Bukefalos 28 år!

Egenodlad hönsmat

Asa_S

Trådstartare
Efter senaste resan till Granngården där jag fick betala 11 kr/kg för kornkross börjar jag fundera över om mitt trädgårdsland kan utökas till att även inrymma vissa grödor som kan komplettera hönsens foderstat. Jag har läst på lite snabbt och det ser ut som om det är framför allt metionin som kommer att bli svårt. Det jag tänkte i första hand utöka är bondbönor, potatis och foderbetor, sedan finns det utrymme för en viss del spannmål som kan torkas i kärvar och helst också serveras så. Osäker här på vilken sort, eftersom jag bor i Västerbotten ligger nog korn närmast till hands, men jag är öppen för andra förslag av säd, bara det hinner mogna. Nässlor finns det gott om, men där är jag osäker på om man verkligen kan räkna in det i foderstaten? Eller blir det mer som ett pyssel och äggfärgningsmedel? Jag har groddat vete under hela vintern och gett när det fått lite grönfärg, groddar är väl ganska näringsrika (kanske ersätter nässlor som grönfoder)? Hönsen äter också matrester, inkl kött, så där får de väl en del metionin. Värpkoncentrat får de idag i begränsad mängd och jag gissar att det är säkrast att fortsätta med det men ju mer jag kan producera själv desto trevligare.

Synpunkter är välkomna, är helt ny på det här med foderstat till höns!
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Jag skulle nog säga att odla till hönsen är inte värt besväret.
Bättre enligt min mening då är att köpa säg från en bonde och ge hönsen allt "överflödigt" från grönsakslandet.
dvs en tomat som är lite ful ger man hönsen och tar de fina till sig själv.
Allt som man sen tar bort vid tillagning ger man hönsen
Det tillsammans med andra matrester så har de att äta.
Bara så du vet så är det olagligt att ge hönsen kött.O_o
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Det är inte olagligt om inte äggen ska säljas som människoföda, så vitt jag förstår det. Höns äter ju både maskar och baggar och varandra också för den delen så jag tycker nog att det hör till deras naturliga foder. Det är inga stora mängder men vi rensar inte bort köttrester från andra matrester innan de går till hönsen. Varför skulle det inte vara värt pengarna att odla till hönsen? Det är ju värt att odla till sig själv? Så många är det inte frågan om...
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Det är inte olagligt om inte äggen ska säljas som människoföda, så vitt jag förstår det. Höns äter ju både maskar och baggar och varandra också för den delen så jag tycker nog att det hör till deras naturliga foder. Det är inga stora mängder men vi rensar inte bort köttrester från andra matrester innan de går till hönsen. Varför skulle det inte vara värt pengarna att odla till hönsen? Det är ju värt att odla till sig själv? Så många är det inte frågan om...


Det är olagligt, oavsett vilket!
Märk dock, jag säger inte att du inte ska göra som du gör..
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

"Förbud mot utfodring med animaliskt matavfall
Detta avsnitt gäller alla typer av animaliskt matavfall.....
Du får därför inte utfodra andra produktionsdjur än pälsdjur med matavfall. Produktionsdjur är i detta fall djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel, ull, fjädrar, skinn eller andra produkter. Till livsmedel räknas bland annat kött, mjölk och ägg.....
Det är också förbjudet att utfodra grisar och fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur med matavfall...."


Anledningen till att det inte skulle vara värt det enligt min mening är att det kräver skötsel och tid när man ska skörda,förvara, behandla mm bara det faktum att vattna trädgårdslandet några gånger under sommaren kostar, antingen på elräkningen, vattenräkningen eller i form av tid för att ta regnvattnet från någon tunna.
Om man jämför tex säd från bonde för 2-4kr kilot så blir det mycket jobb för att själv framställa tex säd för de pengarna.
Men däremot en ful tomat som man ändå skulle kastat bort den fula biten är i min mening gratis.
Likaså allt "avfall" som man själv inte skulle äta men som hönsen glatt pickar i sig är i min värld även den gratis.
har man äppleträd så brukar det bli en del fallfrukt mm
 
Senast ändrad:
Sv: Egenodlad hönsmat

OK, då är det ändrat sedan jag läste lagstiftningen senast. Dock undrar jag om de inte med fåglar som kan uppfattas som sällskapsdjur mer menas undulater, papegojor och djur som bor inomhus men det spelar kanske ingen roll längre med senaste typerna av influensa. Hur som helst så ingår ju de ämnena i de värpkoncentrat jag ändå planerar att köpa så matresterna är ingen större mängd ändå. Då kan man ju i nästa tanke undra hur det kokta grönsaksrens som ändå är största delen av vår "mat" som de faktiskt får, räknas. Är det matrester för att det är biprodukt av människomat medan foderbetorna inte är det eftersom de odlades åt hönsen redan från scratch? Hur räknas fodermorötter? Skal från potatis kokt med skal men äten av oss får man inte ge men kokt potatis som man odlar och kokar till hönsen får man ge? Snurrigt värre om man ska följa till punkt och pricka...
 
Senast ändrad:
Sv: Egenodlad hönsmat

OK......
Snurrigt värre om man ska följa till punkt och pricka...

Jag tycker det är lika korkat men det kan vara bra att känna till. så man inte står där med handen i kakburken en dag....

Eller för den delen slänger in en flintastek precis innan djurinspektören kommer förbi :p
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Har följt en lång diskussion på ett annat forum med mailkontakt med jordbruksverket ang detta med matavfall till höns. Det gäller även hobbyhöns eftersom att de är produktionsdjur, även om bara familjen äter äggen.

Det gäller allt animaliskt matavfall - alltså även mjölk, ägg och liknande som kommer från djur. Detta pga smittrisken.

Som sagt finns det mycket man kan ge till hönsen utan att ge dom animaliska matrester. I naturen kan man hitta mycket. Frukt och bär, brännässlor och andra växter och ogräs - som inte kostar nåt eller kräver nåt annat än att man skördar det. Och vill man lägga ner lite tid kan man odla mjölmaskar eller vad det nu heter - såna där som man kan hitta i mjölpåsen om man har otur - eller tur. Så har man insekter att ge dom även vintertid om man vill.
 
Sv: Egenodlad hönsmat

När jag nu tänker efter är det oerhört sällan hönsen faktiskt får köttprodukter, de gånger det finns sådant brukar vi som regel ge det till katterna istället men det mesta äter vi förstås upp själva. Det var mer med tanke på att vi inte rensar bort om det är en liiiten skvätt gryta eller soppa kvar i kastrullen etc (dock får oftast katterna det också, de är närmare till). Men nu vet jag om det i alla fall. Nässlor har vi långa buskage av och jag slår av dem med lie men jag har inte lyckats räkna ut hur man ska torka dem på ett bra sätt (på marken går inte) och hur man sedan ska handskas med dem utan att dels bränna sig och dels dråsa brännande torkad brännässla överallt när man sedan ska hantera dem. Då verkar det enklare att grodda helsäd och ge under vintern, vilket jag gör. Fortfarande har jag dock ingen aning om vilka nivåer av några ämnen alls jag kommer upp i med bondbönor, potatis, foderbetor, groddar, ev annan säd samt värpfoder och hur de inbördes foderslagen ska avvägas i mängd för att få en balans. Maskodling går bort, fler djurslag vill jag inte ha...
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Köp helsäd av nån bonde . Jag betalar 2,50 / kilo inkl moms i 30 kilos säck. Det går säkerligen att pressa ännu mera OM man har möjlighet att lagra större mängder tex i silo eller storsäck...
Kan få vete, korn eller havre. Kan få krossat utan extra kostnad. ( Köper kornkross till hästarna och grisarna- helsäd till hönsen).

Sen köper man värpkoncentrat och blandar med helsäden. ( Så slipper man mecka med diverse och vara orolig att hönorna inte får det de ska!).

Det är ju vansinne att betala 11:-/kilo för kornkross på Granngården. Då är det ju billigare att köpa vetemjöl i affären och BAKA KAKOR till hönorna...
 
Senast ändrad:
Sv: Egenodlad hönsmat

Då är det ju billigare att köpa vetemjöl i affären och BAKA KAKOR till hönorna...

Jamen precis! När hönsen börjar äta mat som är dyrare än ens egen blir man lite fundersam.

Helt korn är inga problem att få tag i häromkring. Dock har jag läst någonstans att man inte bör ge helt korn till höns för att det är vasst, eller om det var någon annan anledning. Jag köpte tidigare kross av bönder men det var ganska krångligt eftersom det inte alltid var väder för att krossa när jag behövde mer, och det var ett himla organiserande runt timing och hämtning. Eftersom mitt liv består mycket i att åka omkring efter jobbet för att handla de nödvändiga sakerna innan jag åker hem till glesbygden vill jag inte gärna ha ytterligare ett ställe att handla på.

En tanke angående brännässlor - går det att köra över dem med gräsklipparen och frysa in i påsar eller hamnar det avgaser i klippet?
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Jag har hört att det kan komma oljerester i klippet, därför ska man inte ge gräsklipp till hästar tex.
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Är rätt säker på att vår gräsklippare inte läcker vare sig olja eller bränsle men däremot har jag dålig koll på om man smörjer den undertill för då blir det ju inte så bra. En klar risk med gräsklipp till hästar handlar väl snarare om att det faktiskt börjar brinna ganska fort i högar med gräsklipp men direkt fördelat i 5-literspåsar som fryses in platta lär det ju inte vara någon risk med det. Tja, är tveksam ändå, just frysen är ju rätt full med kött och bär så jag tror inte nässlor också ryms, faktiskt.
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Jag frågade gubben nu som iaf kan ngt om maskiner. ;)
Han säger att om man kör med bensindriven gräsklippare kan det finnas bensinrester i klippet. Och även olja från motorn. Men om man har en elgräsklippare däremot så ska det inte vara några problem tyckte han. Han är väl ingen expert men det var vad hans erfarenhet sa så får man göra hur man vill.
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Ett tips är att istället för att odla erbjuda dig att hämta grönsaker och frukt i affären som ändå ska slängas.
 
Sv: Egenodlad hönsmat

Misstänkte att det var så. Förvaringsmässigt var det ingen höjdaridé för mig heller för det ryms inte i frysen.

Vi har ganska långt till närmaste affär/restaurang/hotell och skolorna får inte längre lämna ut matrester utan måste ta hand om det själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp