Bukefalos 28 år!

fleece/elastiska lindor.

H

Hannzo

Såna som är hälften fleece o hälften elastiska.
Hur lindar man dom? & hur lindar man dom RÄTT? O behöver man padd under?

Tacksam för svar!
 
Du kan linda uppifrån och ner i fleece och så nerifrån och upp men det elactiska. Inga paddar behövs. Det är bra lindor. :)
 
Jag var skeptisk till de i början, men min dressyrtränare tipsade mig om dom och sa att hon också hade varit skeptisk, men fått tipset och provat och nu tyckte hon att de var kanon!
I början tyckte jag att de var bökiga att linda, svåra att få jämt lindade osv, men nu älskar jag dem! :love:
Ger man dem lite tid så lär man sig linda jämt och de är väldigt smidiga.
Ingen pad behövs.
 
Tack för svaret.
Använde såna i lördags. Tyckte dom funkade bra. Men vet inte riktigt hur hårt dom ska sitta..? o vissa säger att skarven måste ligga på ett spec. ställa. vart ska skarven ligga då? :crazy: :confused:
 
På ett speciellt ställe?? :confused: Menar du skarven som blir där fleece och elastiska möts?
Har inte hört att den ska ligga på något speciellt ställe, men brukar hamna på insidan av benet när jag lindar.

Utsidan menar jag! :crazy: Antar att det elastiska ska börja där man började linda fleecet.
 
Jag använder alltid dem som stallbandage. Ingen pad behövs under, men passa så du inte drar åt för hårt. Själv lägger jag dem bara på utan att dra åt, och de sitter bra ändå (använder dem dock inte som träningsbandage). jag börjar uppifrån med fleecet och lindar lite omlott ner, vänder under kotan och lindar uppåt med det elastiska.
 
Men om du har dom som stallbandage har du väl padd under??
 
jag tyckar alltid att man bör använda padd. Speciellt till dessa lindor!! Anledningen är att den fleece som är i desa lindor är så tunn och när man lindar över med elastiskt blir det tryck vid varje varv man lindat. Man har padden för att utjämna trycket från varje varv som läggs oavsett sorts linda. Kanske litet undantag vid tjocka fleecebandage, med inte alltför hård lindning..

Använder alltid padd själv. Tycker eskadron är bra och de billigare med skumgummi imellan!

Använd pad- mitt råd!! (särskilt vid stallbandage, då det sitter så länge!!) :banana:
 
Nej jag kör utan padd. Lindar mycket löst (lägger på lindorna löst bara utan att dra åt något). Det ger ändå effekt (har ett lymfangitben på ena hästen som jag lindar bara för att det inte ska svullna så mycket under natten).
 
En fråga till er som använder dessa lindor;
Varför? :confused:
Är det lathet? För jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det är för att stödja benet osv, det är ju effektivast med padd + linda för stöd.
Tycker ni att det är snyggt? Då är ni ännu mera knasiga i mina ögon :p
 
Men paddar är ju ett måste till stallbandage tycker jag..
 
Varför? jo för att jag tycker att de är de bästa. Lathet? njae... men smidiga är dom! Visst är det bättre med linda + padd om man är ute efter att stadga upp benet, men det är ju inte alltid det som är syftet med att linda. Att linda benen kan ha flera olika orsaker. Som i mitt fall att trycka tillbaka en lätt svullnad (ej orsakad av överansträngning eller dyl). Om det är snyggt? det spelar väl ganska liten roll om det är snyggt eller ej, man använder väl knappast stallbandage för att det ska "se bra ut"???
 
och varför det? Paddarna är ju till för att det inte ska stasa, och drar man inte åt dessa fleecelindor något utan lägger dem löst på så behövs alltså inte paddarna.
 
För att man inte bör använda elastiska lindor som stallbandage.
Om hästen skulle komma åt dom eller om dom skulle glida ner är det förödande för senorna och det kan ge ganska stora skador som är väldigt onödiga.

Paddar och ylle eller fleece lindor utan elasticitet skall användas som stallbandage.
 
Linda ben är något som jag kan efter 25 år med egna hästar.
Självklart lindar jag inte så att de glinder ner....
 
Men hur kan man använda elastiska lindor som stallbandage även om du inte lindar så dom inte glider kan ju hästen få för sig att dra i dom om det tex kliar på benet osv, det räcker ju för att en blödning skall kunna uppstå i senan och kan ju undvikas med paddar och yllelindor.

Men det är din häst....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: zarmino
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
1 042
Senast: Buck
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: aglaonema
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
438
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp