Bukefalos 28 år!

Ej halvsyskon, vad är dom då?

angiepangie

Trådstartare
Tydligen så är ju inte hästar halvsyskon om dom inte har samma mamma eller samma pappa OCH samma morfar.
Så min fråga blir helt enkelt, vad är dom om dom bara har samma pappa?
Dom är ju fortfarande besläktade..

Och varför räknas dom inte som halvsyskon?
Dom är ju fortfarande efter samma hingst.
Den enda förklaringen jag kunda hitta var att en hingst producerar
många avkommor, men ser inte riktigt hur det skulle ha med saken att göra?

Haha känner mig som ett levande frågetecken här :angel:
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Det var en bra fråga..
Bara hört folk säga halvsyskon eller syskon till avkommor med ena-föräldrer som är samma.
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Varför skulle de inte vara halvsyskon om de har en gemensam förälder?
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Sedan gammalt användes endast uttrycket halvsyskon om dom hade samma mor och när dom hade samma far så sa man inte halvsyskon utan att dom var efter samma hingst.
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Det är precis det jag undrar..
förstår inte, för enda förklaringen är som sagt att en hingst får många avkommor, precis som att dna-halten minskar då eller vadå? xD
Haha nej jag fattar nada av detta.
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Jo det vet vi ju nu :) men varför är det så?
Och vad är skillnaden, har dom samma pappa är du ju halvsyskon?
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Stoet präglar ju sina avkommor när de går vid sidan och ofta är det samma uppväxtförhållanden, Vilket gör att de halvsyskonen blir mer "lika".

Två föl undan samma hingst kan ju ha helt olika mödrar som präglar avkommorna olika, och de kan växa upp under två helt olika förhållanden. Vilket gör att de präglas helt olika och därför känns mer olika.

Även om båda exemplen rent genetiskt är halvsyskon, så präglar stoet avkomman och det har stor betydelse för hur hästen blir som vuxen. (se tex emryotransfer, att sätta in hoppföl i kallblod var ingen höjdare, det ska vara varmblod för att det ska bli bra)

Så tror jag det är, jag bara gissar.
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Två föl undan samma hingst kan ju ha helt olika mödrar som präglar avkommorna olika, och de kan växa upp under två helt olika förhållanden. Vilket gör att de präglas helt olika och därför känns mer olika.
Så är det ju bland människor också :D Ska man bara få kallas halvsyskon om man vuxit upp i samma miljö med samma mamma? :p
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Oavsett vad man KALLAR det så är hästar med en gemensam förälder halvsyskon. Punkt.
 
Sv: Ej halvsyskon, vad är dom då?

Delvis KL

Moonstruck: Ja klart det går att säga så, men finns ju också fall (t.ex. på arabstuteriet jag jobbade på för några år sedan) där fölen har samma mamma, uppvuxna i samma miljö osv men ändå inte kunde vara mer olika. Så att inte kalla dom halvsyskon pga det känns ju lite..konstigt i så fall eftersom varje individ blir ju olika oavsett föräldrar och miljö men jag förstår hur du tänker :)

Linda8142: Haha ja det blir det ju då :P Låter mycket konstigt.. Tänk dom som har samma mamma OCH pappa men ändå växer upp på olika håll, blir man halvsyskon då kanske? Nej usch vad snurrigt :D

Wrangler: Tack! Då ser vi saken likadant, förstår inte alls det här dravlet :P
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: karl_h
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 847
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp