EM/Bokashi

sthu

Trådstartare
Till häst med dålig mage, funkar det att ge EM/Bokashi-strö?
Någon som har fodrat med det och har något att säga?

Jag har hört att det ska vara bra både för fånghästar och hästar med eksem, men vem vet. Har inte hört några återförsäljare säga det, de säljer det ju ofta bara som kompostströ.

Anledningen till att jag funderar på det är att jag har en påse här hemma (till komposten, där det funkar kanon) och i stallet står en häst med dålig mage. Tänkte att det kanske kunde vara ett alternativ. I vanliga fall kör jag bakjäst och halm när hästarna blir dåliga i magen, men hästen har blivit så hostig och halmen har känts dammig och jag glömmer alltid ta med jästen till stallet.
 
Min häst blir alltid lite risig i magen på hösten i övergången mellan bete och hö så i höstas testade jag att ge henne bokashi för att jag hade hört och läst att det var bra för hästars magar. Min häst är ett riktigt litet matvrak som äter allt, men det här åt hon inte! Jag försökte smyga in små mängder blandat i uppblött lusern eller betfor men det räckte med den minsta gnutta i för att hon skulle titta på mig som om jag försökte förgifta henne och hon vägrade äta det. Efter detta var hon misstänksam mot allt som serverades i hink eller krubba i flera veckor. Så jag kan tyvärr inte uttala mig om effekten eftersom jag bara lyckades lura i henne några smulor. Men om du redan har hemma så är det ju bara att prova. det lär ju inte skada i alla fall.
 
Ja, jag testar! Verkar ju vara värsta mirakelmedlet om man läser reklamen ;)
Återkommer med rapport om några dagar.
 
Ja, här kommer den utlovade rapporten!

Hästen åt utan att rynka på näsan. Gav en liten näve (ca 0,5 dl skulle jag tro) en gång om dagen. Efter två dagar var magen bra igen :) Fortsatte i några dagar till och slutade sedan. Hästen blev risig i magen igen, inte lika illa som första gången, men helt klart sämre. Gav samma mängd igen och häst blev bra.
Får väl köpa en påse till och ge hela våren verkar det som. Nåja, jag använder det ju ändå i komposten så det kommer behövas i vilket fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: emptyrings
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 449
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 910
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp