Bukefalos 28 år!

Egen tid i förhållanden?

B

blommans

Hur är ni i förhållanden, kan ni umgås jämt eller behöver ni egen tid?

Jag kan umgås dygnet runt, kan vara skönt att vara ensam någon/några dagar ibland men umgås gärna fler dagar i sträck.

Nu är både jag och killen lediga och har tid att umgås men han vill umgås max 2-3 dagar i sträck sen behöver han egen tid och vara hemma hos sig själv några dagar.

Jag tycker det är tråkigt och blir lite rastlös nu när jag har semester. Vi bor inte ihop och jag funderar på om han någonsin skulle klara av att bo ihop med någon? (han har inte gjort det innan)
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Har du inga vänner att umgås med?
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Åh, jag har stort behov av egentid, både från partner och från barn.
Ett par timmar i stallet kan räcka, men ibland behöver jag få åka bort också. Innan barnen började skolan var jag hemma med dem och jag älskade det men jag behövde samtidigt få min egentid, så jag brukade försöka åka iväg på "något" evenemang 1-2 dagar/månad för att ladda mina egna batterier.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag behöver vara själv, det löser sig automatiskt då jag har lediga vardagar varje vecka då han jobbar.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Vi har båda väldigt mycket på fritiden på skilda håll, jag med ridklubben och han med båtklubben, så vinterhalvåret är det knappt vi ses innan vi går och lägger oss O_o

Däremot umgås vi intensivt varje helg efter sjösättning och under 4 veckor på sommaren blir det ju 24/7 på en väldigt begränsad yta (10,3*3,2 för att vara exakt)
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Nu har jag ingen partner så jag har ingen erfarenhet av den typen av umgänge, men jag får tokpanik av att umgås med någon (oavsett hur mycket jag tycker om vederbörande) för länge. Det har absolut ingenting med personen att göra utan med mig och mitt behov av att ibland bara få vara. Ensam. Får jag inte det blir jag snäsig, lättirriterad och grinig. Således rätt otrevlig att umgås med i vilket fall som helst...

Att man bor ihop behöver ju inte betyda att man inte kan ta sig egentid på ett eller annat sätt ändå.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag behöver egentid. Mängder av egen tid. Jag är alldeles för självständig och mår inte bra av att ha någon runt mig jämnt. Min partner är av raka motsatsen men har (som tur är!) ett jobb med jour och oregelbundna arbetstider så det har hittills löst sig rätt bra.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag behöver massa egentid för att må bra - annars blir jag nedstämd och smått otrevlig. Blev sambo för första gången nu i våras och det funkar fint. När jag känner att jag vill vara själv lite så får sambon helt enkelt hitta på något annat ;) Långpromenad med hunden, jobba lite hemifrån, åka till någon kompis eller bara sätta sig i ett annat rum.

Hälsa på någon kompis, läs en bok, åk till havet eller starta ett projekt! :up:
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag behöver enormt mycket egentid, har svårt för att träffa någon mer än sådär 2-3 dagar i sträck och vill faktiskt inte ens ha kontakt med min partner varje dag. Blir bara irriterad, asocial och trött på honom om jag ser eller hör ifrån honom för ofta. Har således omöjligt att se mig i en samborelation, jag har alldeles för svårt för rutiner för att fixa att ha samma människa inpå mig varje dag.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Nu har jag aldrig varit sambo (bara kombo!) men jag behöver mycket egentid (som förvisso kan vara sociala saker med andra personer), stör mig lätt på småsaker i det gemensamma hemmet och har i dagsläget svårt att se mig själv bo ihop med en partner faktiskt. Dock kanske det ändras när man är väldigt väldigt kär, vem vet :D
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag behöver mycket egen tid. Nyss hade mannen två veckors semester när det var skollov för dottern och det var aningen för intensivt för mig. Skillnad om man reser, då händer det ju saker hela tiden, men 2 veckor hemma, bara vi tycker jag är på gränsen.

Jag behöver vara själv och pyssla med saker i min takt. Blir stressad av för mycket folk.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har mycket större behov av egentid än min sambo, alltså tid där jag är helt ensam (eller med hunden). Han är mycket mer social än jag :p Det funkar alldeles utmärkt eftersom han då kan sticka iväg med kompisar och hitta på saker, medan jag njuter av ensamheten på annat håll. Sen hittar vi förstås på mycket tillsammans också, men just att vara helt själv emellanåt är bara ljuvligt...
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag och min sambo jobbar helt olika tider, så ibland träffas vi knappt alls, typ i dörren när den andra går.

Men vi lider inte särskilt mycket, dock säger vi ofta att vi borde nyttja tiden vi har tillsammans bättre. Men vi jobbar båda mer än heltid och har mycket på fritiden, så det blir inte jättemycket vi gör ihop.

För min del är det en förutsättning för ett fungerande förhållande att vi inte sitter ihop.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

En gång i tiden menade jag att jag behövde massor av egentid - numer hävdar jag nog nästan tvärtom... :D

En förändring som jag inte tror beror så mkt på mig, utan på mitt/vårt liv och hur vi har det med jobb och annat. Jag har inga problem att umgås dygnet runt med min sambo på semester och liknande, vi har så mkt vi kan hitta på ihop att vi har jätteskoj tillsammans oavsett om vi är på festival eller bara ligger på en filt i en park och tittar på folk och känner aldrig att jag behöver en paus från oss.

Däremot behöver jag få göra saker som jag tycker är roliga - och eftersom de inte alltid överensstämmer med vad han tycker är skoj så blir det liksom automatiskt att vi får behov av egentid.

Numer ses vi knappt alls förutom på helgerna (om ens då), så nu känner jag att jag behöver mkt mer oss-tid. :) Som exempel den här veckan så är min sambo bortrest tis-tor och jag tor-sön. Lägligt nog blev jag sittande på jobbet till 23.30 igår också... :rofl:

Jag tycker det är skillnad på att behöva göra saker som man tycker är kul och därmed ha egna hobbies och egna liv och egentid genom att göra egna saker - vilket jag tycker är viktigt - och att vilja ha tid där ngn "slipper mig" som huvudsyfte. Det hade sårat mig och inte varit en egenskap som jag känt mig bekväm med i ett långsiktigt förhållande.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag tänker nog som du. Om jag kände att jag måste få slippa min partner ibland, skulle jag tänka att jag har fel partner. Men vi har ju olika arbetsplatser och delvis olika intressen så det blir ju mycket tid utan varandra ändå.

Egentid bara för att få vara för mig själv utan något annat syfte ser jag ingen mening med. Om jag tex sitter och läser ser ju partner det och stör mig inte med prat om det inte är något viktigt. Så sett är det inte alltid så stor skillnad på att vsra ensam hemma eller båda hemma, men båda hemma är mysigast även om vi sitter och läser i varsitt rum.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Fast det har ju ingenting med just dig att göra.

*kl
Som vi har det nu är det perfekt eftersom jag hinner längta lite :) En vecka tillsammans dygnet runt är bara trevligt. Men inte alla veckor :crazy:
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag och sambon har levt ihop i 13 år, utan egen tid hade jag skrikit högt och länge:nailbiting::nailbiting:
För tillfället är jag sjukskriven och hemma och sambon jobbar oftast 2 skift (just nu dubbelt pga hög efterfrågan på hans tjänster)
Ingen av oss har behovet att vara nära hela tiden. Vi sliter inte ut varandra om man säger så. men vi har absolut inga problem att umgås dygnet runt heller, vi har mkt gemensamt och har väldigt kul ihop och det är nog bra att längta lite.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag hade känt det så. Jag tycker inte om att bli bortvald pga att min närvaro stör ngn så mkt att denne behöver pausa... Jag tror inte på att leva så iaf, eftersom jag själv gärna har min sambo nära. Egentid får man ju ändå liksom, de flesta människor har ju ngn form av sysselsättning på dagarna t.ex.
 
Sv: Egen tid i förhållanden?

Jag har min egentid i stallet :)
Annars kan jag umgås med min 24/7 utanant problem, vi blir inte det minsta trötta på varandra utan längtar båda två efter semestern när vi får massa tid tillsammans.
Kan bero på att vi jobbar rätt oregelbundet båda två och es väldigt olika mycket resten av året, vi sliter aldrig på varandra.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 412
Senast: manda
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 860
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 377
Senast: lilstar
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp