P

Petra___

Hej hej!
Jag har en liten fråga. Jag och min sambo håller på att planerar barn! :) Vi bor i ett ganska litet hus och något barnrum är väl inte riktigt klart än. Så vi har tänkt att barnet får bo i våran sovrum första åren.
När ungefär ska de börja bo i eget rum??
Tacksam för många svar! :)

Kram
 
Sv: Eget rum

Rasmus var 4-5 månader. Det gick inte att ha honom i vårat sovrum för vi sov dåligt alla 3 och såg han oss kunde han inte somna om.
Våran säng flyttade han ur när han var 2 veckor gammal. För han sparka ur både mig och hans pappa ur sängen och vi fick inte sova alls när han for runt som en orkan.
 
Sv: Eget rum

Hanna vill egentligen fortfarande sova hos oss (är 4,5 år), men hon har haft eget rum sen hon var ca 1,5 år. Sov halva nätter där i början, sen längre och längre. Numera kommer hon in till oss några ggr i veckan..

Det brukar funka bra med egen spjälsäng i föräldrarnas rum, om man inte vill ha barnet i sängen (vi har haft både barnen i sängen som spädisar men har haft spjälsäng med öppen långsida mot föräldrasängen där de kunnat sova).
 
Sv: Eget rum

Jag och min sambo bor i en tvåa nu och det kommer vi fortsätta att göra tills vi kan köpa hus. Det blir inte värre än att vi ställer ut sängen i vardagsrummet och ger vårat rum till den lilla :)
 
Sv: Eget rum

Det finns förhoppningsvis inga regler för när barn "ska" sova i eget rum.

Det gör de när de och föräldrarna är mogna för det. Om det sen är vid tre månader eller fem års ålder...
 
Sv: Eget rum

Lova var 4 mån då stod vi inte ut längre :rofl: varken vi eller hon sov bra av att sova i samma rum. Hon fick rummet som var vägg i vägg med oss... men det gjorde mycket för våran sömn!
 
Sv: Eget rum

Vår son är 16 månader och har ingen tanke på att flytta ut från oss ännu :) Alla hans leksaker är i vardagsrummet och det är vi alla nöjda med! Vi kan ligga och kolla på TV och han grejar med sina saker :angel: Får tillägga att vi har stort vardagsrum. Vi har ett rum ledigt för honom, men jag vet inte när det är dags. Jag tycker det är mysigt att alltid vara med honom :)
 
Sv: Eget rum

Våra barn sover faktiskt fortfarande inne hos oss (i egna sängar). De är snart 4 år och det går alldeles utmärkt. Det är väl tänkt att vi ska få klart deras sovrum i sommar och då får de flytta dit.
För oss har det fungerat bra, de har nära till föräldrasängen vid en mardröm och de har aldrig varit några problem för dem att gå och lägga sig (vi har inte behövt "söva" barnen), de vet ju att vi kommer snart.

De har däremot ett eget lekrum nere vid köket.

Så jag tror att det inte finns några klara regler, varje familj får göra det som känns bäst!
 
Sv: Eget rum

Isak är 14 mån nu och fick eget rum när han fyllde 1.
Han rör sig och låter så mycket i sömnen att jag vaknade stup i ett.
Jag väckte dessutom honom hela tiden. Men nu funkar det mycket bättre
 
Sv: Eget rum

Tack för alla bra svar! Nu känner jag mig mycket lugnare! :)
 
Sv: Eget rum

Vi delar sovrum hela familjen, alltså jag och sambon med två söner på 3,5 år resp. 8 månader. Det fungerar bra, men när vi är färdiga med att inreda övervåningen i vårt hus ska killarna få dela rum är det tänkt.
 
Sv: Eget rum

Tänkte du ur sömnsynpunkt eller leksynpunkt? Eller när barnet själv känner att det vill ha ett rum?

Det första är nog jätteindividuellt, som du just har läst.

Leka vill de alltid göra där DU är ändå, så för den sakens skull behövs inget eget rum på ett bra tag.

Nä nån gång efter tre kan jag tänka mig att de kan börja vilja ha ett eget rum själva. Att vara ensam i alltså. Så ta det lugnt!
 
Sv: Eget rum

Jag har precis fått mitt tredje barn och vi sover fortfarande allihop i samma rum :laugh: Fyraåringen har en egen säng som står intill vår, men jag, maken, tvååringen och nyfödingen ligger alla i vår dubbelsäng. Och vi sover som kungar och har alltid gjort!

Nu ska vi snart göra i ordning ett barnrum, innan har vi prioriterat att ha ett arbetsrum (vi bor i en trea). Men om någon kommer att sova i barnrummet återstår ju att se... ;)
 
Sv: Eget rum

Hej du, har du hittat hit:D
(du vet att buke är smått beroendeframkallande va?:p:D)
Hoppsan hade visst svarat redan i tråden.
Tog en stund innan jag såg vem ts var
 
Sv: Eget rum

Du har redan fått bra svar men jag kan säga att behovet av eget rum fick min son när han var runt fem, då ville han kunna stänga dörren ibland och pyssla med saker själv.
Min dotter hade behovet något tidigare, runt fyra årsåldern ville hon och hennes kompisar stänga dörren ibland och leka ifred.

Jag tror att det viktiga är att man är lyhörd för både sina egna och för barnens behov, att det är behoven som får styra och inte att "så ska det vara".

Mina barn sov hos mej fortfarande när de hade egna rum, det egna rummet var mest till för att leka i och ha hemlisar i.
 

Liknande trådar

Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 442
Senast: Soapbubble
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 922
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp