Bukefalos 28 år!

Ekonomitänkande

Sv: Ekonomitänkande

Att inte ha pengar ens till nödvändig sjukvård skulle jag tycka var hemskt för egen del, och otänkbart för mitt barns räkning.

Kan bara hålla med!
Att inte ha buffert till sjukdom, må vara oss eller djuren, det finns inte - inte i min värld i detta land :mad:
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag tror att det går att påverka sin situation mer än vad man anar, iaf så att man iaf har lite pengar kvar i slutet av månaden. Oftast handlar det om att bli mer medveten om de rörliga kostnaderna man har. Det är nog ingen här inne som dömer ut och menar att det inte är jäkligt hårt för vissa, jag tror inte heller det är någon som behöver bygga förståelse för att vissa människor lever knapert.

Själv gick vi från bra sjukpenning och medelklassinkomst till två studenter på csn, en ruskig skillnad men det går om man planerar. Har man inte ens 138 kr kvar då är det dålig planering någonstans.
 
Sv: Ekonomitänkande

Jag har endast lite mer än 100 kr att leva på i en vecka. Då får jag min lön och halva barnbidraget.

Och visst, det finns saker som vi skulle behöva ha hemma, men inget akut.
Loke har nu varit sjuk sedan tisd/onsdags, men det har varit feber. Och "rumppiller" hade jag redan hemma sedan tidigare. Det enda krånglet var att jag fick be min pappa att handla åt oss, då jag är ensam.

Jag är absolut inte bra på det här med att planera min ekonomi, men jag ser ALLTID till att Loke har det som han behöver. Har jag inte pengar till medicin, tar jag det på faktura eller så fixar jag på annat sätt.

Jag kan inte spara till en buffert, vi lever på ca 10,000 i månaden och hyran är på 5391 kr. Telefon kan jag dra ner på och jag jobbar på det, internet är gratis, tvlicens måste man betala och så är loke medlem i en nalle puh klubb. Har funderat på att gå ur den med..
Mat, kläder och räkningar kostar. Men.. Loke har som sagt alltid det som han behöver, när han behöver det.:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomitänkande

ja detta csn... när jag började plugga hade jag inte överhuvudtaget inte en tanke på att bli gravid men det blev jag, eftrsom jag inte tagit fullt studielån osv från dag 1 sjönk min sgi drastiskt, det har jag bittert fått ångra... så min inkomst är heller ingen vidare just nu, men ändå är det idag ca 45%kvar av förra månadens fp tills bb dyker in på kontot. det handlar om planering helt o hållet.
givetvis kan det vara ren tillfällighet men då hade jag inte lagt det på fb utan ringt föräldrar eller någon vän o be om ett lån...

vi bor nog oförskämt billigt oxå med en total boendekostnad på ca 6000kr (för hus på ca130m2, med ränta och ca1500 armotering, tv-tele-bredband försäkringar och el, m.m vatten o avlopp har vi eget så inga omkostnader där inte..)
de ända räkningar vi har utöver boende är mobilabonnemang och förskoleavgift....
 
Senast ändrad:
Sv: Ekonomitänkande

Håller med dig.
Har man barn som behöver medicin så tar man sig helt enkelt råd.
I värsta fall får man låna/gå till soc.
 
Sv: Ekonomitänkande

Dålig sgi och du har kvar 45% efter att du levt i en halv månad+ att du betalat räkningar+ boende?

Jag har ut 7000:- i månaden.... fast jag tar ut 4 dagar bara...
 
Sv: Ekonomitänkande

min sgi sjönk från 255 till 120 pga studier och jag har ut cirka som du, denna månaden kostade boendet oss typ 2700/person +mobil totalt 2800kr, och mat har vi handlat för 1000kr på två veckor så ja, jag har lite mindre än hälften kvar... :) men som jag skrev i första inlägget så har jag blivit ganska hård på utgifterna sen vi fick barn för att aldrig behöva oroa oss..

min man har löning den 15+ fp den 27e och jag den 25e så vi har en inkomst som rullar in var 14e dag + barnbidrag den 20e, vi behöver inte vara superstrikta för att pengarna ska räcka på samma vis som 2 inkomstagare som har löning samma dag..
däremot är vi ganska sparsamma även om vi aldrig snålar..
vi har sparat upp en rejäl buffert så vi kan köpa ny bil eller byta panna i huset osv utan att behöva ta några lån...alla har inte möjlighet till det men jag är jätteglad att vi har fixat det..
 
Sv: Ekonomitänkande

Hm lustigt, det kan nog absolut bero på hur mycket som är i flaskan kanske (vårt apotek blandade till lösningen först när vi lämnat receptet så en flaska behöver inte vara full eller alltid kosta lika mycket).

När jag köpte Kåpevenin till A för två veckor sedan gick hela apoteksbesöket på runt 600 men jag har för mig att jag köpte hostmedicin också. Så kanske 400 för antibiotikan då. Om man har beräknat 100 kr per dag den sista veckan så kan det nog vara svårt att köpa. Det enda jag kan klaga på är att hon kanske borde ha ett litet sparkonto för akuta situationer. (och självklart köpa medicinen, kanske inte hela receptet till att börja med eller ngt.)
 
Sv: Ekonomitänkande

Jo men då behöver du ju inte bara leva på din peng. Tyckte det lät otroligt faktiskt :)

Det är alltid skönt att man har så man klarar sig och det blir över.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 984
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 608
Senast: cirkus
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 494
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 857
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp