Elak 1 ½ åring!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Elak 1 ½ åring!

har du läst "Trotsboken" från Vi Föräldrar? Den är rätt bra och informerande.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

:bump:
Oboy oboy! :D
Här får jag då vara beredd att klä på mej det stora tålamodet!

Som tur är tror jag att det är jag som är mer tålamodig än han...
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag tycker inte du ska låta barnet vara i närheten av hundarna om inte du själv är i direkt närhet, som där i Tvrummet. Dvs. stänga in dom och låsa dörren om det så behövs. Det skulle vara för grymmt om den gammle ska behöva gå så långt att den hugger ditt barn, bara för pojken inte vet än hur man uppför sig mot djur. Många ungar är elaka mot djur och VI vuxna måste ha stenkoll på våra barn.
Sen reagerade jag på att du bara svarar med ett "nej". Varför inte även förklara varför han inte får slå, kasta eller bita? Så tycker jag det är viktigt att barnen ser en i ögonen när man tillrätta visar. I början kanske dom inte förstår riktigt. Jag tog tag i min sons huvud och vred det mot mitt och visade med mina fingrar var mina ögon var och upprepade titta mig i ögonen till han gjorde det sen talade jag om varför han inte fick göra si eller så. Det behövdes bara några gånger innan han förstod att han skulle se mig i ögonen då jag ville säga nått viktigt.
gulan fd.gulla
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Nu har jag inte läst hela tråden och jag har heller inga barn... Men jag blir mörkrädd av att du verkar ta d så lätt på d här att han e elak mot hundarna!
Dels är det synd om hundarna men framförallt, vad händer om hundarna en dag tröttnar å säger ifrån?
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Kan inte stänga in dom, har ingen dörr dit.
Har provat med typ en grind men då blir hundarna orolig i stället då dom är van att röra sej runt i huset.
Men dom får vara ute så mycket som möjligt, så på så vis slipper dom "plågoanden".

Jag springer till undsättning så fort jag hör gamlingen pipa.
Även då jag vet att pojken är inne i tv rummet så brukar jag stå och kika för att hinna stoppa och säga ifrån då han gör nåt.

Men det är inte alltid jag hinner med...

Jo jag säger mer än Nej, orkade bara inte skriva allt jag säger för varje tillfälle.
Bits han så säger jag att man inte får bitas osv.

Tittar mej i ögonen gör han hela tiden när jag pratar med honom.
När jag sagt mitt det är då han tittar bort för att "prata" om nå annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Elak 1 ½ åring!

:mad: :eek:
Var i hela friden får du det som att jag tar lätt på att han gör illa hundarna!?

Läs hela tråden du... ;)
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Vad jag vill minnas, så är knatten i den åldern, när h*n börjar inse att h*n är en egen individ med egen vilja.. Helt klart är det gränstestning och när h*n stöter på en gräns, blir h*n förb****d. Tycker du redan har fått en del ( inte alla dock) bra råd... och Lugnt tillrättavisande och konsekvens är det som hjälper i längden
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jo jag har fått många tips nu. :bow: :bow:

Just nu kör jag efter Silverkedjans tips ett tag.
Kan säga att han har hunnit ligga bra många ggr på golvet idag ;)

Jag får återkomma om resultatet... :D
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Lycka till och ge inte upp!! Det kan ta sin lilla tid, beroende på hur envis han är :D , men det kommer säkert att ge resultat.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag har heller inga barn, men för den skull är jag inte oerfaren med barn. Silverkedjans råd var helt ok...Ta befälet. Varför låta ett barn bemästra en samt göra dumma saker utan konsekvenser...för det måste det bli om man gör något dumt eller elakt. Testar gör ju alla barn och hundvalpar ;), frågan är om du och din man har samma förhållningsregler ? Man måste först och främst vara överens föräldrar emellan innan man kan *straffa* annars blir det bara förvirring. Jag har läst hela tråden, men kanske missat något ?!..*ber om ursäkt ifall jag gjort det*
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Nej, du har nog inte missat nåt :)

Jo, vi kör efter samma regler. Bara det att han är lite sävligare än mej och tolererar liite mer.
Men nu när jag fått "feed back" här så har jag sagt att NU måste vi köra samspelt här.
För att det verkligen ska ge nåt.

Jag har fortsatt hela dagen med att lägga ner honom.
Han reagerar väl inge speciellt annorlunda än utan det är bara att fortsätta vara konsekvent.

Funderar om jag ska skriva upp allt han gör och hur många ggr jag får "lägga ner" honom. :D

Låter som om jag skriver om en hundvalp :o
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Fast då är ni ju inte överrens ? Om din man håller ut längre så kallar inte jag det för man har samma regler. Då får ju ditt barn hålla på lite längre med din man än med dig, klart han testar gränsen med dig då när din man låter han hållas snäppet längre... Har jag rätt eller helt fel ?
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag menar att sambon har kanske inte lika stora öron som jag ;)

Jag är mer på spänn och lyssnar efter vad pojken gör (nu tänker jag först och främst på hundarna) och tar tag i det direkt.
Medans han kanske pratar i telefon och inte hör.
Eller är längre ifrån än mej och då tycker att jag ska ta det.

Men visst nåt ligger det i, då pojken överhuvudtaget inte är lika ill mot sin far... :cool:
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Fast ändå..Om du är MERA uppmärksam på hundarna så har ni ju ändå INTE samma regler. Lär din man att vara mer uppmärksam helt enkelt. Menar att: Varför är det mera ditt ansvar med hundarna ? Vore din man mer involverad i eran uppfostran så hade han nog reagerat likadant som dig. Tar du kanske över hundgrejjen mera än han..typ bara på ren vana ? För mig verkar det som du tar större ansvar över hund-biten och resten är gemensamt. Alla bitar ska ju vara gemensamt.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Så små barn kan inte vara elaka i vanlig bemärkelse.
De har ännu ingen förmåga till att känna empati eller förstå att det gör ont på andra på samma sätt som att det gör ont på det lilla barnet.
Förmågan till empati utvecklas inte förrän i 3-års åldern.

För ett barn på 1½-år så är allting omkring det saker som skall undersökas.
Och i undersökningen så ingår att komma på hur sakerna går att påverka.
Jag gör så här - det blir sådär.
Jag kör på hunden - den låter/springer eller vad det nu är.

Att pojken på något vis skulle kunna förstå att det är fel, det finns inte.
Men han kan läras att han in får göra så.
Du som har hundar borde ju bara kunna köra kennelklubbens instruktioner för fostran av valpar.
Den fungerar bra upp till 5 års åldern.

Hindra barnet från att göra illa hundarna - visa barnet hur han skall hanskas med hundarna i stället.
Och visa handgripligen - tag tag i barnet och visa hur man klappar en hund, så att hunden tycker om det.
Visa igen och igen och igen.

Att du luggar honom eller på annat sätt bestraffar honom fysiskt, gör bara att det blir värre.
Då så lär du ju honom att det är så som man umgås med varandra.
Du luggar honom och han går och gör som du, luggar hunden.
Det är inte så smart.
Barn gör som man gör och inte som man säger.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Det blir väl automatiskt mest jag då det är mest jag som är med både hundar och barn.

Men som jag skrev tidigare så har jag sagt till honom att NU måste vi köra så här strikt båda för att se om det ger resultat.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag har visat hur man kramar och klappar hundarna.
Har sagt och visat; klappa fiint. Krama och gosa med dom.
Då klappar han dom fint, han lägger armen om dom och kramar snällt. Han pussade dom självmant utan att jag sagt gjort det innan. :D

Ofta förut så gick han till dom och bara låg där och gosade, kramade och bara myste med dom.
Medans nu är han mest bara elak.

Jag ger inga fysiska bestraffningar förutom att lägga honom ner på golvet.
Provade tidigare att lugga honom eller snärta på fingret men märkte snabbt att det inte gav något. han är så smärttålig så det gav lika med noll.
Sen gillar jag inte heller den typen av "uppfostran".
Men jag har varit smått desperat så jag testade :crazy:

På min brors son så funkade det att snärta på fingret dock, när han var ännu mindre än min son. Han förstod snabbt vad han inte fick röra.
Mumera kör dom "time out" när han är äldre och det funkar oxå på honom.

Så det är olika från barn till barn - som valpar...
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

1½ år är en fas då gränserna skall testas.
Så det är bara att sätta dit gränserna och hålla dem där man vill ga dem, och det bergsfast.

Ja, "bara" och "bara" är väl en sanning med modifikation.
Lösningen är enkel men inte lätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 502
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 295
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 408
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 534
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp