Bukefalos 28 år!

"Elektriska" täcken - har ni tips?

Q

Queens Proctor

Idag var det värre än vanligt, på nollan på morgonen så hästarna fick täcken på sej. Framåt middagen var det soligt och varmt, och när täckena skulle av var det som blixtnedslag:eek: Både de och jag for upp i luften, verkligen obehagligt!

Vet att det finns ganska enkla sätt att motverka statisk elektricitet i täckena, men kommer såklart inte på det nu. Har inte lust att upprepa detta i morgon... Hjälp:crazy:

Mvh QP
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Har du sköljmedel hemma? Ta lite i en blomsprayflaska och blanda ut med vatten. Spreja täckena.

(har inte testat det själv på täcken men det hjälpte mot statisk elektricitet i en datorhall med heltäckningsmatta så det borde funka)
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Jag undrar också. Det är jäkligt jobbigt för min häst blir rädd för både täckena och den som tar av dem (då det blir stötar när man tar i honom sen också :eek: ).
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Hej!

Förstår vad du menar å min häst avskyr det :mad:
Men det konstiga för mig e att jag har både regn å vinter täcke fodrade med fleece å med dem har det aldrig vart några problem men däremot med enbart fleecetäcken. Om jag lägger på ett sånt över natten så e det jätte elektrisk så jag har slutat med dem.
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Usch ja det är obehagligt, har själv bara varit med om det med fleecefodrade eller fleecetäcken men hästen hoppar högt o sen är han sur på mig en bra stund... Samma sak med viskor med plastborst, speciellt vid fällning. Vet inte varför det blir så men inte så kul när man borstar hästen bakom örat o det smäller till... :mad:
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

undvik syntetiska tyger! fleece är värst....

sen kan du spraya hästen med pälsglans och tvätta täckena med sköljmedel.... tänk på att bara använda borstar med äkta hår och ha inte på dig syntetiska kläder när du tar av täcket.
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Ulltäcken då? Dom blir inte elektriska va? Aldrig haft något men nu känns det som om mitt tålamod med fleecetäcken börjar ta slut. De är jämt och ständigt laddade... Suck!
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Hatar när täckena blir elektriska :crazy: Jag använder knappt fleecetäcken längre, tycker bara det är obehagligt när man ska ta av dom sen.


Jag tänkte på en sak, flera har tipsat om sköljmedel. Om man blandar sköljmedel med vatten och sprayar på insidan av täcket, kan inte det börja klia på hästen då?
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

Tack för tips! Och era upplevelser av samma problem!

Pälsglans tror jag just är vad jag hört tidigare, ska spraya på rejält nästa gång! Idag var det varmt så täckena behövdes inte - som tur var tyckte nog både hästarna och jag!

Sköljmedel tror jag att jag brukar ha i när jag tvättar täckena, ska ta i extra nästa gång!

Mvh
QP
 
Sv: "Elektriska" täcken - har ni tips?

-kl-

Fast, jag tycker bara det blir värre när man har pälsglans. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har sett att liknande ämnen förekommit tidigare, men känner ändå att jag skulle vilja ha lite råd. Har nyligen köpt ett sto, som...
Svar
17
· Visningar
2 114
Senast: chippen86
·
Hästvård Hur täckar ni era helklippta hästar nu, medan det fortfarande är ganka varmt? Ioförsig så är det ju närmare nollan på morgnarna även om...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp