Ekorrkatt?

S

Sotis

Klipp ur en annons:

"skogskatt/ekorrkatt - KALLAS EKORRKATT DÅ DEN HAR EN EXTRA KRUMBUKTIG, LÅNG SVANS"

Nån som hört uttrycket förut? -nyfis-

Är det nån sån där gendefekt man avlat på? :confused:
 
Sv: Ekorrkatt?

Ekorrsvans kallas det när svansen ligger på ryggen. Ingen rastypisk grej, inte här i Europa iaf. I USA avlar man ju på allt, så där vet jag inte.

Snor en bild:
2shotsofsol2.jpg
 
Sv: Ekorrkatt?

Som visst blev 2 :)

Vissa har svansen liggande uppe på ryggen också, och inte i en knorr så som på bilden.
 
Sv: Ekorrkatt?

:cry: Kan inte se nån bild, bara en ruta med "image hosted by..."

Okej, hade på känn det var nåt sånt. Fick svar på ett annat forum också, att det var typ som svansen på en spets...

Låter i mina öron som en defekt man framhäver som nåt fint i annonserna, ungefär som skeppskatternas flertåighet...

Är det nåt som orsakar katten lidande? Tycker både hundar och katter behöver svansen till att prata med, inte ha i krok?

Sidospår: Läste nåt intressant om hundens utveckling. Att den krokiga svansen är nån typ kvarleva från valpstadium som vissa tamhundar inte utvecklas vidare från. Vargen, som numera är säkerställd som anfader, har svansen i krok som valp. Allt enligt artikel i Illustrerad Vetenskap.
 
Sv: Ekorrkatt?

Högerklicka, välj egenskaper och klistra in adressen i adressfältet så syns bilderna. Så får man göra om det inte blir nån bild.

Jag tror inte det är skadligt på något vis, men hur det blir vid avel vet jag inte.
 
Sv: Ekorrkatt?

Sorry, funkar inte :crazy: Har Opera webbläsare, kanske därför? Kan kika på den hos nån som har Explorer...

Men tack ändå... :)
 
Sv: Ekorrkatt?

Har fått svar på ett annat forum att det kan bli problem...

Skogisuppfödarna håller på att utreda, eftersom det blivit allt vanligare. Hur påverkas katten, hur ärvs det genetiskt, behövs tester mm. Man kan få bidrag till rtg om man har en sådan skogkatt.

Kissarna kan få senkontraktur vid svansroten och en kisse fick såna besvär att den fick avlivas. Så öm vid svansroten att man kunde inte ta där,plus att den inte kunde hålla avföringen. :crazy:
 
Sv: Ekorrkatt?

Min kompis har en skogis med sådan svans..ska se om jag kan hitta någon bild som jag kan visa lite senare..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är så konstigt. Ibland kan jag känna det som att jag hamnar i ett ”förvildat” läge där jag plötsligt blir som skygg för allt och...
Svar
1
· Visningar
602
Senast: Tualma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 026
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp