Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.

Shaggy

Trådstartare
Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera enligt den traditionella blockpolitiken. Så vad får vi nu för regering?
Fortsatt rödgrön? Det har Kristerson sagt att han inte ställer upp på
Alliansen? Kräver passivt stöd av SD och det har de sagt att de inte ställer upp på. Så då måste antingen C eller L krypa tillkorset.
M+Kd+ SD? Vilka inte får majoritet och då lär alla andra motarbeta dem totalt
S+Mp+C+L med stöd av V? Med tanke på hur hund och katt de varit under valrörelsen blir det nog svårt att få till det.
 
En sak kan jag konstatera angeånde kommunalvalet är att de lokala pajaserna som gått till val på att ta bort vattenskyddsområdet (för det har ju fungerat tidigare), sänka den rörliga avgiften på vatten och höja den fasta för folk i lägenhet (känns väl sisådär att uppmuntra högre vattenanvändning med tanke på sommaren), införa privat hemtjänst (de anställda ska använda sin egna bilar) och så lite allmänt blarr om saker som inte styrs av kommunen har fått 5% av rösterna :crazy: Det är visst viktigare att få leka med sina bilar på isen vintertid än att vi har rent dricksvatten :banghead:.
 
Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera enligt den traditionella blockpolitiken. Så vad får vi nu för regering?
Fortsatt rödgrön? Det har Kristerson sagt att han inte ställer upp på
Alliansen? Kräver passivt stöd av SD och det har de sagt att de inte ställer upp på. Så då måste antingen C eller L krypa tillkorset.
M+Kd+ SD? Vilka inte får majoritet och då lär alla andra motarbeta dem totalt
S+Mp+C+L med stöd av V? Med tanke på hur hund och katt de varit under valrörelsen blir det nog svårt att få till det.


Fast C satt med M+KD+L under valnatten och sa att de minsann inte tankte lata
Loven fortsatta regera ... varfor skulle bade C och L ga med i en S regering?
 
Fast C satt med M+KD+L under valnatten och sa att de minsann inte tankte lata
Loven fortsatta regera ... varfor skulle bade C och L ga med i en S regering?
Det var ju det jag skrev. Det är dock en av lösningarna (den enda ? om de ska stå för sitt vallöfte) som gör landet möjligt att regera.
 
Alternativet är att svika sina väljare och ta stöd från SD.

Fast att gora en kappvandning och acceptera att lata Loven sitta kvar ar lika mycket ett svek det. Vad jag sag (och jag ar inte tillrackligt insatt sa ratta mig om jag har fel) var att de ABSOLUT inte kunde tanka sig att lata Loven regera och att de alla ansag att det var ett vallofte de gatt till val pa ...
 
Så har då val'resultatet' kommit, eller iallafall nästan . Som var tydligt redan innan valet så blir landet ännu svårare att regera enligt den traditionella blockpolitiken. Så vad får vi nu för regering?
Fortsatt rödgrön? Det har Kristerson sagt att han inte ställer upp på
Alliansen? Kräver passivt stöd av SD och det har de sagt att de inte ställer upp på. Så då måste antingen C eller L krypa tillkorset.
M+Kd+ SD? Vilka inte får majoritet och då lär alla andra motarbeta dem totalt
S+Mp+C+L med stöd av V? Med tanke på hur hund och katt de varit under valrörelsen blir det nog svårt att få till det.

S+Mp+C+L med stöd av V tror jag blir svårt då jag inte tror att L vill göra sig beroende av V (lika lite som de vill göra sig beroende av SD.

Jag kan inte se nåt alternativ som kan bilda regering utan att nån annan måste ge upp ganska mycket anseende.
 
Fast att gora en kappvandning och acceptera att lata Loven sitta kvar ar lika mycket ett svek det. Vad jag sag (och jag ar inte tillrackligt insatt sa ratta mig om jag har fel) var att de ABSOLUT inte kunde tanka sig att lata Loven regera och att de alla ansag att det var ett vallofte de gatt till val pa ...

Nej, det är ett direkt missförstånd. De vill att han avgår och att man undersöker alla alternativ att hitta en ny regering. Men inte under förutsättningen att det måste sluta med SL som statsminister, däremot är det ju ett av alternativen att undersöka.
 
Jag som känner många allianssympatisörer som röstat på C för deras tydliga avstånd till SD undrar hur reaktionerna blir om man kommer i regeringsställning tack vare SD.

Just nu är jag mest ledsen över att kommunen jag jobbar i har fått en alliansmajoritet. Det är alltid mindre roligt att vara socialarbetare i en borgerlig kommun än i en rödgrön kommun. I alla blåa kommuner jag arbetat i har man haft en hjärtlösare syn på socialtjänstens klienter.
 
Det verkar ju som om M+L+C+KD sammanlagt har i stort sett samma resultat som -14 medan S+V+Mp har tappat lite och SD har vuxit.
Så minus för rödgröna, samma för blå och så SD som "vinnare".
Mp största förloraren, personligen kan jag tycka att det är lite synd att de inte landade precis under fyraprocentsspärren.

Löfvén verkar ju ha presenterat sig som "vinnare" och tackat för förtroende att vara Sveriges största parti, trots att partiet minskat med 2.8 procentenheter (minskat lite mer än vad V ökat, som det ser ut).
Så nog tror jag att Löfvén kommer att vilja sitta kvar.

40,6 till rödgröna, 40,3 till blå.
Jämnt.
 
Jag som känner många allianssympatisörer som röstat på C för deras tydliga avstånd till SD undrar hur reaktionerna blir om man kommer i regeringsställning tack vare SD.

Just nu är jag mest ledsen över att kommunen jag jobbar i har fått en alliansmajoritet. Det är alltid mindre roligt att vara socialarbetare i en borgerlig kommun än i en rödgrön kommun. I alla blåa kommuner jag arbetat i har man haft en hjärtlösare syn på socialtjänstens klienter.

Och jag vet Centerpartister som lämnar partiet om C går över till de rödgröna...
 
Jag som känner många allianssympatisörer som röstat på C för deras tydliga avstånd till SD undrar hur reaktionerna blir om man kommer i regeringsställning tack vare SD.

Just nu är jag mest ledsen över att kommunen jag jobbar i har fått en alliansmajoritet. Det är alltid mindre roligt att vara socialarbetare i en borgerlig kommun än i en rödgrön kommun. I alla blåa kommuner jag arbetat i har man haft en hjärtlösare syn på socialtjänstens klienter.

Jag känner också många som säger sig välja centern för att deras gamla parti M var otydliga i frågan om SD. Jag tror det är otänkbart, lika otänkbart som S med stöd av SD
 
Nej, det är ett direkt missförstånd. De vill att han avgår och att man undersöker alla alternativ att hitta en ny regering. Men inte under förutsättningen att det måste sluta med SL som statsminister, däremot är det ju ett av alternativen att undersöka.
Att Löfven inte längre ska vara statsminister gäller "oavsett allt" enligt Busch Thor och Kristersson. Och de sa det före resultatet kom. Den retoriken har jag svårt att smälta, bland annat för att den föregriper den demokratiska processen.
 
Jag som känner många allianssympatisörer som röstat på C för deras tydliga avstånd till SD undrar hur reaktionerna blir om man kommer i regeringsställning tack vare SD.

Just nu är jag mest ledsen över att kommunen jag jobbar i har fått en alliansmajoritet. Det är alltid mindre roligt att vara socialarbetare i en borgerlig kommun än i en rödgrön kommun. I alla blåa kommuner jag arbetat i har man haft en hjärtlösare syn på socialtjänstens klienter.
Deppigt. Svårt när politiken hindrar dig från att vara så bra som du är på ditt job.
 
@Red_Chili
Om jag förstått det rätt så är förtidsrösterna inte räknade än, och tokigt många förtidsröstade?
Så, om "alla" som förtidsröstade röstar rödgrönt, då blir det rejäl ändring i slutresultatet?

Jag har fattat det som att det är utlandsrösterna som inte är räknade än och att det ska vara ca 50 000 röster.

Tyvärr (enligt mig) är det förmodligen till de blåas fördel, men det dröjer tills onsdag innan vi får veta..
 
@Red_Chili


Jag har fattat det som att det är utlandsrösterna som inte är räknade än och att det ska vara ca 50 000 röster.

Tyvärr (enligt mig) är det förmodligen till de blåas fördel, men det dröjer tills onsdag innan vi får veta..

Jag hörde på radion i morse att det rörde sig om närmre 200 000 röster?
Utlandsröster och förtidsröster.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 259
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp