Bukefalos 28 år!

elda i hagen

P

pigelin73

Vi tänkte elda upp sly som vi samlat ihop i en av hagarna. Om vi eldar i helgen, kan vi släppa hästarna där nästa helg då, eller finns det faror med detta? Tänkte på det brända gräset just den plätten (givetvis räfsar vi ihop och slänger förkolnade kvistar, aska å så).
 
Sv: elda i hagen

Jag brukar elda löv, sly och ibland dåliga halmbalar också i min ena hage. Ibland har jag till och med släppt dom i hagen redan dagen efter. Finns det annat att äta bryr de sig inte det minsta om den brända plätten
 
Sv: elda i hagen

det är ingen fara, MEN det lär inte bränna nu utan nån sorts tändvätska. och det är farligt för hästarna.

du kan ju stängsla in bålområdet efteråt.
 
Sv: elda i hagen

Du kan släppa hästarna där redan dagen efter eldandet, förutsatt då förståss att du bara har eldat sly, gammalt hö och ris.

Sprid ut askan i hagen istället, den blir bra gödning för gräset.

Som "tändvätska" används ju lämpligen diesel, den är tyngre än bensin som mset bara brinner ovanför högen.
 
Sv: elda i hagen

Vi eldar när hästarna är kvar i hagen. dom bryr sig inte och vi använder inte tändvätska.

Eldar man om sommaren brukar dom ställa sig i röken eftersom flugor och mygg avskyr röken!
 
Sv: elda i hagen

När vi eldade i vår sommarhage och sen efter ett par veckor släppte hästarna där så rullade dom och gned sig i sothögen och blev hemskt skitiga, haha. Fulla av svart ask damm!

Men står man ut med det så är det iaf inget farligt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 820
Senast: Lhas
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 891
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
626
Senast: animalasia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 965
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp