Bukefalos 28 år!

Eftervalssnack

Status
Stängd för vidare inlägg.
C - supertydligt med mer höger.
Mp - supertydligt med mer vänster.
L - socialliberala-
Halva S - socialliberala
Halva M - liberalkonservativa

Jag anser att liberalismens grundideer är mycket starka i Sverige och det speglar valresultatet. Sedan att vi tagit för givet att Sverige är ett land där man får individuell frihet så att vi nästan glömmer det, är en annan sak.

(Å andra sidan kan man hävda att vi blev betydligt mindre liberala igår - när kantpartierna tog mark på båda sidor, två partier som är direkt anti-liberala på många sätt)

Liberalerna brukar vara det parti flest uppger som sitt andrahandsalternativ och det är få som har så mycket emot liberalerna att de inte skulle vilja se de i riksdagen. Det må vara få som röstar på liberalerna men det är desto fler som stödjer liberala idéer.
 
Senast ändrad:
Utlandsrösterna lär falla till alliansens fördel. Frågan är bara hur många de är och om de kan påverka ngt
På aftonbladet stod det att kvarvarande röster beräknas stå för 1-2 mandat, så det kan ju absolut påverka beroende på hur rösterna faller.
Tydligen brukar ca hälften vara alliansröster och ca 30% rödgröna röster. Men vem vet. Det kanske är ännu mer SD-röster..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3xgJ0/utlandssvenskarna-kan-avgora-gynnar-ett-av-blocken
 
Men varför tänker Alliansen rösta nej till Löfven? När S är största parti med ca 10% marginal mot M, och det röda blocket just nu ett mandat större än alliansen. Förr (samlingsregeringstiden) lade ju det förlorande blocket ned sina röster (alltså avstod från att rösta ja eller nej) och då vinner ju det block som de facto är störst. Nu när de röstar ett aktivt nej måste de ju få hjälp av SD:s nej för att fälla regeringen, alltså ett passivt stöd av SD som de inte behöver söka, men ändå ett stöd i nej-frågan. Att Alliansen lägger ner sina röster (eftersom de är det mindre blocket och inte ens största enskilda parti) är ju det enda logiska. Likadant såklart om Alliansen varit störst, då ska det förlorande blocket lägga ned sina röster. Varför har man gått ifrån detta?
Jag tror att svaret ligger i @MiniLi s inlägg nedan :meh:
Det kompliceras ju av blocken och när läget är infekterat mellan partierna.

Det kan kännas som ett nytt fenomen men när jag tänker på det så har det ju alltid gått i vågor om huruvida mycket man "avskydde den andra sidan", inte minst under 30-talet i europa till exempel.
 
Utlandsrösterna lär falla till alliansens fördel. Frågan är bara hur många de är och om de kan påverka ngt
Alla de oräknade är inte heller utlandsröster. Där finns också de sent inkomna förhandsrösterna. De senare kan man nog inte gissa något särskilt om, det är nog vanliga röster, så att säga.
 
Den enda partiledare som varit tydlig med att respektera väljarnas val i statsministerfrågan har ju varit Jonas Sjöstedt. När alla andra sagt att de ska rösta ner den andra oavsett valresultat så har Jonas sagt att han släpper fram den statsminister som har stöd i valresultatet, även om han hoppas att det blir SL.

Det är klart att han sagt det.
Det är ju enda "rimliga" hållningen från V sida.
Eftersom jag tänker att ingen är överraskad över att S står som största parti även efter detta val, trots att man tappat i stort sett tre procentenheter.
Jag undrar hur Sjöstedt hade reagerat i den frågan om SD stått som största parti.
 
För att det är tre delar nu, inte bara två. Det vinnande blocket är alltså i minoritet.
Fast förr var det inte så tydliga delar/block som det är idag, väl?
Nu när jag tänker på det, var det inte lättare för de mindre partierna att få komma till tals i olika frågor genom att de hade lättare för att samarbeta med de två olika största partierna medan idag är de mera låsta vid sina allianser/block? Men å andra sidan så hade de väl mindre tillgång till makten då medan nu spelar det stor roll vilket block de är i.
 
2 distrikt i Stockholm är inte medräknade heller. De glömde tydligen att ringa in resultatet, så nu räknar man om de rösterna och resultatet kommer in under dagen.
 
Det är klart att han sagt det.
Det är ju enda "rimliga" hållningen från V sida.
Eftersom jag tänker att ingen är överraskad över att S står som största parti även efter detta val, trots att man tappat i stort sett tre procentenheter.
Jag undrar hur Sjöstedt hade reagerat i den frågan om SD stått som största parti.
Eh? Tror du det bara handlar om taktik eller?
Snarare så står det för Vs starka demokratiska ideologi. Så ja det är självklart, men inte av den anledningen du tycks tro.

V har ju inget att vinna på det uttalandet i övrigt eftersom övriga partier inte ens tar i dem med tång.

Och det gällde inte största parti utan största block.
 
För att det är tre delar nu, inte bara två. Det vinnande blocket är alltså i minoritet.
Av nyfikenhet (och jag är dålig på matte :o), vad skulle det innebära om S+MP(+V?) lade fram ett regeringsalternativ och alliansen lade ned sina röster och SD röstade nej?
 
Av nyfikenhet (och jag är dålig på matte :o), vad skulle det innebära om S+MP(+V?) lade fram ett regeringsalternativ och alliansen lade ned sina röster och SD röstade nej?
Då får vi ungefär samma som förra mandatperioden, en minoritetsregering som måste ha stöd, eller åtminstone inte motstånd från alliansen för att kunna få något gjort.
 
Av nyfikenhet (och jag är dålig på matte :o), vad skulle det innebära om S+MP(+V?) lade fram ett regeringsalternativ och alliansen lade ned sina röster och SD röstade nej?
Om alliansen lägger ner sina röster får de rödgröna bilda regering. SD står ju för 17%, minst 50% måste rösta nej för att fälla alternativet.
Det spelar ingen roll hur många som röstar ja.
 
Jag vill med detta resultat ha en mittenregering med S, MP, C, L. Annie Lööf kan gärna få bli statsminister om det krävs för att få ihop det hela. Tyvärr blir det ju inte heller någon majoritet...

2 distrikt i Stockholm är inte medräknade heller. De glömde tydligen att ringa in resultatet, så nu räknar man om de rösterna och resultatet kommer in under dagen.

Hur kan man egentligen glömma att ringa in resultatet :confused: Eller det fattar jag ju att det går men är ju en rätt central uppgift för den ansvariga att glömma :cautious:
 
Då får vi ungefär samma som förra mandatperioden, en minoritetsregering som måste ha stöd, eller åtminstone inte motstånd från alliansen för att kunna få något gjort.
Om alliansen lägger ner sina röster får de rödgröna bilda regering. SD står ju för 17%, minst 50% måste rösta nej för att fälla alternativet.
Det spelar ingen roll hur många som röstar ja.
:idea: Aha, tack för svar! :up:
 
Hur kan man egentligen glömma att ringa in resultatet :confused: Eller det fattar jag ju att det går men är ju en rätt central uppgift för den ansvariga att glömma :cautious:
:rofl: I know! Man sitter där och räknar och sedan bara "så då är vi klara, då kan vi gå hem och titta på valvakan :idea:"och så nästa morgon "... vänta ringde vi in resultaten? :cautious:"
Kanske de blev så deppiga av resultaten att de bara ville gå hem och slänga i sig drinkar :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Om du siar fram till en 10 september, hur tror du det har gått i valet? Alltså inte hur du vill att det ska gå... Kommer SD få över 20%...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 395
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp