Bukefalos 28 år!

Elev eller praktikant? Skillnaden?

M

Monlightgirl

Som jag hittils har uppfattat det och själv har erfarenhet av så är man som praktikant en obelönad extrahjälp som tyvärr alltför ofta utnyttjas som slav med tanke på det arbete man utför och det man får igen. (Nu menar jag inte att alla blir det:bow: ) Tex så sa man upp de folk som normalt skötte och hade ansvar för stallet på min 6månaders praktikplats. Detta skedde efter ett tag jag hade varit där och 16år gammal fick jag helt själv ta ansvar och ta hand om 16 hästar..plötsligt hade jag ingen handledare längre. Jag lärde mig inte så mycket mer när jag väl fått in rutinerna efter någon vecka, utan slet mest med mockningen in och utsläpp och så vidare:eek: Två gånger på detta halvår fick jag rida runt i paddocken. Jag slutade innan avtalad tid! Detta är min erfarenhet som praktikant:crazy:

Så nu undrar jag lite över vad det är för skillnad på att vara elev på ett ställe, jämfört med att vara praktikant.

Som jag uppfattat det betalar man för sig som elev för att slippa grovjobbet och lägger mer tyngd på ridningen, får vissa lektioner och ägnar sig mer åt sin utveckling som ryttare:bump: stämmer detta?

Någon med erfarenhet som elev?
Hur fungerade det?
Hade ni något bra utbyte av det?
Berätta!:bow: :bow:

Är mycket äldre nu och tar privatlektioner en gång i veckan men känner att jag skulle vilja hålla på mer intensivt..ivrig att få lära mer. :banana:

MVH :p
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

Elev är elev.... Man betalar för lektioner. Praktikant är att lära sig arbeta i ett stall. att lära sig sköta 16 hästar är oxå en lärdom, rutin och snabbhet vilket är oerhört värdefullt eftersom de flesta hästskötare brister i effektivitet.
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

:smirk: Jo...jag vet att någon som tar lektioner kallar sig elev:bow: Men tack....:rofl:

Men nu är det så att jag också har stött på begreppet elev om personer som är/bor hos en duktig hästmänniska/ryttare med syfte att utveckla en annan del av "hästeriet" än just skötardelen.

Och då tänker jag på utbildning av hästar, allt från markarbete till inridning till uppskolning samt den egna utvecklingen som ryttare. Man får helt enkelt lära sig genom att mer eller mindre aktivt delta i dennes verksamhet, samt att man får rida vissa hästar och få regelbundna lektioner. För detta deltagande och för den kunskap man får betalar man alltså. Precis som vilken annan utbildning som hellst. ;)

Skulle vara kul om någon som verkligen varit "utbildningselev" någonstans skickade lite feedback :D





:bump: Igentligen orkar jag inte diskutera ämnet praktikant men.... eftersom jag lät bollen rulla så får den väll fortsätta:rofl:
Visst är det bra att lära sig sköta 16 hästar men som praktikant ska man lära sig av en handledare, denna ska ta ansvaret och vara tillgänglig. :idea: Inte avskedas därför man får in gratis arbetskraft!
Dessutom bör man som praktikant på en ridskola få vara delaktig vid lektioner och övrig verksamhet i den mån det låter sig göras. Man är ju trots allt praktikant på en ridskola och bör få lära sig lite om allt i verksamheten och tycker någon sedan att hästskötardelen är roligast kanske man senare väljer att utbilda sig till hästskötare medan andra kanske får blodad tand för undervisningsdelen och blir instruktörer eller ridlärare.

Har för sakens skull praktiserat på ett badhus men inte stod jag bara inne och skurade duchväggarna och rengjorde toaletterna för det. Där deltog man i alla aktiviteter lika mycket, från att sitta i kassan till att assistera vid lektioner.Samma sak när jag var i affär och resturang samt övriga ställen.
Att vara praktikant innebär att få inblick och lära sig saker om hela verksamheten. :idea: Inte att bli utnyttjad.:crazy:



Men men...så är ju detta en verksamhet med övervägande tjejer och som sådan bör man väll inte sätta några krav eller ifrågasätta.

Le, sitt fint och håll käft:p

MVH;)
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

Men nu är det så att jag också har stött på begreppet elev om personer som är/bor hos en duktig hästmänniska/ryttare med syfte att utveckla en annan del av "hästeriet" än just skötardelen.

Och då tänker jag på utbildning av hästar, allt från markarbete till inridning till uppskolning samt den egna utvecklingen som ryttare. Man får helt enkelt lära sig genom att mer eller mindre aktivt delta i dennes verksamhet, samt att man får rida vissa hästar och få regelbundna lektioner. För detta deltagande och för den kunskap man får betalar man alltså. Precis som vilken annan utbildning som hellst. ;)


Aha, det kallar jag praktikant, inet elev. Mina praktikanter brukar få göra allt det om de inte är helt tallanglösa och "obildbara". Så är det på de flesta ställen tror jag, de praktikanter som visar intresse angagemang och lyssnar får göra de roliag sakerna oxå.
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

När jag hade sabbatsår praktiserade jag i stallet där min häst står, utvecklades väll inte direkt någonting alls under den perioden men å andra sidan var det väll inte så jätte jobbigt heller. Går ju rätt fort när man fått in rutinerna, även fast det var mest stallgöra. Det jag gjorde var väll att jag morgonfodrade/släppte ut, lunchade och sedan kom jag tillbaka senare på eftermiddagen/kvällen för att ta in dom. På dagen ryktade jag och visiterade ett par hästar, gjorde i ordning dom A skulle rida, longerade någon häst. Hade väll hand om kanske 5 hästar då + min egna. Ibland skulle det dock mockas åt någon mer häst också.


I 9:an var jag hos en dåvarande ridlärare och praoade två veckor.
Hon hade 7-9 hästar då, minns inte exakt. Men jag kom dit på morgonen, vi fodrade och släppte ut dom när dom hade ätit upp. Sedan mockade jag och fixade i ordning hästar som hon skulle rida, ibland fick jag rida någon häst själv också samt ibland fick jag någon lektion med. På kvällarna följde jag med till ridskolan också och hjälpte henne som lite "assistent" på ridlektionerna, fast jag hade ju egentligen inte obl. närvaro under alla de timmarna.



Praktiserar även i ett stall just nu, hos en tränare. Har praktik via skolan i två veckor. Det är toppen, det är kurs där denna vecka och idag har jag varit med och mest kollat på träningar idag, hälsat på lite hästar, ryktat någon häst, vart med och fodrat etc. Jättekul att få kolla på träningarna, jäkligt givande och ger klart inspiration, så det är jättekul även om jag inte ens förstår allt eller är så duktig så jag ser allt. Hoppas jag kan bidra med lite mer arbetskraft i morgon (jag tycker det är kul att få jobba lite själv också..) men idag var väldigt matnyttigt att bara nästan få gå med vid sidan och kika.


Har även jobbat underbetald i stall mot 120:-/dag. Var bara under kortare period, tror det var under jullovet + ett par dagar till. Mockade åt 12 hästar, 2 ggr om dagen eftersom de stod inne så pass mycket. Fodrade 3 ggr/dag, ibland longerade jag etc. också och om det var bra väder så skulle några ut i rasthagarna också, och vid in/utsläppet skulle de då täckas på/av samt ha skydd på/av.
Samt att jag skulle ha allmänn koll på dom, känna igenom dom samt rykta nån då och då. Någon dag när dom skulle ridas fick jag även göra dom klara för ridning, sadla + gå fram dom, ta hand om dom och utrustningen efter ridning etc.
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

Tack för svaren! Kul att få höra om lite erfenheter. 120kr om dagen..jo det låter ju väldigt rimmligt:rofl: ..ska man skratta eller gråta:crazy:

Själv fick jag 700kr i månaden för att ensam heltidarbeta med fullt ansvar..så det blir väll ca 160timmar (i månaden) /700kr= ca 23öre i timmen :rofl: Man tackar och bugar:bow: :bow:

Helt ok att få betalning alls kanske om man är under utbildning..men inte när man utnyttjas genom att ensam ta ansvar för en hel anläggning. Uppvägning av ensilage till 64 givor om dagen (tyngst) samt kraftfoder till 32givor, mockning av 16boxar(tungt), in och utsläpp av 16hästar(alltid lika spännande), visitering av dessa(tidskrävande) smörjning av allt läder(jo...), ta telefon, hålla koll på hovslagning och ta ansvar för detta..sopa stallgångarna och gårdsplanen.. fylla 32vattenhinkar som ska bäras fram och tillbaka samt bära vatten till karen i hagen.. (slitigt och kallt) lägg till att man gick upp vid femtiden på morgon för att nå tåget dit och var hemma vid halvsjutiden på kvällen..det var iskall vargavinter och allt var alltid fastfruset och tungt dessutom hade man inte någon i närheten att vända sig till eller få hjälp av om något skulle hända (min handledare blev ju uppsagd! Billigt!)
Nja..:D skulle inte utsätta mig för detta igen.

:bump: Detta med "utbildnings-elev-frågan" tror jag inte man ska lägga någon tyngd i ..förekommer tydligen inte så ofta i ett land som Sverige...måste varit en artikel från utlandet jag snappat upp... Med undantag från ett fall jag stött på.. Det var en tjej som var "Elev" hos en känd ryttare där en kompis arbetade som hästskötare. Denna elev red ägarens hästar ihop med denne, både dressyr och hoppning och fick då hela tiden feedback i utbildningssyfte. Dessutom fick hon privatlektioner samt att hon fick rida vissa av hästarna på tävlingar! När hon kom till stallet skulle min kompis/hästkötaren se till att hästen hon skulle rida var rycktad sadlad och stå klar i ridhuset. När hon ridit färdigt hämtade hästskötaren hästen och kom in med en ny. Hon betalade vist en hel del för denna utbildning..hur mycket vet jag inte.. men tydligen är detta inte så vanligt i Sverige.

MVH:smirk:
 
Sv: Elev eller praktikant? Skillnaden?

Har inte varit elev och kan inte definitionen av praktikant. Men mina uppgifter (har varit praktikant i 1 år nu på ridskola) var att mocka, rykta, sadla, fodring, utsläpp, ledare osv, som en slags hjälpande hand åt ridlärarna.

I gengäld fick jag en gedigen utbildning på terrängbanan och rida in unghästar och trimma de riktiga läromästarna. Det var ett jävla slit men värt det, kan så otroligt mycket mer i termer av utrustning och olika utbildningssätt att mitt arbete var värt det. Och numera har jag ett gigantiskt tålamod med småbarn :)

OCH så är det en fin merit och bra att ha med när man söker jobb på andra stall... Det är svårt att får bra referenser som är pålitliga!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp