saken, de vill ju så klart hänga på den de beundrar;-)
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Kom ihåg att poängen med "redskapen" är att visa dem var dina gränser går, du ska alltså inte behöva använda dessa "redskap" alltid utan bara för att markera tydligare när de i början inte förstår/lyssnar. Om det blir som du säger att de reagerar i början men sedan bli påträngande igen så har du använt "redskapet" på fel vis och kommer få ta till kraftigare och kraftigare grejer eftersom det fortfarande bara är "redskapet" de lyssnar på och inte på dig, vilket var det du skulle visa dem.

Det handlar mkt om timing och sätt att ge hjälpen på. Du ska markera tidigt och kraftig (om de inte reagerar) så du får effekt utan att komma direkt nära hästen - du ska aldrig behöva röra den! Dvs om du knallar in till din häst och tar på den grimman och de andra kommer gående så börja inte försöka få dem att gå undan när de redan står runt din häst.

Reagerar hästarna dålig får du kompensera genom att själv vara tillräckligt intensiv för att få en reaktion, generellt så räcker det med att överreagera en eller max ett par gånger. Är du tillräckligt konsekvent så förstår de sedan att när du vänder dig mot dem för att mota bort dem så ska de hålla sig undan och du behöver inte göra så mycket mer i framtiden när de fattat.

Men som sagt, prata med ägarna så ni löser det ihop. Jag hade blivit mindre glad om någon började tokskrämma min häst vid intag eftersom han eg är en väldigt osäker häst och som kan ha väldigt svårt för främmande människor. Hade någon medvetet försökt skrämma honom hade han inte blivit rolig att hantera sedan.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Har haft samma problem tidigare. Jag har en islandshäst som gick med ganska unga halvblod. De var hur spralliga som helst och jättegulliga, men jag var rädd för att en hov skulle landa i min skalle av misstag någon gång när de fick ett ryck precis intill mig. Ett tag var de extrema och gick emellan mig och min pålle när jag ledde honom och tog grimskaftet mellan tänderna:eek: En period fick vi helt enkelt lösa det genom att jag tog in de andra i en annan hage intill medan jag fångade min. Lite tröttsamt att hantera 3-4 spralliga halvblodsunghästar varje dag för att komma åt sin gamla isis... Trivdes bra i det stallet på alla andra sätt, men nu har vi flyttat till eget och det är så skönt att slippa den dagliga kampen när man ska ha in pållen.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Men hur ska jag då reagera om de redan står tätt intill min häst?
Självklart slår jag inte till dom andra hästarna. Och givetvis ska jag tala med ägarna till de andra, men jag kan inte ringa dessa precis nu,och hade ju planer på att åka till pållen om en stund.:(
Jag är nästan helt hundra på att dessa hästar inte är så lättskrämda att dom skulle bli rädda för människor för att jag viftar och hojtar åt dom.
Men du får gärna vara lite mera specifik i hur jag ska gå till väga,så att jag använder redskapen på rätt sätt vid rätt tillfälle. Hur gör jag för att slippa ta i mer och mer? Vill ju inte göra fel, men samtidigt vill jag inte ha främmande hästar över mig heller:grin:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Svår fråga det där.
Jag har nyligen flyttat mina pållar till ett nytt ställe och första gångerna jag skulle ha ut gammeltant ur hagen (Dockan går för sig själv just nu) så blev det något liknande. Alla skulle surra runt oss och helst gå först genom grinden. (de skulle inte ut ur hagen öht)
Men de kände ju inte varken mig eller pållan så bra då. Så jag fortsatte vara mig själv, det gäller bara att göra sig 'stor', eller alltså räta på sig och ta plats och vara lite 'auktoritär'. Sedan klappar jag aldrig en häst som tränger sig på.
Nu tycker jag att det har löst sig, de har lärt sig att jag kan komma fram och säga hej och klappa, men när jag tar grimman och grimskaftet på min pålla så får man inte klappar. De kan komma när hon ska in igen och stå vid grinden men då brukar jag säga till (man har ju sina egna kommandon bland hästar, jag säger alltid App app ganska strängt och tar pekfingret i luften när jag vill visa att de går över en gräns) och då flyttar de undan och stör inte förrän jag i så fall går fram till dem och pratar lite.

Det har bara kommit naturligt eftersom jag alltid är likadan och hästar brukar vara smarta och lära sig fort. :)
Lite roligt idag dock var att när jag kom ner i lösdriften hade ena avelsstoet rymt och stod i en annan hage och åt gräs, så jag fick gå in och hämta henne. De går ju bara och är högdräktiga nu så de hanteras inte så mycket. Satte på henne pållans grimma och ledde in henne i hagen igen.
Sen när jag kom tillbaka med min pålla efter ridturen så kom den här gamla avelstanten fram när hon hörde att jag kom. Sen stod hon och väntade till jag sagt hejdå till min pålla och sen kom hon fram och ville att jag skulle ta på henne grimman. Hon var ju bara så söt :love:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Har samma problem när jag ska ta in min häst. En "kompis":devil: vill ha uppmärksamhet hela tiden och försöker man vifta bort henne är hon ännu mera På och vänder ibland t.o.m. rumpan till och börjar jaga en baklänges. En period fick jag försöka locka min häst till staketet och koppla henne och leda till grinden med mig utanför staketet. Men knepet jag kör med nu är att ta med mig ett extra grimskaft (de har grimmorna på, annars får man ju ta en extra grimma med då givetvis) och kommer den andra lilla apan och ska bråka så fångar jag henne med och leder båda till grinden (då går hon snällt och tuggar på grimskaftet) och när min häst och jag är i säkerhet utanför grinden så kopplar jag loss den andra. Detta har funkat jättebra och nu känner jag mig inte rädd för henne längre även om jag inte litar på henne. Men detta är ju bara EN störig häst. Jobbigare om det är en hel flock. Men du kan kanske fånga med dig den jobbigaste som du sa du började bli rädd för.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag hade gjort så att jag sa hej till de andra hästarna i farten (med rösten bara, typ hej hästarna :)) sedan fokuserar jag enbart på min häst och går rakt fram till denne och tar på grimman och leder iväg och bryr mig inte mer om de andra hästarna. Om de andra hästarna bara lugnt knallar efter gör det inte mig ngt, men då ska de oxå gå efter och inte springa om och ha sig.

Behöver du jaga iväg dem så sikta på en häst, lite snett framifrån och lägg så mkt tryck bakom dina rörelser att hästen hajar till och hejdar sig flera meter ifrån dig. Vissa hästar räcker det med att sträcka upp sig och kanske höja en hand medan andra får man springa emot och hojta o ha sig. Oavsett så är det få hästar som forstätter springa rakt emot sig om du "gör dig stor" och möter hästen. Fördelen med att gå emot hästen lite snett framifrån (inte mkt) är att det är väldigt lätt att driva en åt sidan, hästen har en tydlig väg att vända undan och gå ifrån dig, vilket är vad du vill.

Men som sagt, för att kunna lägga tillräckligt med tryck bakom din hjälp är det viktigt att du inte reagerar när hästen redan sprungit nästan på er.

Vill du bara ha bort hästarna från din häst så får du agera liknande men då får du kanske släppa din häst (beror ju på hur selektivt du kan driva undan de andra utan att din tror att en ska bli bortflyttad den med). Dvs lägg tryck på en specifik häst en bort bortifrån så den går undan och lägg så mkt tryck att den springer undan oxå. Om du börjar med att peta den i bogen så kommer den heller aldrig förstå dig när du försöker driva bort den på avstånd.

Det viktigaste är att du är konsekvent och tydlig. Du ska inte kasta dig över hästen och skrämma den utan du ska visa med hela ditt kroppsspråk att den ska flytta sig och öka trycket tills den förstår och då låter du bli den och går till din häst istället.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Det kanske skulle funka...men då leder jag två hästar och har noll koll på dom andra busarna:crazy:
Låter lite marigt när jag ska få ut min ur hagen oxå,alltså vid utgången.
Helst skulle jag ju vilja att dom fattade att dom inte har med mig och min häst att göra när han får på sig grimman utan håller sig på avstånd:(
Hm,dum fråga nu: men finns det nån risk att ngn av de andra kan attackera mig för att jag tjoar åt dom lr vill ta med deras kompis ut?
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Fö så tycker jag alla hästar ska lära sig att går en människa in så ska de lämna space. Är det en människa i hagen så ska man ta hänsyn till den och inte härja runt och stöka, iaf inte i närheten av människan.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Det finns alltid en risk att de andra hästarna blir griniga av att flyttas på. Att flytta en häst är fortfarande en stor dominashandling och det är därför det är så viktigt att man lär dem acceptera det från början, och inte bara när de leds i träns o lina utan i alla situationer.

Men man ska oxå tänka på att hagen är stor (hoppas jag?) och hästen har alla möjligheter att fly undan, det minskar risken brutalt mkt att hästen känner sig trängd och provocerad, ngt som mkt lättare händer om man har hästen på begränsat utrymme.

Är du rädd för de andra hästarna så borde kanske någon annan hjälpa dig fostra hästarna i hagen så de sköter sig vid utsläpp? Oftast behövs det inte så mkt mer än att man markera vad som är ok och inte men det krävs att man kan fullfölja sina ev korrigeringar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 781
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp