Bukefalos 28 år!

Elak ponny som helt plötsligt blir snäll!

Blubbis

Trådstartare
Hej!
Idag skulle jag kunna sälja dotterns ponny.
Jag skulle göra vid ponnyn idag. Ponnyn blir helt tokig när jag ryktar,sadlar och när jag tränsar biter ponnyn mig i handen. Sedan sparkar den mig och trampar mig på foten och vägrar flytta sig från min fot.

När dottern hoppar upp och börjar rida är hon gudasnäll. Rycker inte tyglarna på hela ridturen. Dottern är jätteglad. Ponnyn lyssnar och har öronen framåt. Hon bjuder på bra i traven och är jätteduktig. Vi tar en runda på 10 min ut i skogen utan några problem.

När vi kommer hem är ponnyn gudasnäll i all skötsel. Står fint och lyssnar. Lyfter själv benen när jag ska kratsa hovarna.

Denna ponnyn börjar göra mig gråhårig.
Men efter att dottern var så glad efter ridningen idag så är jag också glad. Jag klarar mig med lite törnar bara dottern är glad och ponnyn är snäll mot henne.
 
Ni hade inte haft ponnyn så länge eller hur var det? Tänker att den kanske testar och då måste man vara bestämd med att visa att det där är inte okej att varken sparkas eller bitas.

Om den inte testar så kanske det kan vara värt att kolla upp så ponnyn inte har ont någonstans, t ex ryggen eller tänder.
 
Har inte läst nån annan tråd men det där, är väldigt likt många hästar jag träffat med överskottsenergi. Både min nuvarande och min förra blir så på fel foder eller när dom här hungriga/rastlösa. Sedan supersnälla ute och supersnälla efter när som fått rasta av sig lite. Kan ju vara testande också om det är så att ni inte haft den länge..
 
Tänderna är kollade av vet. Innan hon flyttade till oss för 6 veckor sedan. Kollad av vet då oxå.
Hon har massor av energi och skulle behöva få galoppera av sig ordentligt trött. Men dottern vågar inte det än. Jag hade önskat hitta en medryttare som skulle vilja rida vår ponny. En äldre tjej/kille på ca 15år som kan rasta henne ordentligt i skogen. Men tyvärr verkar det inte finnas någon som är intresserad. Då maxvikten är 60kg.
 
Tänderna är kollade av vet. Innan hon flyttade till oss för 6 veckor sedan. Kollad av vet då oxå.
Hon har massor av energi och skulle behöva få galoppera av sig ordentligt trött. Men dottern vågar inte det än. Jag hade önskat hitta en medryttare som skulle vilja rida vår ponny. En äldre tjej/kille på ca 15år som kan rasta henne ordentligt i skogen. Men tyvärr verkar det inte finnas någon som är intresserad. Då maxvikten är 60kg.

Löshoppa?longera? låt den springa av sig i paddock ridhus? trickträna:)
Behöver ju inte ridas för att göra av med energi:)
 
Ts : kan du tömköra ? Det är ett väldigt bra sätt att som vuxen kunna jobba och aktivera barnens ponnyer eftersom det erbjuder både vettigt arbete och mental stimulans för hästarna. De flesta hästar brukar dessutom tycka arbetet på töm är roligt .
 
Hej!
Idag skulle jag kunna sälja dotterns ponny.
Jag skulle göra vid ponnyn idag. Ponnyn blir helt tokig när jag ryktar,sadlar och när jag tränsar biter ponnyn mig i handen. Sedan sparkar den mig och trampar mig på foten och vägrar flytta sig från min fot.

När dottern hoppar upp och börjar rida är hon gudasnäll. Rycker inte tyglarna på hela ridturen. Dottern är jätteglad. Ponnyn lyssnar och har öronen framåt. Hon bjuder på bra i traven och är jätteduktig. Vi tar en runda på 10 min ut i skogen utan några problem.

När vi kommer hem är ponnyn gudasnäll i all skötsel. Står fint och lyssnar. Lyfter själv benen när jag ska kratsa hovarna.

Denna ponnyn börjar göra mig gråhårig.
Men efter att dottern var så glad efter ridningen idag så är jag också glad. Jag klarar mig med lite törnar bara dottern är glad och ponnyn är snäll mot henne.
Jag är inte så säker på att du har en elak ponny. Lite ouppfostrad kanske, men hon är ganska ny hos er eller hur? Kanske anstränger hon sig jättemycket för att förstå vad som gäller, men fixar det inte riktigt pga att allt är nytt och konstigt? Testa att byta perspektiv så kanske du får ett bättre förhållande till damen. Ni har valt henne men hon har faktiskt inte valt er.
 
Tänderna är kollade av vet. Innan hon flyttade till oss för 6 veckor sedan. Kollad av vet då oxå.
Hon har massor av energi och skulle behöva få galoppera av sig ordentligt trött. Men dottern vågar inte det än. Jag hade önskat hitta en medryttare som skulle vilja rida vår ponny. En äldre tjej/kille på ca 15år som kan rasta henne ordentligt i skogen. Men tyvärr verkar det inte finnas någon som är intresserad. Då maxvikten är 60kg.

Jag vet ju inte var ni bor men hade det varit i närheten här så hade jag kunnat rasta ponnyn då jag väger några kilo under 60 kg. Men någonstans kanske det finns fler små vuxna. Har ni hört med näraliggande ridskolor om de känner någon lättviktare?
 
Jag har hört med ridskolan där dottern rider. Men hon hade ingen då det är en ponny ridskola. Så barnen är ju mellan 6-14 år.
 
Ponnyn testar dig. Det brukar de flesta någorlunda intelligenta hästar göra då och då. Då ska man vänligt men bestämt göra klart för hästen att du inte köper beteendet. Det är det gångbara sättet att ta sig igenom hästars testperioder, man visar dem att de inte vinner något på sitt beteende.
 
Jag gav mig inte heller fast att hon bet mig i handen så skulle jag spänna hennes nosgrimma. Fast att hon sparkade mig stod jag kvar och höll i henne. Dock fick hon en rejäl smäll på bogen när hon vägrade flytta sig från min fot.
Hon är tyvärr en mycket ouppfostrad ponny som fått bestämma mycket hos sin förra ägare.
Förra ägaren lät ponnyn klia huvudet på oss människor med träns och grimma på. Detta gillar jag inte att hon gör på dottern eller på mig så varje gång hon försöker så höjer jag bara min hand som stopp mot henne och bara puttar bort hennes huvud så fort hon försöker.
Dottern gör lika och eftersom både jag och dottern är konsekventa angående detta så försöker hon mindre och mindre för varje dag.
Så det blir väl att vara hård mot henne som är det bästa.
 
Man ska vara fyrkantig och tydlig, ha samma gränser på samma sätt varje gång. Hård behöver man inte vara, men man ska få hästen att förstå och vara konsekvent.
 
Ponnyn finns i Hofterup, Skåne
Där ser man! Då finns ni nära dessa mindre vuxna ryttare jag tänker på.

Jag känner många små vuxna ryttare som skulle kunna hjälpa er (mot betalning dock.) I Hofterup finns det dessutom väldigt stor tillgång på hästmänniskor och tränare. :)
 
Jag gav mig inte heller fast att hon bet mig i handen så skulle jag spänna hennes nosgrimma. Fast att hon sparkade mig stod jag kvar och höll i henne. Dock fick hon en rejäl smäll på bogen när hon vägrade flytta sig från min fot.
Hon är tyvärr en mycket ouppfostrad ponny som fått bestämma mycket hos sin förra ägare.
Förra ägaren lät ponnyn klia huvudet på oss människor med träns och grimma på. Detta gillar jag inte att hon gör på dottern eller på mig så varje gång hon försöker så höjer jag bara min hand som stopp mot henne och bara puttar bort hennes huvud så fort hon försöker.
Dottern gör lika och eftersom både jag och dottern är konsekventa angående detta så försöker hon mindre och mindre för varje dag.
Så det blir väl att vara hård mot henne som är det bästa.

Det kan nog lätt bli fel om man utgår från att ponnyn är som i trådens rubrik, först elak och sedan blir den snäll. Hästar fungerar inte så. De beter sig efter hur de blir behandlade. Ponnyn verkar tidigare ha kunnat göra lite som hon vill och det är mycket möjligt att hon själv känner sig lika osäker med er som ni med henne. Det gäller att vara mycket tydlig och säker och hela tiden lugnt och vänligt visa vem som är ledare. Då kommer ponnyn att känna sig lugn och trygg med er. Om man bestämmer sig för att vara hård mot den så kommer det lätt att bli en ständig kamp.

För att lyckas med detta måste man vara van vid att hantera hästar och veta hur de reagerar och beter sig. Det är svårt att förmedla detta på ett forum eftersom man naturligtvis måste vara på plats för att kunna avgöra hur pass besvärligt det är. Men jag tycker att det verkar som att ni ska ta hjälp av någon hästvan person som kan hjälpa er att hantera ponnyn. Det finns en risk att den annars blir ännu mer osäker och problemen värre.
 
Hör inte till tråden men tråkigt att du använder ord som elak. Den är garanterat inte elak utan ouppfostrad eller tom kanske har ont. Hoppas ni tar seriös hjälp eller säljer till nån som kan.
 
Min far hade avel i liten skala och ingen av hans unghästar var som denna ponnyn. Hennes humör skiftar mycket från dag till dag.

Elak var kanske fel ord. Men de flesta hästar och ponnys jag träffat undviker att trampa på människan och gör den det flyttar den sig direkt.

Pratar man lugnt med ponnyn bryr hon inte sig ett dugg. Höjer man rösten och bestämt säger till henne lyssnar hon ibland.

Sparkas hon när man ska kratsa hovarna håller jag hoven tills hon inte rycker den längre och det börjar ju ge resultat.
Har jag kratsat första fram lyfter hon själv på nästa bak. Det har hon inte gjort tidigare.

Hon hugger efter den som ska spänna sadelgjorden. Men nu senaste ggr har hon fått en tuss Hö när vi spänt den och då har hon inte gjort det.
 
Min far hade avel i liten skala och ingen av hans unghästar var som denna ponnyn. Hennes humör skiftar mycket från dag till dag.

Elak var kanske fel ord. Men de flesta hästar och ponnys jag träffat undviker att trampa på människan och gör den det flyttar den sig direkt.

Pratar man lugnt med ponnyn bryr hon inte sig ett dugg. Höjer man rösten och bestämt säger till henne lyssnar hon ibland.

Sparkas hon när man ska kratsa hovarna håller jag hoven tills hon inte rycker den längre och det börjar ju ge resultat.
Har jag kratsat första fram lyfter hon själv på nästa bak. Det har hon inte gjort tidigare.

Hon hugger efter den som ska spänna sadelgjorden. Men nu senaste ggr har hon fått en tuss Hö när vi spänt den och då har hon inte gjort det.

Ta lektioner för en duktig nh-tränare som kan hjälpa er att tolka hästens signaler. Väldigt nyttigt för dottern om det är hennes första häst och till stor hjälp i er hantering av hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 268
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 924
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 096
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 701
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp