Bukefalos 28 år!

elastiska lindor som stallbandage?

_Skifting_

Trådstartare
ligger tråden fel, så flytta den gärna.

Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage?

Det jag tänker på i mitt fall är kombilindor, hälften fleece, hälften elastiska.
Självklart med tjocka paddar under..

Gammeltant har fått problem med stelhet och hältor nu i kylan och snön.
Har haft fleecelindor på henne med tjock padd i några veckor nu och skilnaden är enorm! :)

Problemet är att när dom blir fuktiga (aldrig blivit blöta, ens in till padden) så töjer dom sig och kasar. Hon har lyckats plocka av sig dom ett fåtal gånger. Vill självklart inte att detta ska hända igen pga skaderisken.
Därför så tänkte jag att man kanske kan använda kombilindor istället?
Kommer självklart inte spänna dom som träningsbandage, men självklart ska dom sitta på plats.
Har riktigt tjocka paddar under (det är som sagt värmen hon behöver, inte stödet).
Vad tror ni?

Vill inte använda snabbbandage. Tycker inte att dom blir ordentligt rena och dom är för dyra för att ha som 'slit oh släng'.. Trots allt rejält slitage i hagen.. :)

Hon har lindorna på sig från ca 18.00-14.00. Därimellan så är hon 'naken' eller med andra skydd under ridning.

Tack på förhand. :)
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Jag skulle inte våga ha det. Men du kan ju testa med stickade lindor (Akryllindor) dom är stumma och "fasta" så dom sitter oftast bra som stallbandage =)
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Måste hon ha på sig dom så himla länge? Räcker väl över natten? Hade inte använt något annat än fleece i alla fall.
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Jag vågar inte ha lindor alls i hagen, om det inte är en liten sjukhage i storlek som en box. Kan du inte använda sånna bendamasker som även går runt kotan, och spänna dem lite lösare, så de inte trycker, men endå värmer, det hade jag på en häst med hälta som visserligen behövde både stöd och värme.
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Måste hon ha på sig dom så himla länge? Räcker väl över natten? Hade inte använt något annat än fleece i alla fall.

Två anledningar som gör att hon måste ha dom så länge..

För det första så har jag henne uppstallad några mil hemmifrån, kan inte åka ner varje morgon och kväll för att linda på/linda av. Detta är inte en tjänst som kan köpas till heller, tyvärr. Avlindning kan gå att lösa på morgonen däremot.

Andra anledningen är att det är just i hagen som hon behöver dom.. Pga kylan, halkan och knutig hage så får hon såå ont i benen..
Troligtvis så orsakar kylan i sig smärta och stelhet, men sen tillkommer halkan som gör att hon spänner sig. I kombination med knutig hage så resulterar det i att tant har vandrande hältor i alla fyra benen från oktober/november till mars/april..
Sen jag började linda henne i november så har hon sluppit hältorna. Enbart mindre stelhet, helt sluppit vrickningar orsakade av att hon spänner sig när hon har ont och är stel så hon halkar osv..
Därmed så vill jag absolut hålla henne lindad, så jag får ha fin-tanten kvar och lycklig i många år till.
Jag har tom kunnat rida henne i vinter, första gången på 3år.. :D

Men eftersom hon har lyckats ta av lindorna ett fåtal gånger, så funderade jag på olika allternativ till fleece som ju töjer sig..
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Har du checkat henne hos veterinär? Om hon får ont av kyla låter det som hon har artrosförändringar.. det är ju definitivt inte halt och knöligt hela den perioden.
Det är ju lättare att hålla snabb-bandage rena.
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

hon blev kollad ordentligt av veterinär i alla fyra benen i oktober 2010 när hon tyvärr skar av en sena i samband med hagolycka och blev opererad..
Kollad och genomgången av distriktarna i oktober 2012 i samband med mugg och misstänkt lymfangit.
Hon har mycket i bagaget och många fysiska problem sen tidigare som även de spelar in en del..
Gallig och stel blev vet's utlåtande 2012 och blev ordinerad mycket skritt och mjukgörande övningar. Lågintensiva pass och undvika voltarbete..

Hur upptäcks artros? Jag har själv funderat i de banorna...
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Jag brukar använda akryllindor. De är en anings elastiska och brukar sitta bra. Du behöver ju inte linda så hårt, om syftet bara är att värma benen, då behövs ju inte lindorna som stöd... (Tidigare använde jag fleecelindor, eftersom det var svårt att hitta akryllindor, men jag har övergett dem, eftersom jag upplever dem som för stumma och att de har lätt att hasa ner. Kanske för att jag lindar så löst?)

Min häst brukar också ha lindor över natten och en bit in på nästa dag. Akryllindorna brukar sitta bra på plats, det gäller bara att linda "lagom" hårt :), eller lagom löst... :) Jag brukar tänka att jag ska linda bara "för att hålla kvar padden".
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Jag använder back on track paddar och akryl lindor! De tycker jag fungerar allra bäst! Och back on track fungerar väldigt bra på min pålla i alla fall! :)
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Nu har jag inte hunnit läsa alla svaren men NEJ, inga elastiska i hagen! Inte ens med padd då det kan glida av och hästen kliver på lindan och benet stasas... Inte bra. Använd däremot akrylbandage, de är gjorda för detta :) Hade det på min förra med BoTpad under nattetid, vanliga paddar dagtid. Han gick lindad jämt pga kronisk lymfangit. VIKTIGT att tvätta lindor o padd så det inte blir minsta skavsår på benen :)
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Jag använder back on track paddar och akryl lindor! De tycker jag fungerar allra bäst! Och back on track fungerar väldigt bra på min pålla i alla fall! :)

Instämmer.
BoT och akryl lindor så kan dom sitta i "evighetet" ;-)

BoT arbetar ju även upp värme o blodcirkulation som passar extra bra till din dam.
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

hon blev kollad ordentligt av veterinär i alla fyra benen i oktober 2010 när hon tyvärr skar av en sena i samband med hagolycka och blev opererad..
Kollad och genomgången av distriktarna i oktober 2012 i samband med mugg och misstänkt lymfangit.
Hon har mycket i bagaget och många fysiska problem sen tidigare som även de spelar in en del..
Gallig och stel blev vet's utlåtande 2012 och blev ordinerad mycket skritt och mjukgörande övningar. Lågintensiva pass och undvika voltarbete..

Hur upptäcks artros? Jag har själv funderat i de banorna...

Det är förändringar som man ser på röntgen. Stelhet, hälta, gallor i lederna, böjöm, hälta efter böjprov eller vid longering tex.
 
Sv: elastiska lindor som stallbandage?

Låter mer som om du får fila på din lindningstekinik;). Mitt halvblod fick också gå lindad samma tider som din och då förstås ute i hage. Lindade med fleece och tjocka stallpaddar och de satt kvar trots att hästen var väldigt aktiv i hagen.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad lindar ni med (till arbete)? Och varför? Med eller utan paddar? Jag har alltid lärt mig att man ska linda med elastiska lindor +...
Svar
5
· Visningar
1 242
G
Utrustning Alltså det här med ben lindor. Ska man ha paddar under alla sorters benlindor? Kan man rida med sånna här fleece lindor eller...
Svar
9
· Visningar
1 292
H
Utrustning Såna som är hälften fleece o hälften elastiska. Hur lindar man dom? & hur lindar man dom RÄTT? O behöver man padd under? Tacksam för...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: fio
·
V
Utrustning Vilka använder ni till vilket syfte? Jag behöver lära mig mer om lindor har jag irriterande nog upptäckt :o Så, vilka lindor...
Svar
19
· Visningar
1 431
Senast: benjamin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp