El ej dragen av elektriker

Suspiria

Trådstartare
Vet inte om det finns något att göra åt detta ens men har lite funderingar.

Vi köpte ett hus förra året i november. Elen ska vara omdragen år 2000 av behörig elektriker och försäkringsbolaget frågade om elen var dragen inom ett visst antal år, det var lite längre tid än så. Och det är den ju då.

Men nu när vissa saker i huset krånglat hit och dit ett tag och vi har behövt öppna dosor osv så ser vi tydligt att vissa saker inte kan vara dragna av en riktig elektriker, det finns inte en chans. Antingen har gubben gjort det själv eller så har någon kompis gjort det osv.

Vad kan man göra i det här läget? Jag tänker så vi inte får problem med försäkringsbolaget OM huset skulle börja brinna pga elfel tex. Och allmänt, när gubben har ljugit?
 
Vet inte om det finns något att göra åt detta ens men har lite funderingar.

Vi köpte ett hus förra året i november. Elen ska vara omdragen år 2000 av behörig elektriker och försäkringsbolaget frågade om elen var dragen inom ett visst antal år, det var lite längre tid än så. Och det är den ju då.

Men nu när vissa saker i huset krånglat hit och dit ett tag och vi har behövt öppna dosor osv så ser vi tydligt att vissa saker inte kan vara dragna av en riktig elektriker, det finns inte en chans. Antingen har gubben gjort det själv eller så har någon kompis gjort det osv.

Vad kan man göra i det här läget? Jag tänker så vi inte får problem med försäkringsbolaget OM huset skulle börja brinna pga elfel tex. Och allmänt, när gubben har ljugit?
Låt en behörig elektriker besiktiga elen i huset och vad som ev. behöver åtgärdas, det hade jag gjort.
 
Det var samma för mig när jag köpte gården. Allt var fackmannamässigt gjort enligt säljaren och vissa ställen kommer man bara inte åt/tänker på att kolla av innan köp.
Jag fick dra om all el både i huset (kyl o frys var strömförande :wtf:) och stallet, det blev en dyr historia. När jag frågade säljaren om de hade någon försäkring som täckte detta slutade all kommunikation.

Ett par år senare flyttade jag på badkaret för att en rörmokare skulle byta blandare till badkaret och det var början på en totalrenovering av badrummet pga vattenskada. Det visade sig att säljaren hade gjort det helt själv och inte haft någon aning om vad han pysslat med :rage:
(tillägg: vad gällde badrummet var jag glad över snällt försäkringsbolag som tog den absolut största kostnaden.)
 
Vet inte om det finns något att göra åt detta ens men har lite funderingar.

Vi köpte ett hus förra året i november. Elen ska vara omdragen år 2000 av behörig elektriker och försäkringsbolaget frågade om elen var dragen inom ett visst antal år, det var lite längre tid än så. Och det är den ju då.

Men nu när vissa saker i huset krånglat hit och dit ett tag och vi har behövt öppna dosor osv så ser vi tydligt att vissa saker inte kan vara dragna av en riktig elektriker, det finns inte en chans. Antingen har gubben gjort det själv eller så har någon kompis gjort det osv.

Vad kan man göra i det här läget? Jag tänker så vi inte får problem med försäkringsbolaget OM huset skulle börja brinna pga elfel tex. Och allmänt, när gubben har ljugit?

Dra om elen direkt. Det stora problemet är ju inte om fb tar det utan om ni överlever! El som är feldragen/felinstallerad är en dödsfälla! Sambon upptäckte av en slump att den som dragit elen till stallet hade gjort så fel att det bara var ren tur att inte diskbänken i sadelkammaren blivit strömförande. Det är total idioti det där när folk utan kunskap börjar greja med sådant.

Har ni skriftligt på att elen ska vara fackmannamässigt gjord så kanske ni kan gå vidare och kräva ersättning men för eran egen skull, dra inte ut på det utan ta dit en elektriker omgående.
 
Dra om elen direkt.
Riktigt så drastiskt brukar det inte vara.
Oftast så räcker det med att de kontrollerar alla kopplingsdosor och vid behov rättar till det som är felkopplat.
Om bara ledningarna är av rätt kvalitet så brukar de gå att använda där de sitter.
 
Riktigt så drastiskt brukar det inte vara.
Oftast så räcker det med att de kontrollerar alla kopplingsdosor och vid behov rättar till det som är felkopplat.
Om bara ledningarna är av rätt kvalitet så brukar de gå att använda där de sitter.

Ja absolut! Det jag syftar på är att de bör se till att en elektriker går igenom all el.
 
Ja absolut! Det jag syftar på är att de bör se till att en elektriker går igenom all el.
Dra om elen låter så dyrt att det kan avskräcka från att åtgärda problemen.
Jag har satt elektriker på att "Fixa så att det blir ofarligt och fungerar" och det brukar varken ta särskilt lång tid eller bli så dyrt.
Mina hus har varit oerhört amatörbyggda överallt och på alla sätt och vis när jag fick dem i min vård.
Ägaren innan var en passionerad DIY man.
Vissa saker var han dock riktigt duktig på, som att dra rör och få dem täta.
Hårdlödningarnas mästare. (Nu när han är död så kan jag skriva om honom, jag har inte velat göra det tidigare. Han var min vän.)
 
Dra om elen direkt. Det stora problemet är ju inte om fb tar det utan om ni överlever!

Det var väl ändå att ta i rejält i överkant?

Jag hade - om det inte finns - satsat på en känslig jordfelsbrytare i centralen, så om det blir något fel ute i ledningarna slår den av direkt. Det lär då också bli väldigt tydligt var man ska börja felsöka, efterhand som man slår på saker.
 
Det var väl ändå att ta i rejält i överkant?

Jag hade - om det inte finns - satsat på en känslig jordfelsbrytare i centralen, så om det blir något fel ute i ledningarna slår den av direkt. Det lär då också bli väldigt tydligt var man ska börja felsöka, efterhand som man slår på saker.

Jag satte in jordfelsbrytare i samband med badrumsrenoveringen, i både huset och lillstugan. Helt klart en av de bästa investeringarna i huset jag har gjort och kommer att göra. Tack och lov har den inte behövt lösa ut (givetvis har jag gjort den årliga testen av den som man ska).
 
Köpte ett hus där det visade sig att någon amatör dragit elen. Visade sig första köldnatten då en frostvakt i ett förrådsutrymme i huset slog till och orsakade kortis som blev brand. Vaknade mitt natten av att brandvarnaren tjöt. Då var hela huset rökfyllt och branden hade hunnit sprida sig in i väggarna. Inte kul.. Så jag skulle absolut tagit ut en elektriker pronto.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 317
Senast: Calmiche
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 225
Senast: alazzi
·
Relationer Nu skriver jag en sånhär anonym relationstråd för jag behöver verkligen andra människors syn på saken... Jag har en kille sedan 3 år...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
15 617
Senast: Viva
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 773
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp