Elak och svårfångad häst

Tycker inte den låter elak. Vem hade gillat att bli jagad med långpisk ;)
Vad gör du med den när du fått tag i den?
Jag har lärt mina (utom den nyaste) att komma på inkallning så har inte problemet och inget direkta tips mer än du kanske skulle tagit lite hjälp av en vuxen duktig person. Finns det ngn typ NH tränare i närheten?
Det kanske hade varit bra om barnen inte matade hästen med morötter (och annat?), är alltid lite orolig själv för okunniga ska råka mata ens hästar med olämpliga saker(menar ej att morötter är olämpligt) :)
 
Tycker inte den låter elak. Vem hade gillat att bli jagad med långpisk ;)
Vad gör du med den när du fått tag i den?
Jag har lärt mina (utom den nyaste) att komma på inkallning så har inte problemet och inget direkta tips mer än du kanske skulle tagit lite hjälp av en vuxen duktig person. Finns det ngn typ NH tränare i närheten?
Det kanske hade varit bra om barnen inte matade hästen med morötter (och annat?), är alltid lite orolig själv för okunniga ska råka mata ens hästar med olämpliga saker(menar ej att morötter är olämpligt) :)
Nu brukar jag oftast bara berömma henne och klappa på henne för vill gå sakta fram och inte kräva för mycket. Har försökt få tag på kunniga tränare inom just dehär problemet men dom flesta bor väldigt långt bort men ska fortsätta leta.
Nej precis, borde nog be dom sluta med de nästan gång jag ser dom :)
 
Är hon tillräckligt täckad? Tänkte om hon fryser och kanske får ont av att stå? Tror iof inte det, men man kan ju bolla lite:)
Är hon högst i rang i hagen? Hur ser rangordningen ut på sommaren? Går hon med samma shettis då?
Blir det ngn foderförändring? Hon kanske får i sig allt på sommaren genom gräset men att det fattas ngn mineral på vintern.

Min första tanke var dock att hon försvarar sin hage, iom att problemet försvinner på sommaren såfort du börjar byta hage ofta
 
Jag har en nordsvensk travare, sto på 14 år. När jag ska hämta henne i hagen så drar hon bak öronen direkt jag kommer nära, fortsätter jag närma mig vänder hon baken till. Har också hänt att hon biter efter mig i luften.
I somras hade jag inga som helst problem med att ta henne i hagen, men nu kan jag verkligen inte få tag i henne. Jag har haft hjälp här som visat hur jag ska göra, ta en långpisk och försöka fösa runt henne i hagen... En annan sa att jag skulle gå nära henne och direkt hon markerade någonting skulle jag baka undan och fortsätta så tills hon låter mig komma fram till henne.
Hon står tillsammans med en shettis, när jag ska ta henne förser nordsvensken undan henne och låter mig inte komma nära, som tur är hon så pass snäll att hon kommer fram till mig då. Men vad ska jag göra med nordsvensken, och varför gör hon såhär? Det började ungefär när snön kom. Kan även tillägga att hon äter extra vitaminer som skulle hjälpa mot hennes humör och munkpeppar.
Jag har försökt med metoderna jag skrev ovan men börjar känna att det börjar bli alldeles för farligt för att fortsätta, så vad ska jag göra? Snälla hjälp mig
Är det här första vintern du har henne? I så fall kan hennes ovilja att gå in hänga ihop med att hon förstått att hon kan lajja runt med dig. Hennes beteende är ju dominant och du skriver att du tycket det börjar kännas farligt. Så i väntan på att du hittar någon som kan hjälpa dig på plats och ev koll av veterinär behöver du ju ett sätt att hantera intaget på.

En sak att testa är att ta in shettisen i stallet och att sedan ge din dam en chans att komma in en halvtimme senare eller så. Ge henne bara en chans - är hon inte intresserad av att gå in får hon vänta ytterligare en halvtimme eller så till. När du hämtar shettisen kan du gärna ta med ett spö om din häst är närgången. Det är "din" shettis och hon ska hålla sig på behörigt avstånd när du hämtar den. Enklast är det nog att lämna intaget till nån timme före den tid de brukar gå in till att börja med.

Du kan ju preparera boxen med hö och ett par morötter som hon får som belöning när hon kommit in.

Principen är att det är du som måste vara den som bestämmer - undvik att försätta dig i situationer där hon vinner. Många hästar är besvärligare på vintern eftersom de lätt samlar överskottsenergi och den positiva effekten som bete har rent mentalt är borta. Så utöver att hålla ett öga på ev. skador kanske du ska se över hennes träning så att hon hålls i ett bra arbete. Om du har möjlighet att låta någon riktigt duktig ryttare rida henne emellanåt är det mycket värt.
 
@Thilda En del hästar kan bli besvärliga vid fällning och pälssättning. I och med att bekymret verkar komma nu så är det något du kan ha i bakhuvudet och se om beteendet går över. Brunstar hon? Vårsolen sätter fart på hormonerna och besvärliga brunster kan ge besvärliga ston.

Var försiktig och gå inte ut i hagen utan att nån vet om det!
 
Är det här första vintern du har henne? I så fall kan hennes ovilja att gå in hänga ihop med att hon förstått att hon kan lajja runt med dig. Hennes beteende är ju dominant och du skriver att du tycket det börjar kännas farligt. Så i väntan på att du hittar någon som kan hjälpa dig på plats och ev koll av veterinär behöver du ju ett sätt att hantera intaget på.

En sak att testa är att ta in shettisen i stallet och att sedan ge din dam en chans att komma in en halvtimme senare eller så. Ge henne bara en chans - är hon inte intresserad av att gå in får hon vänta ytterligare en halvtimme eller så till. När du hämtar shettisen kan du gärna ta med ett spö om din häst är närgången. Det är "din" shettis och hon ska hålla sig på behörigt avstånd när du hämtar den. Enklast är det nog att lämna intaget till nån timme före den tid de brukar gå in till att börja med.

Du kan ju preparera boxen med hö och ett par morötter som hon får som belöning när hon kommit in.

Principen är att det är du som måste vara den som bestämmer - undvik att försätta dig i situationer där hon vinner. Många hästar är besvärligare på vintern eftersom de lätt samlar överskottsenergi och den positiva effekten som bete har rent mentalt är borta. Så utöver att hålla ett öga på ev. skador kanske du ska se över hennes träning så att hon hålls i ett bra arbete. Om du har möjlighet att låta någon riktigt duktig ryttare rida henne emellanåt är det mycket värt.
Nej har haft henne i 4 år nu i maj. Det var förra vintern hon börja lite smått, i somras ingenting men nu i vintern börja hon igen.
När man tagit ut shettisen ur hagen så blir hon väldigt orolig och springer runt och gnäggar, kan testa med de du sa.
På sommaren rids hon väldigt mycket, även för tränare och är i jätte fint skick, på vintern däremot är det lite värre eftersom hon gör såhär. Dessutom går jag i skolan så jag bor inte hemma på veckorna så har bara helgerna att rida på nu. Pappa tränar att ta henne i hagen så gott han kan när jag inte är hemma.
 
Är hon tillräckligt täckad? Tänkte om hon fryser och kanske får ont av att stå? Tror iof inte det, men man kan ju bolla lite:)
Är hon högst i rang i hagen? Hur ser rangordningen ut på sommaren? Går hon med samma shettis då?
Blir det ngn foderförändring? Hon kanske får i sig allt på sommaren genom gräset men att det fattas ngn mineral på vintern.

Min första tanke var dock att hon försvarar sin hage, iom att problemet försvinner på sommaren såfort du börjar byta hage ofta
Hon har alltid täcke på sig, förrutom om det är riktigt soligt någon dag då brukar vi skippa de.
Hon står alltid bara med shettisen och är alltså alltid högst i rang.
Ger henne extra på vintern för hon ska få i sig lite mer, vitaminer och munkpeppar.
Ja när du sa det börjar jag också tro att det är som du säger, för när jag tänker efter så kan hon bli lite grinig på sommaren när hon stått i henne hage väldigt länge och dom förstöra veckorna i en ny hage kommer hon oftast till och med och möter en i hagen... Mycket möjligt att hon "tar över" när hon stått i hagen för länge? Ingen aning haha men lät faktiskt troligt!
 
Nej har haft henne i 4 år nu i maj. Det var förra vintern hon börja lite smått, i somras ingenting men nu i vintern börja hon igen.
När man tagit ut shettisen ur hagen så blir hon väldigt orolig och springer runt och gnäggar, kan testa med de du sa.
På sommaren rids hon väldigt mycket, även för tränare och är i jätte fint skick, på vintern däremot är det lite värre eftersom hon gör såhär. Dessutom går jag i skolan så jag bor inte hemma på veckorna så har bara helgerna att rida på nu. Pappa tränar att ta henne i hagen så gott han kan när jag inte är hemma.
Det kan nog vara så att hon saknar sin träning, så om du kan få hjälp med att motionera henne vore det nog värt att testa. Om inte annat en promenad emellanåt.
 
Det kan nog vara så att hon saknar sin träning, så om du kan få hjälp med att motionera henne vore det nog värt att testa. Om inte annat en promenad emellanåt.
Hade en medryttare på henne men hon har tyvärr flyttat nu. Ska försöka fixa en ny men är alldeles för rädd om henne att sätta upp vem som helst därför är det lite svårt att hitta någon ;) + att nu går hon ju inte ens att tag på så en medryttare vore ju lönlöst. Men pappa brukar köra henne när han får tag i henne. Önskar verkligen jag kunde rida henne mer, hon är verkligen en helt kanon ridhäst, även i körning :(
 
Hade det varit min som hotade mig hade den fått grimman i arselet!
Ta ut/in den lilla först. Ge den även mat först. Beröm gott uppförande.

Hästar som börjar ta över är skit.
 
Kanske behöver hon mer stimulans? Kanske mycket mer tom.
Ridning/körning eller annat. Min uppfattning är att kallblods/varmblodstravare/fullblod etc kräver ganska mycket mer arbete än andra för att fungera optimalt.
Plus
Mer tid i hagen? Mer att pyssla med i hagen? Mer grovfoder i hagen?

Kanske behöver hon en riktigt tydlig människa? Alltså någon som är säker på sej själv och med stort konsekvenstänk. Så att hon inte kan missförstå. Så att hon inte tar över mer och till slut blir farlig.
Jag hade tagit hjälp av en duktig tränare, ett proffs för träning på marken. Sålla noga!

Min häst gjorde också sådär. Det tar tid och krävde både proffshjälp och känsla. Plus aktivering och absolut inget duttande. Hon behövde ha något stabilt att lita på ihop med att aktiveras.

Det behövdes rätt metod fort för att bryta beteendet.(denna hade fått fyra år på sej, inte jätteoptimalt)
Tillslut blir det inlärt.
 
En häst som ändrar beteende och blir hotfull när man ska fånga den i hagen är det något annat problem med än att den inte vill gå in. Någonting händer med hästen vintertid eftersom problemet inte finns när det inte är snö, att då börja flina när man ska fånga den lär knappast hindra den från att lägga öronen bakåt, hugga i luften och vända rumpan till. :meh:


jag tror du underskattar vad det betyder att vara positiv runt hästar, istället för att vara negativ.

jag vet inte hur det är med din häst, men min reagerar i allafall vädligt mycket på mitt kroppsspråk och om jag är nervös, arg och negativ, eller om jag är glad, avslappnad och positiv.
 
jag tror du underskattar vad det betyder att vara positiv runt hästar, istället för att vara negativ.

jag vet inte hur det är med din häst, men min reagerar i allafall vädligt mycket på mitt kroppsspråk och om jag är nervös, arg och negativ, eller om jag är glad, avslappnad och positiv.
Jag tror att du antar för mycket. Mina hästar kommer springande till mig när jag ropar på dem, Det brukar räcka med att de hör ljudet av min bil. Du kanske ska testa att sluta vara arg, negativ och nervös när du umgås med din häst om den nu inte litar på dig så slipper du så mycket problem. Du förstår, även om jag någon gång är nervös eller blir arg av olika orsaker så litar mina hästar på mig och känner sig trygga med mig. Om någon av mina hästar plötsligt skulle uppföra sig som TS:s häst så är någonting väldigt fel och då är veterinär första funderingen om jag inte visste vad det berodde på.

Om din häst hugger eller slår efter dig kan det ju förstås bero på att den inte gillar dig och inte ser dig som någon den behöver respektera, en ranglåg individ. Inga av mina hästar genom åren har uppfört sig så och då har jag även haft de som varit sk problemhästar när de kom. Är man inte uppväxt med djur så är det inte naturligt för alla hur man för sig, men du kan öva upp det med lite ödmjukhet och att bli mer lyhörd när du hanterar din häst. :up:
 
Eller så är det såpass enkelt att hästen helt enkelt inte vill gå in mitt på dagen. Går hästen ute dygnet runt under sommaren? I så fall är en gissning att rörelsebehovet blir tillfredsställt under sommaren = inga problem att gå in nån timma. Däremot under vintern måste hästen stå på box såpass länge att den inte tycker att det känns ett dugg kul att behöva komma in tidigare. Om möjligt, prova att ha hästen på lösdrift så kanske dess grundläggande naturliga behov blir tillfredsställda och du får en nöjdare och gladare häst.

Hästen försöker ju uppenbarligen berätta något för dig och att smälla till den i rumpan för att den försöker kommunicera, som någon föreslog, tycker jag är respektlöst om något.
 
Jag tror att du antar för mycket. Mina hästar kommer springande till mig när jag ropar på dem, Det brukar räcka med att de hör ljudet av min bil. Du kanske ska testa att sluta vara arg, negativ och nervös när du umgås med din häst om den nu inte litar på dig så slipper du så mycket problem. Du förstår, även om jag någon gång är nervös eller blir arg av olika orsaker så litar mina hästar på mig och känner sig trygga med mig. Om någon av mina hästar plötsligt skulle uppföra sig som TS:s häst så är någonting väldigt fel och då är veterinär första funderingen om jag inte visste vad det berodde på.

Om din häst hugger eller slår efter dig kan det ju förstås bero på att den inte gillar dig och inte ser dig som någon den behöver respektera, en ranglåg individ. Inga av mina hästar genom åren har uppfört sig så och då har jag även haft de som varit sk problemhästar när de kom. Är man inte uppväxt med djur så är det inte naturligt för alla hur man för sig, men du kan öva upp det med lite ödmjukhet och att bli mer lyhörd när du hanterar din häst. :up:

Du förstår ju uppenbarligen inte mycket om hur flockdjur reagerar på signaler från sina ledare.
 
Senast ändrad:
Tycker det låter som att hon har "adopterat" shettisen och beter sig som en flockledare som ska skydda sitt föl och revir (hagen) och att dessa instinkter befästs starkare när hon får stå i en och samma hage en längre period.
 
Jag tror att du antar för mycket. Mina hästar kommer springande till mig när jag ropar på dem, Det brukar räcka med att de hör ljudet av min bil. Du kanske ska testa att sluta vara arg, negativ och nervös när du umgås med din häst om den nu inte litar på dig så slipper du så mycket problem. Du förstår, även om jag någon gång är nervös eller blir arg av olika orsaker så litar mina hästar på mig och känner sig trygga med mig. Om någon av mina hästar plötsligt skulle uppföra sig som TS:s häst så är någonting väldigt fel och då är veterinär första funderingen om jag inte visste vad det berodde på.

Om din häst hugger eller slår efter dig kan det ju förstås bero på att den inte gillar dig och inte ser dig som någon den behöver respektera, en ranglåg individ. Inga av mina hästar genom åren har uppfört sig så och då har jag även haft de som varit sk problemhästar när de kom. Är man inte uppväxt med djur så är det inte naturligt för alla hur man för sig, men du kan öva upp det med lite ödmjukhet och att bli mer lyhörd när du hanterar din häst. :up:

Men jisses vad mycket dryghet man kan få in i ett inlägg! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp