Bukefalos 28 år!

Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Dana

Trådstartare
Har ju elstolpar i hagen, inget bra men tyvärr kan vi inget göra just nu.

Har ju lite träd som är väldigt nära dessa, aspar, som skräpar väldigt mycket och förstör lite av vår kvällssol.

När vår försäkringsman var här sa han att vi kan ringa till hmm elverket... så kan de ta ner dessa gratis för att de står så nära elledningen med stolpar.

Någon som vet hur det ligger till. Alltid bra att ha lite information innan man ringer.

Måste bara tillägga, lite kul...De skulle tydligen mäta något, som de tydligen gör emellanåt, och det visades att våra hästar tuggat sönder något. Var ute, och elgubben ringde, hörde bara typ: Jo, det är trasigt, det går hästar här, alltså i en hästhage...

Vore bra att bli av med dessa träd, risk för att ramla över elledning vid "storm" bla...

Kan man få det gratis?
 
Sv: Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Vi har också haft det problemet och enligt vårt elbolag så är det markägaren som är skyldig att hålla efter träd som står nära elledningen (inte högspänningsledning för då har elbolaget det jobbet). Om ett träd faller på ledningen så står elbolaget för rensningen av just det trädet. Men det är enligt vårt elbolag det. Det kan hända att andra elbolag har annan policy.

Ring och fråga elbolaget hur de ser på saken.
 
Sv: Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Kan man få det gratis?


Det borde väl inte vara omöjligt att hitta en vedeldare i närheten som gärna vill ha lite gratis ved. Sätt upp en lapp på lokala affären som säger något i stil med.

"Träd bortskänkes mot fällning och bortforsling".


Nu är väl inte asp det populäraste virket bland vedeldare, men många kör ju med flis och då borde det väl duga.
 
Sv: Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Vi får väl ringa elverket och höra vad som gäller. Hur vet man om man har högspänningsledning?

Annonsera vore ju annars en ide, bara de vet hur man gör, så inte träden faller över ledningarna.:) Åker vi på det då, att betala "lagningen" av elledningen?

Får nog ringa å höra vad elverket säger...
 
Sv: Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Vi får väl ringa elverket och höra vad som gäller. Hur vet man om man har högspänningsledning?

Annonsera vore ju annars en ide, bara de vet hur man gör, så inte träden faller över ledningarna.:) Åker vi på det då, att betala "lagningen" av elledningen?

Får nog ringa å höra vad elverket säger...
Högspänningsledningen är den som går på enormt höga stålställningar genom landskapet. Din ledning är inte högspänningsledning om den går till ditt proppskåp. Ledningsgator i skogen kanske du har hört talas om. Det är där kraftledningarna/högspänningsledningarna går. Till hus går det en vanlig plastad (tjock) kabel och då på trästolpar (eller nedgrävd förstås)
 
Sv: Elstolpar i hagen, träd som är nära...

Efter att ha frågat min "gubbe" är det högspänningsledningar vi har, så nu ska vi ringa och höra med elverket.

Kanske kan vi bli av med dessa hemska träd, utan att be någon annan att ta bort, och riskera att de ramlar åt fel håll, mot ledningarna..;)
 

Liknande trådar

Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 978
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 574
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp