Bukefalos 28 år!

"efterhängsna" hästar

Sv: "efterhängsna" hästar

precis,det är det jag är van vid från vinterstallet. Lixåm lite mer uppfostrat lr hur man ska säga.
Jag brukar inte va rädd men jag vet inte varför jag skapat denna oro nu i detta fallet. Den ena hästen känns bara så PÅ och hotfull på nått sätt,även fast han säkert bara vill vara med å få sällskap och kel.
Han är även väldigt energirik och dansar runt och jagar upp de de andra(inte min) och ibland kommer han i full karriär bockandes:crazy:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

I mitt fall så attackerar denna hästen, har både jagat med bakdelen och stegrat över folk, men de flesta "normala" hästar gör ju inte det. Denna är väldigt "speciell" för att uttrycka mig snällt... Reagerar inte ett dugg på normalt kroppsspråk. Förstår inte eller skiter i det och bara går på ändå:grin:
Förhoppnigsvis har du mera normalt funtade hästar i din hage.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

ja det hoppas verkligen jag oxå:crazy:

skulle det gå så långt att hästen verkligen attackerar och stegrar mot mig...då flyttar jag nog...för så skulle jag inte orka ha det hela sommaren:(
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag själv är skiträdd för lösa hästar. Men det är därför jag är så tydlig med att visa dem att de ska hålla sig undan om de är för på.

Om hästen är hoppig och skuttig brukar de ändå vara rätt lätta att flytta på (enligt min ringa erfarenhet av väluppfostrade connemaror :D). Värre med äldre märrar som stå pall vid ingången och som den lilla fega hästen flyr bara de viftar på örat :p Som tur är så har stuteriet bara trevliga ston så de flyttar sig om än motvilligt om man puttar lite på dem. I deras fall är det bättre att putta undan dem och sedan ta ut sin häst, man får handla olika beroende på hur hästarna är.

Sätt in en stöt på hästen när den skuttar runt så den springer ifrån dig och totalignorera tills den behövder stötas bort nästa gång. På så vis inbjuder du inte till ngt våldsam lek.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Och Hippo, då får ägaren ta tag i problemet!

Hade det varit min häst hade jag inte varit ett dugg mjäkig med den. Sådant beteende ska inte finnas, det är livsfarligt att tillåta :eek:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

skönt ändå att det inte bara är jag som kan bli rädd ;)

ska först och främst prata med ägarna men ikväll ska jag ändå ha med mig något att vifta med..det känns lite tryggare än att bara använda kroppsspråket i detta fallet
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Gör så om du känner dig tryggare :)

Kommer hästen springande mot dig och är busig så shasa bort den direkt. Springer du ngra steg mot hästen märker du hur lätt det eg är om man bara satsar lite.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Ägaren (tillika stallägaren) har aldrig råkat ut för att hästen gör så mot henne (vi har diskuterat detta). Har väl mer respekt för henne, och sen fångar hon ju oftast sin egen häst när hon går in i hagen inte någon annans så beteendet utlöses väl sällan. Men har sett när hon gett hästen ett rejält kok stryk vid andra tillfällen och hästen är helt oberörd, blinkar inte ens. Stenhård! Men nu funkar det ju hittills att fånga henne om hon "kommer" och jag har sagt till andra att göra samma sak, för det är ju inte bara mig det händer. Det är inte så att jag är en liten rädd nervös tjej (i vanliga fall iaf) men sådana har vi också i stallet och gud vet hur de hanterar det. Vet en som blundar... ;)
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Behöver du jaga iväg dem så sikta på en häst, lite snett framifrån och lägg så mkt tryck bakom dina rörelser att hästen hajar till och hejdar sig flera meter ifrån dig. Vissa hästar räcker det med att sträcka upp sig och kanske höja en hand medan andra får man springa emot och hojta o ha sig. Oavsett så är det få hästar som forstätter springa rakt emot sig om du "gör dig stor" och möter hästen. Fördelen med att gå emot hästen lite snett framifrån (inte mkt) är att det är väldigt lätt att driva en åt sidan, hästen har en tydlig väg att vända undan och gå ifrån dig, vilket är vad du vill.


Måste bara saga att det är modigt att råda en person som du inte vet nivån på hästhanteringskunskapen, på detta sätt.

När hon då på detta sätt utmanar hästen, (en person som hästen anser ligger långt under sin rang), vad skall hon göra om hästen svarar upp?

Bita den i hoven?

Det här är kruxet när folk har lärt sig något, men inte tänkt längre eller frågat VARFÖR, när man lärt sig det....
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Ja,jag ligger ju absolut inte högt upp på hans ranglista,tyvärr. Dessutom är jag nästan helt säker på att dom märker min oro. För jag försöker slappna av och va lugn och andas men inombords dunkar hjärtat i 200km/h. Skulle hästen göra ett utfall mot mig på "riktigt" kan jag erkänna att jag nog skulle lägga benen på ryggen:o Usch,va feg jag är.:o
Men jag har inte så mycket kunskap inom just "lösa" busiga hästar.
En annan sak om jag känner hästen sen innan och vet hur den beter sig i vanliga fall.
Så du tycker inte jag ska "bossa" upp mig?
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Måste bara saga att det är modigt att råda en person som du inte vet nivån på hästhanteringskunskapen, på detta sätt.

När hon då på detta sätt utmanar hästen, (en person som hästen anser ligger långt under sin rang), vad skall hon göra om hästen svarar upp?

Bita den i hoven?

Det här är kruxet när folk har lärt sig något, men inte tänkt längre eller frågat VARFÖR, när man lärt sig det....

Kan ju varit därför jag skrev två långa inlägg till S först och inte skrev ngt specifikt förrän hon uttryckligen frågade. Och då skrev jag oxå JAG HADE bla bla bla. Med (tyckte jag iaf) tydliga redogörelser för hur och varför och jag poänterar oxå flera gånger (återigen, tycker jag) att det viktigaste är att vara konsekvent och göra det med känsla (taiming) samt att ägarna själva borde uppfostra sina hästar så övriga kan hantera dem vid hagkrångel.



Som svar på din fråga så har jag aldrig råkat ut för att en häst siktar på en för att springa ner en, inte ens med hingst som var besvärligt dominant mot mig i anda situationer. Jag tror faktist inte heller så himla många hästar faktiskt gör det, inte i en normal stor hage där den går med sin flock utan att bli mer provocerad än bortshasad vid intag. Snarare har jag fått väldigt stora reaktioner hos hästen när jag shasat bort den på håll, ingen häst har minsta lilla antytt att utmana i det läget utan snarare i andra lägen där de redan kommit för mkt inpå en.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag hade ett tag en nykastrerad unghäst hemma och han vart väldigt på när det var matdags (hö i hagen). Han försökte typ jaga bort människan från maten snarast BUMS och det var ganska obehagligt..
Vi eskalerade då till att ta med en pisk som vi viftade med för att han skulle fatta att det var bäst att hålla sig undan... men det tog han som en provokation, eftersom vi ju "siktade" mot honom med viftet...

Märkte sedan att det funkade bättre att liksom försvara sitt utrymme i allmänhet, istället för att jaga bort honom i synnerhet. Så om jag bara gick och slängde med höpåsen i en cirkel runt mig så vart han inte provocerad, men han höll sig ändå på avstånd, för han ville ju inte få en smäll av höpåsen...

Jag tror att de märker skillnad på om man "attackerar" för att jaga bort dem, eller om man bara, med hjälp av redskap, håller sin privata zon fri. Så om du har en långpisk eller så, använd den som helikopterblad ovanför dig och din häst när ni går, få de andra en smäll så får de som sagt skylla sig själva.

Men som sagts tidigare, prata med ägarna, de kanske har bra tips!
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag gillar inte heller hästar som "trängs". Men jag tycker det brukar räcka att bli uppenbart förbannad på dom. Oftast har dom lärt sig hemma i stallet att flytta på sig för människor och när dom nu är i en ny miljö så testar dom nog lite.

Risken finns ju att dom märker väldigt fort att dom kan "köra över dig" så se till att lösa detta snarast så att det inte eskalerar. Prata med de andra ägarna så fort du kan. Inte ska du behöva känna sådan oro över att få vara med din häst. Sommarbete ska va en njutning för alla inblandade:love:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Jag tycker absolut att du ska bossa upp dig, men med känslan att "det här är mitt space" och inte "iväg med dig". Det scenariot jag motsatte mig är det sistnämnda. Genom att försvara ditt område, så plockar du dessutom några poäng. Tyvärr håller jag inte med dom andra i "viftandet".

Ja, ta med dig ett grimskaft, vifta med det, MEN "han råkade få en smäll, får skylla sig själv" håller jag inte med om. För då har han inte respekterat din plats, utan gått så nära som du inte vill ha honom. Han vet vad ett viftande grimskaft är, och väljer att ignorera det, om han går så långt fram att han råkar få en smäll.

Så fort han är inom räckhåll (dvs för nära) ta ett steg framåt och ladda ett slag. Han kommer av rena energin backa så att du inte träffar, och gör han inte det, nähä, då fick han lära sig att du faktiskt menade vad du sa.
Överraskningsmomentet är totalt av eran histora att dömma, så han borde vara mycket bättre redan nästa dag.

Sen häst nr 2. Och som med allt annat, upprepa upprepa upprepa.

Kontentan blir att om max en vecka kan du hämta din häst som vanligt, utan extra grimskaft.

Jag förespråkar inte våld mot hästar, men var sak har sin plats. Jag kan nästan lova att JAG inte hade haft något problem med samma hästar, då jag är säker i mig själv. Du är så pass osäker, så du måste ta till "tillhyggen", likväl som jag måste cykla för att orka med ett marathon...

Och ni som kommer börja gapa om ägare nu, JAG har inget problem med att någon skulle "behöva" skicka till min häst i ett sån´t här fall. Att fråga om lov, känns inte som att det går att förklara något sådant. Jag som ägare skulle nöja mig med ett "jag blev tvungen att veva till X idag, han trängde upp mig" eller nå´t sånt.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Som svar på din fråga så har jag aldrig råkat ut för att en häst siktar på en för att springa ner en, inte ens med hingst som var besvärligt dominant mot mig i anda situationer. Jag tror faktist inte heller så himla många hästar faktiskt gör det, inte i en normal stor hage där den går med sin flock utan att bli mer provocerad än bortshasad vid intag. Snarare har jag fått väldigt stora reaktioner hos hästen när jag shasat bort den på håll, ingen häst har minsta lilla antytt att utmana i det läget utan snarare i andra lägen där de redan kommit för mkt inpå en.


Nej, dom siktar inte för att springa ned en, MEN dom kan mycket väl SVARA UPP när du det facto utmanar dom. Speciellt om man som osäker människa "biter av mer än man kan tugga". Du känns på något vänster inte som en osäker människa.... ;)
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Och ni som kommer börja gapa om ägare nu, JAG har inget problem med att någon skulle "behöva" skicka till min häst i ett sån´t här fall. Att fråga om lov, känns inte som att det går att förklara något sådant. Jag som ägare skulle nöja mig med ett "jag blev tvungen att veva till X idag, han trängde upp mig" eller nå´t sånt.

Det håller jag dock helt med om, man har alltid rätt att skydda sig själv om man känner sig hotad! Meningarna om att jag inte gillat att någon skrämt min häst syftade mer på planerade tillrättavisningar utan att upplysa mig som ägare om problemet. Ägaren känner ju ändå sin häst bäst själv och kanske har tips på vad man ska göra för att lösa det enkelt.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Nej, dom siktar inte för att springa ned en, MEN dom kan mycket väl SVARA UPP när du det facto utmanar dom. Speciellt om man som osäker människa "biter av mer än man kan tugga". Du känns på något vänster inte som en osäker människa.... ;)

Haha, jo jag är faktiskt rätt så mkt skiträdd för andras lösa hästar :p Men däremot blir jag så in i bövelen förbaskad om någon häst försöker hota mig eller är repektlös, det är det värsta beteendet jag vet. Så det är snarare adrenalin som sätter dem på plats om de är riktigt pestiga. Men det gör ju oxå att jag sätter kraft bakom vad jag gör, jag menar allvar ut i tåspetsarna, så de fattar verkar det som.

Dessutom ser jag det farliga i beteendet. Jag är inte på något sätt en slavdrivare med mina hästar men två saker gäller alltid: utmana mig inte och sparka inte emot mig och jag gör vad jag behöver för att visa det. För jag vill inte ha en hov i skallen bara för att jag inte visade var mina gränser gick, hästen i hagen tål det nog men inte min kropp.
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Satte på henne pållans grimma och ledde in henne i hagen igen.
Sen när jag kom tillbaka med min pålla efter ridturen så kom den här gamla avelstanten fram när hon hörde att jag kom. Sen stod hon och väntade till jag sagt hejdå till min pålla och sen kom hon fram och ville att jag skulle ta på henne grimman. Hon var ju bara så söt :love:

Åhh :love:
 
Sv: "efterhängsna" hästar

Hästar som vill med ut tror jag inte är ett allt för ovanligt problem... de är ju flockdjur o "går en går alla"

Jag hade så förra året här, min då 4 åriga märr var halvt hopplös att behålla i hagen när nån annan häst togs ut. För allas säkerhet tränade vi helt enkelt grindmomentet en del. Säger jag "schaaas" är det bara att backa undan, annars kommer ett grimskaft vevandes. Jag brukar alltid använda mig av ett långt grimskaft på dryga 3 meter. Där känner jag mig trygg om nåt knivigt skulle inträffa o kan med den långa ändan säga till gåpåiga hagkompisar...

Ok, det är inte dina hästar men det måste väl alla hästägare både vilja o förstå att de hästar som inte ska ridas för allas säkerhet måste stanna i hagen. Får de då ett grimskaft på nosen om de är gåpåiga är det nog ingen som nån gråter för det... lösa hästar är mycket värre:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 776
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp