eltråd men ingen ström

myzzan

Trådstartare
nu är de såhär att vi har eltråd i hästhagen men där är ingen ström sen en vecka tillbaka ! måste man ha strömmen fungerandes när hästarna går i hagen och betar lungt i den utan större bekymmer
 
Det är väl som med allt annat som har med hästar att göra; det går bra att fuska 99 ggr av 100, och du vet aldrig vilken gång som är gång 100...
 
Sålänge hästarna tror att där är ström är det ju lugnt men börjar gräset sina och dom kommer på att dom kan beta under trådarna utan att nåt händer så riskerar man ju att få problem.
 
Min förra häst kunde jag ha helt utan ström, även hans sällskap respekterade tråden strömlös. De gick så i många år utan problem.
Förra året hade jag ett kallblod och en ponny i hagarna, där gick det inte utan rejäl ström.
Nu i år har jag mitt nya halvblod och ett varmblod som sällskap, de går utan ström till och från. Däremot ska jag passa på nu när vinterhagen görs om att be elektrikern installera ordentlig ström där så att jag kan slappna av.
 
Lite enkelt kan man säga att det går bra så länge hästarna stannar i hagen. Men går dom ut oavsett varför dom gör det och ställer till med något kommer det att anses som att det varit dåligt stängslat och lägga stort ansvar juridiskt på den som har ansvaret för hästarna.
 
Jag sätter inte alltid på strömmen direkt i sommarhagarna när det bara är mina hästar, som jag vet respekterar staketet.
Min häst har gått ur hagen två ggr på 16 år. En gång blev dom skrämda och det var mörkt plus att det var ström på. Den andra gången kom han för fort mot stängslet, hann inte bromsa och beslöt sig för att hoppa istället.
Givetvis ska man ha fungerande stängsel men jag själv får ingen panik om det blir strömlöst en kort period.
 
Förr eller senare brukar hästarna komma på att det inte är ström i tråden. Varför felsöker ni inte och åtgärdar?
redan felsökt mer kan jag inte göra , kablarna är de avbrott i , lånade hem en multimeter från jobbet :)!

Eftersom det inte är mina hästar utan min hyresvärd så passar jag bara busarna från måndag till fredag , så dom får kolla det till helgen
 
Knapplån : alltså det är ju ingen större grej i sig att man inte slår på elen jämt eller om Elen inte funkar någongång pga problem - så är det ju för alla ?

Däremot undrar jag över TS fråga om det är ett problem att elen inte funkar sen en vecka , då "hästarna är nöjda" ?
För mig är det inte ok att om elen slutar fungera så är man nöjd och tycker inte det behöver felsökas/åtgärdas eftersom hästarna ändå går därinne så snällt ?
Självklart vill man väl ha fungerande ström i eltrådsstaketet att kunna slås på som det är avsett ?

Dessutom i de flesta fall med eltrådsstaket så är det ju inte ens så att det är något man behöver ringa ut någon för att fixa utan kostar oftast bara tid och engagemang att felsöka själv med att gå runt hagarna, kolla att tråden löper fri från vegetation, att skarvar är rätt och fungerande , och kolla av fungerande sträckor lätt med mätaren för att ännu lättare detektera exakt problem område där strömmen inte leder och utifrån det åtgärda trådkvalitet/kopplingar på det området .

Betydligt mer sällan det är fel på själva aggregatet .
 
Lite enkelt kan man säga att det går bra så länge hästarna stannar i hagen. Men går dom ut oavsett varför dom gör det och ställer till med något kommer det att anses som att det varit dåligt stängslat och lägga stort ansvar juridiskt på den som har ansvaret för hästarna.

tror ju inte dessa går för långt då vi har fyra stora hagar med mkt gräs i

och skulle någon rymma så är de bponnyn gammal dam med många idéer ibland
 
Knapplån : alltså det är ju ingen större grej i sig att man inte slår på elen jämt eller om Elen inte funkar någongång pga problem - så är det ju för alla ?

Däremot undrar jag över TS fråga om det är ett problem att elen inte funkar sen en vecka , då "hästarna är nöjda" ?
För mig är det inte ok att om elen slutar fungera så är man nöjd och tycker inte det behöver felsökas/åtgärdas eftersom hästarna ändå går därinne så snällt ?
Självklart vill man väl ha fungerande ström i eltrådsstaketet att kunna slås på som det är avsett ?

Dessutom i de flesta fall med eltrådsstaket så är det ju inte ens så att det är något man behöver ringa ut någon för att fixa utan kostar oftast bara tid och engagemang att felsöka själv med att gå runt hagarna, kolla att tråden löper fri från vegetation, att skarvar är rätt och fungerande , och kolla av fungerande sträckor lätt med mätaren för att ännu lättare detektera exakt problem område där strömmen inte leder .
Betydligt mer sällan det är fel på själva aggregatet .


Hallå vad tycker du jag ska göra än att felsöka när jag bara fick felsöka och inte göra något annat ! hade de varit tråd som hade varit åthelvete så hade jag fixat de !

Men då kan du ju komma hit och hjälpa mig då ju ! Har redan talat om detta för min hyresvärd var problemet ligger och jag får inte göra ett skit ! FELSÖKT OCH KLART

och om där är fel i kablarna vad gör man då ? inget fel på tråden utan kablarna !
 
nu är de såhär att vi har eltråd i hästhagen men där är ingen ström sen en vecka tillbaka ! måste man ha strömmen fungerandes när hästarna går i hagen och betar lungt i den utan större bekymmer

Svaret du fått är utifrån det du startat en tråd om.

Ditt senaste svar känns väldigt märkligt . Varför ska jag veta ditt läge ? Och "hjälpt dig" har jag väl gjort enligt svar på din fråga på ett socialt forum.?
Om du inte gillar svaret så är det ju dig helt fritt . Jag ser dock inte hur det är mitt problem att du har en hyresägare som bestämmer si eller så och att du blir sur att jag svarat utan att det spelar någon roll i sammanhanget alls ?

Svar på din fråga vilket många även svarat :
El i en eltråd bör man ha som fungerar . Även om elen inte är på av skilda anledningar ngn dag här och där så ja - elen ska fungera att knäppas på när man vill det .
 
Senast ändrad:
Svaret du fått är utifrån det du startat en tråd om.

Ditt senaste svar känns väldigt märkligt . Varför ska jag veta ditt läge ? Och "hjälpt dig" har jag väl gjort enligt svar på din fråga på ett socialt forum.?
Om du inte gillar svaret så är det ju dig helt fritt . Jag ser dock inte hur det är mitt problem att du har en hyresägare som bestämmer si eller så och att du blir sur att jag svarat utan att det spelar någon roll i sammanhanget alls ?

Svar på din fråga vilket många även svarat :
El i en eltråd bör man ha som fungerar . Även om elen inte är på av skilda anledningar ngn dag här och där så ja - elen ska fungera att knäppas på när man vill det .

om där är kabelbrott på sladdarna så är de sista jag vill fixa till helst idag när åskan mullrade på ett par timmar och inte mockade boxar ! vad väljer man ? jo man väljer att mocka boxarna , vattna, halma och ge mat i rappet lungt hagarna är inhägnad från stallet och ut så de är hage i hage !

och hade de varit eltråd hade jag lätt fixat de , men elsladd skarva få de till att fungera och inte sätta fyr på stället så

och jag fick reda på detta här i söndags em att där inte var ström på tråden !
 
om där är kabelbrott på sladdarna så är de sista jag vill fixa till helst idag när åskan mullrade på ett par timmar och inte mockade boxar ! vad väljer man ? jo man väljer att mocka boxarna , vattna, halma och ge mat i rappet lungt hagarna är inhägnad från stallet och ut så de är hage i hage !

och hade de varit eltråd hade jag lätt fixat de , men elsladd skarva få de till att fungera och inte sätta fyr på stället så

och jag fick reda på detta här i söndags em att där inte var ström på tråden !

Vad är det som får dig att tro att obekanta människor på nätet ska kunna känna till din situation?
Du har fått svar utifrån din fråga.
Om det är brott på en kabel så byter man den.
 
Jag tror inte att man måste ha el i tråden. Det är väl bara att åtgärda felet när man får tillfälle. Jag hade inte jagat upp mig över att tråden var utan el några dar, om hästarna inte är utbrytarkungar kanske dom aldrig kommer att försöka ta sig ut ändå, men de kan ju luta sig mot tråden och ta sönder den om det är dåligt med bete inne i hagen och dom sträcker sig efter bete utanför.
 
Vad är det som får dig att tro att obekanta människor på nätet ska kunna känna till din situation?
Du har fått svar utifrån din fråga.
Om det är brott på en kabel så byter man
den.

de fixas i helgen tom på fredag kväll
 
Jag tror inte att man måste ha el i tråden. Det är väl bara att åtgärda felet när man får tillfälle. Jag hade inte jagat upp mig över att tråden var utan el några dar, om hästarna inte är utbrytarkungar kanske dom
aldrig kommer att försöka ta sig ut ändå,
men de kan ju luta sig mot tråden och ta sönder den om det är dåligt med bete inne i hagen och dom sträcker sig efter bete utanför.

vi har en utbrytarkung men hon kryper under tråden ! hon har inte kommit på än att där är inte ström på tråden, fast har man nosen i gräset hela tiden och kivar med dom andra hästarna så
 

Liknande trådar

Anläggning Försökt att googla men hittar inte riktigt det jag söker. Vad har en stallägare för ansvar? Att det är ström i hagarna? Att hästarnas...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 261
Senast: Unhappy
·
Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
2 702
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
514
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp