Ryttare , respekt??

I det här fallet hade jag nog tagit kontakt med en jurist för att ta reda på vad som faktiskt gäller. Om de rider 10 meter utanför din ytterdörr inkräktar de på hemfridszonen och allemansrätten gäller inte om det inkräktar på någons hemfridszon. Hemfridszonen brukar ofta räknas som 15-20 meter runt fastigheten. Således kan ryttarna göra sig skyldiga till hemfridsbrott och i så fall är det fritt fram att polisanmäla ryttarna. Förhoppningsvis kan en jurist bringa klarhet huruvida ryttarna inkräktar på din hemfridszon eller om din gårdsplan omfattas av allemansrätten.

Av att snabbt ha läst på om allemansrätten ser jag att man inte kan förbjuda människor att gå, cykla eller rida på privata vägar. Det kan man ju tycka är lite märkligt och jag kan tycka att man inte rider utanför någon annans ytterdörr eller i någons trädgård. Jag kan även tycka att dessa människor borde ha slutat att rida på denna väg efter flera samtal om att egendom blir förstörd samt av respekt för ägaren till gården som vill leva sitt liv ifred.

Eftersom man inte kan förbjuda dessa människor återstår alternativet att ta till egna kreativa lösningar. Några exempel: dekorera allén med flaggirlanger i skrikiga neonfärger, ha disco hemma med öppna fönster mellan 8-22 varje dag och dekorera träd med julgransglitter. Enligt lag får man inte avsiktligt skrämma hästar eftersom det kan framkalla fara för andra och/eller andra juridiska påföljder. Däremot får man lov att föra oväsen i sitt eget hem så länge inte grannar störs och man får även lov att dekorera sin egendom med vad man vill.

Hemfridszonens storlek beror väl på omständigheterna och läget? Det finns ju många hus här ute på landet som har ytterdörren 2 m från landsvägen. I det fallet är inte hemfridszonen mer än 2 m från ytterdörren. Hur det är i TS fall har jag ingen aning om. Men antalet meter säger inget om det är hemfridszon eller inte.
 
Intressant! Vi har absolut mindre än 10 m hemma, till en frekvent använd promenadväg (där folk rider/cyklar/åker fyrhjuling).

Antalet meter från ytterdörren säger inget om hemfridszonen. Hemfridszonens storlek bedöms från fall till fall.

Klippt från: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/

"Det är svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen som ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större."

Så i ditt fall skulle promenadvägen kunna vara den naturliga gränsen för din hemfridszon om ingen annan finns t.ex. staket/häck/tomtgräns.
 
Där står också:

"Det är tillåtet att sätta upp ett staket runt hemfridszonen vid sitt bostadshus eller fritidshus. Men man får inte göra det runt den del av fastigheten som är belägen utanför hemfridszonen - om syftet endast är att stänga ute andra människor. Då kan man bli skyldig att ordna en grind eller övergång. Normalt finns det ingen hemfridszon runt ekonomibyggnader, som ladugårdar och magasin, eftersom ingen bor där."

Så mitt råd till TS är att ta reda på exakt var hemfridszonens gränser går och sen bygga ett staket. Då får ni vara ifred där och hunden kan vara ute utan att riskera att rymma eller springa fram till någon. Hade jag haft hund hade jag definitivt velat ha ett bra staket så att den kunde vara ute så mycket som möjligt utan att jag behövde ha 100% stenkoll hela tiden. Speciellt på sommarhalvåret.

Men tänk på det som står om ekonomibyggnader. Att runt dem finns det normalt ingen hemfridszon.
 
Om man skaffar t.ex. ett par getter så kan man stängsla in där de ska gå, oavsett hemfridszon. :idea:
Gäss sägs vara bra på att vakta men de kanske går iväg utan staket.
 
Hemfridszonens storlek beror väl på omständigheterna och läget? Det finns ju många hus här ute på landet som har ytterdörren 2 m från landsvägen. I det fallet är inte hemfridszonen mer än 2 m från ytterdörren. Hur det är i TS fall har jag ingen aning om. Men antalet meter säger inget om det är hemfridszon eller inte.
Precis! Det var därför jag rådde TS att kontakta en jurist för att se om hemfridszonen är tillämplig :)
 
Ja men det var vell andra som hävdade allemansrätten...
Ja, kommunen bland annat tydligen? Jag har så svårt att se att de har fel om diskussionen är tagen, då borde de lägga ner om det förhåller sig så som ts skriver.
Av att snabbt ha läst på om allemansrätten ser jag att man inte kan förbjuda människor att gå, cykla eller rida på privata vägar. Det kan man ju tycka är lite märkligt och jag kan tycka att man inte rider utanför någon annans ytterdörr eller i någons trädgård. Jag kan även tycka att dessa människor borde ha slutat att rida på denna väg efter flera samtal om att egendom blir förstörd samt av respekt för ägaren till gården som vill leva sitt liv ifred.
Jag har jättesvårt att förstå ryttarna också kan jag säga, därför jag skrev tidigare i ett inlägg som tydligen blev raderat att det kanske inte är det bästa forumet att lägga upp en sådan här tråd på och ösa skit på alla ryttare runt omkring, många av oss är ju själva ryttare och hästfolk, och har mycket vänner som är ryttare och hästfolk och vet hur de flesta av oss reagerar om en markägare kommer och ber oss att inte rida på ett visst ställe. Om en eller ett par ryttare inte kan respektera det hade jag inte lyft på ögonbrynen, men att ALLA ryttare på ett visst ställe upprepade gånger trots påtalan skiter fullständigt i en markägare som tagit upp det på (förhoppningsvis) trevligt sätt och galopperar rakt över gården på vägar de inte behöver ta för att komma någon annanstans har jag faktiskt väldigt svårt att tro... I alla fall ryttarna i vår by hade respekterat att inte korsa gårdar om gårdens innehavare hade bett om det. Finns en gård som vi behöver korsa för att komma ut i skogen, men man skrittar igenom och det har aldrig varit något problem. Trots lös hund på gården.
 
Du har inte förstått att jag är väl utbildad i ridning , har arbetat med hästar i toppklass samt alltid saktar ned och visar hänsyn. MEN förväntar mig att få samma hänsyn tillbaka.

Min fastighet är på ca 40 hektar.
Mina infarter har inga servitut över sig.
Jag vill vara ifred på min gårdsplan utanför min ytterdörr.
Det finns ingen anledning att rida in och sen ut.
Allemansrätten är stark. Den kommer man inte undan.
Däremot så kan gårdsplanen kanske räknas som tomtmark och då blir det hemfridsbrott att över huvud taget vistas där.
För det kan du göra en tomtplatsbestämning.
https://www.naturvardsverket.se/vag...tomtplatsavgransning-vid-strandskyddsdispens/
 
Antalet meter från ytterdörren säger inget om hemfridszonen. Hemfridszonens storlek bedöms från fall till fall.

Klippt från: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/platser/hemfridzon/

"Det är svårt att ange ett generellt mått på hur stor hemfridszonen är runt ett bostads- eller fritidshus eftersom förutsättningarna varierar från fall till fall. Ibland finns givna, tydliga gränser för hemfridszonen som ett staket, en häck, en väg eller en gång- och cykelväg. I till exempel ett villaområde kan hemfridszonen i vissa fall bli mycket liten, några få meter från ett hus, om det finns en sådan tydlig gräns nära huset.

I andra fall finns det naturliga gränser som till exempel ett dike, ett skogsbryn, en åkerkant eller en väg på ett rimligt avstånd från huset. Om det finns tät vegetation eller är kuperat runt huset är risken för störning mindre, och då kan gränsen för hemfridszonen ligga närmare bostadshuset. Om huset ligger i ett öppet, flackt landskap kan hemfridszonen istället behöva vara större."

Så i ditt fall skulle promenadvägen kunna vara den naturliga gränsen för din hemfridszon om ingen annan finns t.ex. staket/häck/tomtgräns.
Ja jag har inga planer på att begränsa någon, men vill av naturliga skäl (barn och djur) inte ha motorfordon i hög fart bara :)
 
En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga
Allén borde det vara möjligt att stänga av med en bom.
Skador får ryttarna ersätta.
Om du vet vilka ryttarna är så blir det lätt annars är det svårt.

Enskilda människor kan man stoppa med Tillträdesförbud
https://lagen.nu/ds/2002:25
 
Ryttare, respekt??



Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och postbilen samt jag parkerar där.

Boningshusets ytterdörr är rakt ut på gårdsplanen så jag kan inte sätta staket runt huset och göra typ liten tomt för då kommer inte sopbilen/postbilen in och kan vända.

Från tomtgränsen är det ca 20 meter till ladan. Runt hörnet på ladan är den öppna gårdsplanen och boningshuset.

Det finns två infarter.

En gammal mera än 100 år gammal upphöjd smal murad vall omgiven av alle. Leder rakt fram till huset. inte gjord för att det ska köras tunga bilar och absolut inte ridas in i allen och avvika mellan nått av träden för där rasar den uppmurade vallen och vägvallen rinner ut i sidled så vi får laga laga laga laga laga laga

Den andra infarten är nyare och gjord för bilar.

Bägge möts vid husets gårdsplan.

Det kommer grupper av ryttare 2-10 som viker av från byns huvudväg och rider in till oss och sen ut igen, typ lusttur utan vare sig tidsvinst eller vinst i sträcka. Vi ser dom inte förens de rundar ladan. Vi kan inte gå ut med hunden utan att ha den kopplad för det kan komma hästar vilken sekund som helst av dygnet!!

De rider in där, över gårdsplanen och tar gamla uppmurade vallen ut.

Dom ska alltså ingenstans här utan bara in och ut hos oss.

Skapar en otrygg otrevlig atmosfär för oss i vår egna bostad.

OK, jag sätter upp skyltar på vardera infarten: Privat infart och enskild väg ej genomfart. Det struntar dom i.

Jag sätter upp en skylt på vardera infarten: lös hund på gårdsplan. Det struntar dom i.

Vi har fått klagomål från kommunen om att vi har hästskit på publika vägen som leder mellan våra infarter !!! Kommunen ville veta hur många hästar vi har och hur vi hanterar gödseln! Jag svarade kommunen: har inga hästar alls.

Vi städade på tomten och fällde ungbjörkar och hagtorn som planterat sig själva ca 8 meter från huset. Innan vi var klara så kom kommunen och sa det var klagomål på att vi stör allemansrätten och inte håller vägen fri och städad!

Det är våran infart inne på vår tomt, 8 meter från huset och vägen leder bara in och sen ut från oss!

Jag har pratat med ryttare som rider förbi och berättat oron med hund och dessa som rider förbi huset. Fick svaret: koppla din hund!!

Så sablars otrevligt!!!

Ryttare kräver att vi kör försiktigt i trafiken i hänsyn, vilket vi gör men de rider och dyker upp bara någon meter från vår ytterdörr !!!!


Det finns en (1) privat hästägare några km bort, denne kom upp och knackade på och presenterade sig och vi pratade. Jag sa du rider in genom allen och jag ser när ni kommer och ni vet om min hund och dessa viker e-f-t-e-r allen av ut mot ängar och skog och frågar om OK. (min mark) Jag sa: helt OK så länge ni vet om hunden och inte överraskar från andra håller utan förvarning. Denne sa: kommer hund så vänder jag hästen eller hoppar av och leder förbi.

Denna ryttaren vinkar till oss om vi sitter på verandan :) :)

Men dom andra har snarkiga kommentarer och anmäler att jag fällt träd så de inte kan avända min gårdsplan till fullo!! :( :(

Ska nu anlita dyr advokat eller sälja hus vi bott i i fyra generationer och flytta annanstans??
Hm jag förstod inte helt hur det såg ut. Men ni måste ju få fälla träd, och råka lägga dem i vägen och se förvånade ut vid klagomål?

Såhär gjorde vi vid sommarhuset där folk red och körde motorcykel mellan trädgårdsmöblerna och sedan tog en smal gångstig som var känslig ned från tomten. Trädgårdsmöblerna stod mitt framför verandan, mitt framför fönstren på framsidan. Barnleksaker och barn och hundar överallt. (att gräla och ropa, och ryta, och prata med X och Y fungerade överhuvudtaget inte, att galoppera eller racea motorcykel mellan barnleksaker hundar och barn var inget som någon tyckte var besvärligt.)

Vi byggde en gärdesgård och lät gångstigen vara öppen för promenad men öppningen i gärdesgården var precis bred för en dubbel barnvagn och hade en överslana som var mycket smalare, lite sned och vind, hemmabygge men väldigt trångt för en ryttare eller motorcykel i full kareta blev det uppe, ett dörrhål, (gångstigen är gammal och den kan eller vill man inte stoppa). Sedan gjorde vi reklam för en lockande och mysig stig runt baksidan av huset, som vek av precis vid porten, så man komer förbi huset, över vår privata väg där vägkanten iofs slits lite men inte så farligt och ut på andra sidan av huset utan att direkt knappt se huset. Den blev väldigt populär :)

Så jag tror på lite jobbigare där man inte vill att folk ska gå i kombination med mer lockande alternativ. För folk övervinner alltid hinder om det inte finns lockande alternativ.
 
Senast ändrad:
Vet om många såna gårdar, men där leder vägen genom/mellan deras boninghus och ekonomibyggnad nånstans vidare.
Vår väg gå bara in till oss och sen ut igen.
Som ett V.
Ligger inte centralt och man kan rida på vägen som våra bägge infarter utgår ifrån.
Precis som : allmän väg ___________________
våra infarter och vår tomt V

Det hade varit hästskit på allmänna vägen och in på våra infarter,,gissningstävling från någon irriterad på hästskit och de anmälde misstanke att om vi och våra hästar??
Er väg är antagligen vackrare :D
 
Eftersom ts sa de kommer i ”full flax” antar jag att deras väg som sticker av från den allmänna vägen är en grusväg och en kul galoppsträcka och isåfall därför ekipagen rider den vägen. ”Kortaste snabbaste vägen” är ju knappast vad ryttare är ute efter när man rider ut på tur, det handlar ju istället om att rida till/på de fina/roliga vägarna. Beroende på hur lång vägen är kan det till och med vara deras specifika utflyktsmål med galoppen där. Då kanske grind på ena infarten inte hjälper, kan bli dubbla trafiken istället om de vänder vid grinden och kör "full flax" tillbaka också.
 
Eftersom ts sa de kommer i ”full flax” antar jag att deras väg som sticker av från den allmänna vägen är en grusväg och en kul galoppsträcka och isåfall därför ekipagen rider den vägen. ”Kortaste snabbaste vägen” är ju knappast vad ryttare är ute efter när man rider ut på tur, det handlar ju istället om att rida till/på de fina/roliga vägarna. Beroende på hur lång vägen är kan det till och med vara deras specifika utflyktsmål med galoppen där. Då kanske grind på ena infarten inte hjälper, kan bli dubbla trafiken istället om de vänder vid grinden och kör "full flax" tillbaka också.

Fast det låter väldigt märkligt med så många ryttare som galopperar på någons gårdsplan bara 10 m från ytterdörren?! På vägen dit absolut. Men inte på gårdsplanen. Om det inte är så att huset inte ligger i vändzonen utan längst med en väg som fortsätter efter huset. Men inte heller då hade jag galopperat förbi eftersom risken är för stor att någon öppnar en dörr och överraskar hästen jag rider så att den hoppar till. Jag och alla ryttare jag känner skrittar alltid förbi hus. Det skulle behöva vara oerhört speciella förutsättningar för att jag skulle galoppera 10 meter från någons ytterdörr. Det låter väldigt märkligt alltihopa! Jag får inte ihop historien riktigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 355
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 166
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp