Elak 1 ½ åring!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Norrlänning

Trådstartare
Det finns en tråd om en elak 3 åring och där sas det;
- det är treårs trotsen, den går över.

Men min lill kille på 1 ½ då?
Ska han få ytterligare en sån här period!? :eek: :crazy: :cry:

Han slår, klöser, luggar och ibland biter han oxå.
Alla får sej en smäll som är i hans väg eller inte gör som han vill.

För att inte tala om de stackars hundarna!
Han jagade idag gamlingen med en gardinstång!
Annars kastar han och slår dom med det han hittar.
Eller så kör han på dom med sin bil, gå vagn,fotpall mm.
Ju mer hunden låter ju roligare är det.
Den yngre hunden får vara mer ifred då han härdar ut mer eller bara tyst går sin väg när han for nog.

Sina systrar är han lika elak med.
Mej är han lika elak med.
Den som får minst "däng" är hans pappa.

Jag försöker köra med att ignorera hans slag och luggningar eller bara resa mej upp och gå.

Men om jag måste lyfta upp han för att han är på väg till nåt otillåtet, då är det svårt att skydda sej.
Jag känner bara mer och mer att jag inte klara mer.
Men vad kan jag göra? Stänga in honom eller mej...

Men sen kan han lika snabbt vända och då bli såå go :love:

Men hur får man honom att inte göra illa oss andra?
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Sån där var min också, och stark.

Han fick göra det mesta när han var liten, vi försökte rensa omgivningen istället för att begränsa honom innan han förstod bättre.

Men det har alltid varit nolltolerans på att slåss. Han har temperament och påbrå för att bli en riktig värsting annars :crazy:

Jag lade helt enkelt ned honom som man gör med en allt för kaxig hundvalp, höll lugnt fast så han inte kunde slå och tog mycket tydligt makten med samma ord varje gång : "Man får aldrig slåss."

Även om det var på stormarknaden :devil:
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

JAG skulle personligen varken ignorera eller gå ifrån ett barn som slog mig, ett år eller 5 år.
Med det säger du ju ändå på nått sätt att det är ok att slåss (i alla fall i MIN uppfostring av min son-alla gör vi ju olika). Men i min "värld" är det samma sak, det är för mig som att låta en häst stå och sparka på en och inte säga ifrån, det hade vi ju gjort om det så varit ett föl, hundvalpen säger vi nej eller fy till om de tuggar på oss eller morrar.
Varför inte ett barn?

Varför får hans pappa minst "däng", tolererar han mindre än vad ni andra gör?
Hur reagerar ni när han slår hundarna eller syskonen?
Ignoreras det också, plockas han bara bort från det han gör eller får han en tillrättavisning (passade åldern och han själv).

Är absolut ingen barnfostringsexpert, jag reagerar bara på när folk fostrar sina hundar "bättre" dvs tillrättavisar ett felaktigt beteende, men låter sina barn löpa amok och går undan för dem!
(säger ju inte att du gör så, men det lät lite så på inlägget :smirk: )

och JA, om ni inte tar tag i det nu, kommer han få ytterligare sådana här perioder.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag håller helt med tokmaja.

Allt jag har lärt mig om barnuppfostran har jag lärt mig av den som kan det överlägset bäst - mitt kloka ledarsto :D
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Håller med Tokmaja: Ta tag i det NU!! Jämför med uppfostran av en hundvalp igen, om du vill. Det är gulligt när en 2-månaders valp morrar åt dig, och det är lätt att skratta bort det, i stället för att ta tag i det felaktiga beteendet. Det är mindre roligt när din fullvuxna 2-års hund motar in dig i ett hörn och morrar... Det kanske är LITE gulligt när din lille 1,5-åring försöker sätta vuxna på plats, men jag kan lova dig att det inte är lika sött när han är 15 år.

Jag har också, som Silverkedjan, nolltolerans vad det gäller våld (slag, bett, etc.). Jag är också väldigt noga med att barn lär sig från första början att respektera djur. Det stör mig att läsa om vad din lille son gör mot hundarna. Han är definitivt gammal nog att förstå att det är fel att göra så!
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Min 1½ åring testar sånt just nu. Biter, slåss och kastar saker. Hon får lära sig att gör man sånt leder det till konsekvenser. T.ex biter hon mig så får hon inte vara med mig (dvs, lyfts bort på ett bestämt sätt) och får höra att man får inte bitas. Oftast kommer just bitningarna när hon är trött och klängig och verkligen VILL vara nära, så "straffet" att inte få vara med mig just då (utan kanske pappa istället) förstår hon, och bitningarna har nästan upphört.

Slåss hon är det samma sak, och kastar hon saker så är det samma regel som gäller som för storebrorsan - saken tillhör då mamma eller pappa och återfås inte på resten av dagen.

Mot djur måste man vara snäll, det gäller ALLA djur, även myror och andra kryp. (Flugor undantaget, för de smäller vi med flugsmälla...). Jag skulle INTE acceptera att mina barn var elaka mot djur. Visst har båda testat, men iom att jag har varit nära när vi träffat djur första gången så har jag kunnat visa rätt beteende direkt. Det kanske är svårare när man har djur hemma och inte ser barnet MED djuret hela tiden.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Svar till alla.

Jag tycker att jag provat så mycket utan att det ger något.
Har luggat honom i nackhåren, sprätt honom på fingret, sagt nej, fy, usch, aj aj, inte göra så,lagt honom på golvet mm.

När jag tillrättavisar honom (spelar ingen roll om det varit fyskisk eller verbal) reagerar han på olika vis.

-Han stannar upp, tittar förebrående på mej för att sen göra samma sak igen.
-Han stannar upp, tittar förebrående på mej för att sen slå mej.
-Han stannar upp, tittar ledset på mej och börjar stortjuta max 10 sekunder för att sen springa iväg och pina hundarna (om det var mej han var på innan).
-Han skrattar och slutar med ofoget för en liten stund.
-Han börjar "prata" om nå annat,ser söt ut och skrattar.

Varför pappan får minst stryk vet jag inte. Har funderat om det är för att han låter inte, bryr sej inte som vi andra.
Därför testade jag med att ignorera honom (sonen) när han är dum. Jag säger till honom att han gör fel (försöker att inte ha pipig röst) och går sen eller vänder mej ifrån honom.

Hundarna är ju lite svårt. Det är inte alltid man är i samma rum.
Har alltid sagt att man ska klappa fint och vara snäll med dom.
Förut gjorde han mest illa dom i smyg. När han såg att han var upptäckt så krama han dom.
Men nu är han mest dum jämt med stackarna.
Det har gått så långt att gamlingen säger ifrån ljudligare och ljudligare. Alltså verkligen själv försöker få pojken att förstå att det gör ont eller att han inte vill.

Alla dumheter jag ser och hör så försöker jag givetvis tillrättavisa oavsett om det är hundarna eller systrarna.
Men jag har sagt till flickorna att dom får inte slå tillbaka eller göra illa han. Hellre då säga AJ och lämna honom. Han älskar att leka med dom, därför kan jag inte förstå varför han gör så här. :confused:

Trodde ett tag att det var för att han ville ha uppmärksamhet men isf är det inte enbart de.
Han gör det ju även när vi leker.
När han har tråkigt, inte får som han vill... ja det känns som att det är jämt.

Behöver konkreta råd: vad gör jag? HUR tillrättavisar jag honom?
Vad gör JAG för fel?

Varför har min go pojk blivit så ill!?
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Har du provat med en "time out", dvs. sätta honom på en stol i ett hörn och låta honom sitta där och ha tråkigt en stund? Var noga med att förklara varför han sitter där. Till exempel för att han slagit dig, jagat hunden, bitit sina systrar, eller vad det nu kan vara. Var konsekvent, det är mycket viktigt. Varje gång han gjort något dumt så ska han sitta där en stund (han är ju inte så gammal, så ett par minuter bör räcka) och du förklarar varför han blir "bestraffad". Det verkar ju nämligen, av hans reaktioner att döma, som om han inte alls tar dig på allvar när du tillrättavisar honom. Du måste alltså prova något helt nytt som "biter på" honom. Fysiska tillrättavisningar (såsom att lugga honom, slå på fingrarna, etc.) bör du undvika. Det leder oftast bara till att barnet blir mer aggressivt och använder sig av metoderna själv.

Lycka till! Det är ju inte helt enkelt precis....
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Jag skulle också säga som Bettysmatte att just luggning osv tror jag inte heller på, utan mer en stadig konsekvent grej så att han vet vad som ska hända.
Klättrar han ur spjälsängen tex, eller något annat, sätt honom på time out, varna givetvis innan och säg att det här kommer att hända om du gör så en gång till.
Gör han det, genomför ditt hot, hota inte i tomman, han måste veta vad som komma skall om han fortsätter med sitt beteende.

Var alltså jättekoncekvent och ha samma bestraffning hela tiden.
Läs på om hur man genomför en timeout ordentligt så att du verkligen genomför det enligt "konstens regler".

Brorsan har en HEL vild 3½ åring och de har äntligen börjat få LITE ordning på honom genom just timeouter. INget har funkat på honom annars... han har gjort precis som din son, skrattat, pratat om nått annat, eller sett ledsen ut i en hundradelssekund för att bara fortsätta sen.. ett krävande barn
Meddans man med tex min "mjuka" son bara behöver säga nej så lyssnar han och är han extra olydig så höjer man bestämt rösten så lyssnar han...
Barn är ju bara SÅ olika!

Hoppas att du får ordning på ditt vildtroll :bump: , och du, barn är inte elaka, de är bara ibland lite mindre vetande om vad som är ok :D .
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Nej, jag har inte provat "time out".
Har tänkt/tyckt att han är för liten för nåt sånt.
Han pratar inget speciellt än. Visst märker man att han förstår mycket man säger men han svarar aldrig på nåt.
Förutom om man frågar; var är lampan, klockan osv :D

Min bror kör "time out" på sin 2 ½ åring och det funkar tydligen. Nu är inte deras problem alls lika. Ofta gäller det bara att han ska borsta tänderna eller äta upp maten...

Nä, tror heller inte fysisk bestraffning ger något i längden.
Han har oftast då bara slagit mej i gengäld. Förutom om jag luggat honom men jag vill inte att man ska måsta gå så långt. :cry:
Kan tillägga att han är en VÄLDIGT tålig pojke!
Han kan ramla in i bordshörn, dörrkarmar mm utan ett ljud. :eek:
Tar sej lite för huvudet och trutar lite med mun sen är det inge mer.

Senast idag så stöp han in i dörrkarmen så det vart en rejäl
Kalle Anka bula, men ingen tår kom det.

I kväll har jag i alla fall kört "stenhårt" med Silverkedjans sätt ( :bow: ), lagt honom på rygg och sagt ifrån.

Hundarna har sin filt i tv-rummet bredvid soffan. Så jag satt mej helt sonika ner i soffan för att "titta tv". Inte långt efter kommer pojken med först dammsugaren och kör på hundarna.
Jag lägger ner honom och säger Nej. Han bara ligger och tittar på mej.
Då släpper jag honom och sätter mej.
Då hämtar han en plastback han hittar i hallen och är på väg att slänga den på hundarna :crazy: .
Jag säger Nej innan han gör det då jag såg vad som va på G, han tittar, flinar och tänkte kasta.
Jag la honom återigen på rygg och sa Nej.
Denna gång grinar han ilsket till någon sek för att sen titta på nåt annat.
Jag släpper honom och sätter mej ner.
Då går han dit och ska ställa sej på gamlingen för att klättra upp i soffan (fast han inte alls behöver det för att nå/komma upp :mad: ).
Jag lägger ner honom på rygg och säger Nej.
Då ler han lite sött mumlar något och tittar bort.
Jag släpper honom och sätter mej ner.
DÅ... kommer han till mej i soffan och gosar! :love:
Men det gick inte lång stund så fick jag mej en hurvel utan vidare :(
Jag "puttar" undan honom och säger Nej och vänder mej från honom.
Då grinar han åter till lite för att sen vara go igen.

Där slutar han sedan sina fasoner för i kväll! :banana:
Efter det så gjorde han inget mer.
Antingen så började han bli trött eller så gav det lite resultat :)

Får köra samma visa i morgon :bump:
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Vart finns det att läsa om "time out"?

Kan ju finnas nåt man har nytta av kanske.

Nä, elak är han kanske inte. Men det känns verkligen som det. :cry:

Känner mej bara så maktlös...
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Min var också stentuff, smärtokänslig och svårskrämd.

Mycket lik en maremma (italiensk fårvaktare, mycket skarp hundras avlad för att döda vargar) jag varit tvungen att ta kontroll över :eek:

Men på honom fungerade hundgreppet. Dvs man ställer sig rent fysiskt över honom och han får inte komma upp förrän han accepterat rangordningen. Det är inte våldsamt men ser säkert absurt ut.

Vilket jag har struntat i.

Och nu kan han följa med in i vilken affär som helst :)

Jag anser att det finns en poäng med att befästa rangordningen medan de fortfarande är små och lätta att "lägga ned" :cool:

Lillebrorsan är av en helt annan sort :o Han har fått en tålamods-gen !
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Men hur vet man NÄR man ska släppa honom?

HUR vet jag att det är jag som har "greppet"?

Jag befarar att han kommer att bli en sån som ligger på golvet i affären och bara skriker!!! :eek: :crazy:
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Ha ha, jo det skulle vara en syn det!!!

Jo jag har sett det och svarat.
Eller kom det bort?

Tackar iaf för tipset.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Min son var likadan i den åldern. När han gjorde någon illa så sa jag till honom på skarpen och lyfte bort honom. Det räckte att jag gjorde det ett par gånger så blev han bättre.
Jag har aldrig någon gång tolererat att han gjort illa någon utan att jag reagerat.
Det tog inte lång tid förrän han blev dem mest respektfulle lilla kille i omgivningen. Han har alltid med undantag för någon gång i 1,5 års åldern varit mycket respektfull mot sin 1,5 år yngre lillasyster.
Han är och har under åren varit enormt omtyckt av klasskamrater och lagkompisar . Han är idag 14 år.

Jag kan säga att förövrigt så har han haft en mycket "fri" upfostran där jag tillåtit honom att pröva och göra mycket.Ex. Inte tjatat om att han inte fått röra olika saker i hemmet, han har haft en låg säng från 1 års ålder som han själv kunnat lägga sig i och kliva upp ifrån till skillnad från spjälsäng. Däremot har han aldrig fått se på TV själv som liten. Och jag har anpassat program o filmer till hans ålder. Ex Många av Disneyfilmerna först efter sjuårsåldern. Detsamma gäller dataspel som han inte fick spela förrän för några år sedan. Tecknade eller otecknade tv/video eller data program som innehåller våld är jag väldigt restrektiv med. Numer så ser ju dock fjortonåringen på actionfilmer mm. Men dataspel som går ut på våld är bannlysta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Elak 1 ½ åring!

Min 16 månader gamla tjej är helt hopplös fn. Hon är jätterar, social och go på bortaplan, men hemma har hon värsta arga utbrotten emellanåt. Häromdagen slängde hon sin tallrik med mat (som jag hade lagat med omsorg o hon inte ens smakat på :mad: ) upp o ner på golvet. Jag räknade sakta till 10, o gick sen ner på knä för att torka upp. Då tog hon tag i mitt (jättehårömma sen grav.) långa hår och drog (med kladdiga händer såklart)! Det var droppen och för att inte göra något dumt så tog jag både henne o stol och ställde henne ensam mitt inne i vardagsrummet med en tillrättavisning medans jag lugnade ner mig o torkade klart. Hon var mest snopen tror jag, tyst. Efter ett tag fick hon komma ner o jag fick en spontan kram som om hon visste hade hon hade gjort fel. Men nån ny mat fick hon inte förrän vid nästa tillfälle, nån måtta får det va!

När hon går över gränsen med sina utbrott, o inte lyssnar när vi säger till så blir det faktisk en resa upp på övervåningen där vi har en lekhage med lite kuddar o mjuk madrass i. Där hamnar hon så hon får sparka, kasta sig o skrika tills hon har lugnat ner sig. Fast det har bara hänt tre gånger hittills, det är ju aldrig kul att bestraffa ett barn.
 
Sv: Elak 1 ½ åring!

Min illskrek för att komma undan, mer ju mer fel han gjort från början...

Jag släppte aldrig "greppet" om honom förrän han var lugn och tyst och kunde ta in meningen "man får inte slåss".

Som längst har det väl tagit någon timme :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 502
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 297
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 410
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp