Bukefalos 28 år!

En chans till...

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sinner

ja.. nu står det en krake i stallet.. och herrejösses vad det skär i hjärtat att se henne.
hon har haft fång under lång tid, och hovslagaren som har "verkat" henne borde man flå levande med en rostig kniv:devil::mad:
i morgon kommer min hovis och se om han kan göra något... jag är inte så väldigt hoppfull, för hennes hovar är det hemskatse jag har sett "live" någonsin..fram är dom cirka dubbelt så höga som dom borde vara, och trakten sitter framför där tån borde sitta..:cry: bak är en liiiten aning bättre, men dom är i stället tre gånger så långa som dom borde vara..
dessutom är hon i tunnaste laget.hon har väldigt ont... troligast är att vet får komma ut i morgon och skriva ut något smärtstillande..
tänkte starta den här tråden om det är någon som vill ge mig lite uppmuntran och goda råd? tänkte på foder och sånt..
kommer också lägga ut bilder på hovarna för att få höra åsikter om hur verkningen utförs osv..
många kommer nog tycka jag är galen som ens försöker, men jag kan inte låta bli, jag vill ge henne en chans, då ägaren inte har gjort det.
men jag är inte dum, går det inte, så går det inte, och då kommer hon att få somna så fort som möjligt.
så vill nån ge mig lite hopp, så tar jag gärna emot det...
mvh/en flicka med för stort hjärta och för litet förstånd..:crazy:
 
Sv: En chans till...

Jag har ingen som helst erfarenhet av sådant här, men blir varm i hjärtat av att veta att det finns människor som du! :bow: Stort lycka till
 
Sv: En chans till...

Hästen har samma näringsbehov som innan den fick fång. Spannmål ska man inte ge fånghästar, betfor, lusern och bra grovfoder är bra att ge. Vad får hästen nu då ?

Ang hovarna, jag fattade inte så mycket av din beskrivning. Men vid akut fång så verkar man tvärtå med bibehållen sultjocklek. Vid kronisk fång behandlas den med sjukbeslag, fast det beror helt på hur stor graden av rotation är. Även här har man tvärtåat för att minska trycket på hovbensspetsen. Lämpliga skor brukar vara tex: pg, tvärtåad ringsko med sidokappor + sula. Är hästen röntgad ?
 
Sv: En chans till...

det låter som hästen haft fång en längre tid om hovarna ser ut sådär. alternativt är den så gravt felverkad att det i sig är en orsak till fånget. en fånghäst ska ha normala trakter (hellre låga än höga) och väldigt kort tvärad tå. troligtvis kommer hon bli mkt bättre när hovarna är åtgärdat.

jag skulle gett henne lusern (utan melass!) och hö, samt bakjäst för magen. kom bara ihåg att vänja in det långsamt.

hoppas hon blir bättre!! :)
 
Sv: En chans till...

jag är medveten om näringsbehovet.
hon får idag urlakat hö i fri mängd, hon äter dock inte så mycket, troligen pga smärtan. samt en halv deciliter betfor som jag har lakat ur i två liter vatten. däri blandar jag ett fjärdedels paket bakjäst(ökande)..
idag var hovis här.. och han var inte så glad på att en människa kan låta en häst gå omkring på det viset.... han har verkat ner henne och gett henne en plan yta att gå på. innan hade hon helt runda hovar. han kunde inte ta så mycket på tån, eftersom hon hade så ont. hon gick genast bättre, även om det fortfarande ser helt hemskt ut.
hovis var dock hoppfull och sa att vi med största sannolikhet kan få henne att bli "bra" dvs smärtfri.
han återkommer om tre veckor.
tills dess ska hon stå i en liten hage, ensam och stimuleras till att gå om hon vill och kan.
och nej, hon är inte röntgad.
 
Sv: En chans till...

glömde... bilder på hovarna kommer i kväll..
 
Sv: En chans till...

Om hon har fång (kanske läste jag slarvigt men såg imnte om hon fått diagnos) så bör du inte ha henne i hage alls. Ställ henne hellre på box med riktigt mjukt underlag. Låt en veterinär kolla henne, ja åk helst till klinik och röntga hovarna.
 
Sv: En chans till...

Det mest akuta skulle jag tycka var att få veterinären att skriva ut något smärtstillande direkt. De ska inte behöva ha så ont att de inte ens vill äta ordentligt.

Hoppas det löser sig med hästen, förstår att du vill ge den en chans.
 
Sv: En chans till...

jag ska ringa ut veterinären i morgon för att få utskrivet smärtstillande ja.. väntar med det tills i morgon eftersom hovis inte ville att hon skulle gå på något när han verkade henne, eftersom han ville se hur hon gick och hur ont hon hade, och hon kom igår.. hon kommer få stå i sjukhage ute, eftersom jag inte tror det är så bra för en häst att vistas inomhus hela tiden, plus att hon måste röra sig lite så att magen håller igång.(vill inte ha förstoppningar och kolik uppepå allt annat elände.)
hon HAR fång. behöver knappast en vet för att konstatera det i det här fallet.. dock har hon inte ett fånganfall, utan kronisk med extremt eftersatt hovvård.
 
Sv: En chans till...

här kommer några "före" bilder... "efter" bilderna får ni senare, hade inte mer plats i kameran..:crazy:

fram:
25243792.jpg


25243797.jpg


bak:
25243799.jpg


den "bästa" hoven, vänster bak:
25243791.jpg
 
Sv: En chans till...

Du kan prova ge bakteriebalans för magen annars, om hon vägrar jästen. Bakteriebalans finns på Granngården i hink, räcker lääänge och inte dyrt. Vitt pulver, luktar/smakar i princip ingenting, brukar gå att lura i de kräsna.
 
Sv: En chans till...

Oh fy fan!!! Stackars häst.

Ska bli intressant att följa förbättringen.
 
Sv: En chans till...

men efter vad jag har läst om mag/tarm från gg, så ska den inte funka så bra? eller? nåt annat i smaklös pulverform som funkar?
 
Sv: En chans till...

nej som sagt, jag har aldrig sett något värre live.. på kort här inne har jag sett nåt liknande vet jag, men det är väl det...
 
Sv: En chans till...

nu ska dom funka...hoppas jag.. nån som har nåt tips på hur man får i en häst bakjäst? hon diggr inte min sockerfria betfor alls, och definitivt inte bakjästen..

Ser ut att vara lite sent att bekymra sig om bakjäst.
Snarare dags för verkning med motorsåg.
Konstigt nog så behöver inte det vara kört ens med en häst som ser ut på detta sätt. Men jag skulle rekomendera att röntga hovarna och kolla hur stora förändringar som skett på hovbenen innan du lägger ner en massa pengar, hjärta och energi på denna häst. Om hovbenen ser ut som sameskor så kommer det här projektet varken gagna dig eller hästen. Om däremot hovbenen är OK så kan du nog klara hästen.
 
Sv: En chans till...

Jag hadeju en häst med helpaj mage, så jag har provat mig genom större delen av sortimentet. Och bakteriebalans är det jag funnit fungerar bäst på alla plan som 'underhållsstöd'. T ex vid foderbyten eller lite mage i olag. Med fungerar bäst på områden räknar jag in pris, hållbarhet och smaklighet också, samt verkan. Fungerat lika bra som t ex Krafft Magtarmbalans, men den är dyr, hästarna hatar den osv. Alltså anser jag den vara sämre totalt, även om verkan varit densamma.

Bäst vi akuta tillstånd är Pro Equo enligt min mening. Ensilerad havre, ser ut som, luktar som och smakar som filmjölk, innehåller massor av de goda bakteriena hästen behöver. Dock måste det förvaras i kylskåp och har begränsad hållbarhet. De flesta pillar i sig det om man låter dem stå med det över natten, men där är nackdelen, det är inte det smakligaste, men outstanding effekt när det redan är problem sas.

Sen är det nog generellt så att olika individer svarar olika bra på olika medel iom att de har olika problem (många olika blev det där). Men bakteriebalans har so far ätits av alla även kräsna, och i 100% av fallen hjälpt när det varit 'lite stört' (typ lite lösare avföring) eller för att undvika densamma vid exvis betessläpp för hästar som är känsliga för det. Så, jag skulle prova i alla fall. Är ju tyvärr ofta det man får göra, hitta det som fungerar för just sin egen häst.
 
Sv: En chans till...

Såg bilderna nu. Herrejävlar. Har du/ni anmält? Om inte, snälla GÖR det.

Och ja, du är kanske tokig för du försöker, men världen skulle bli väldigt mycket tristare utan 'tokigt' folk. Är förresten NÅGON som pysslar med hästar riktigt klok om man ska håddra det? :devil:

Du har min fulla beundran för att du tar dig an det. Och jag ska krama tummarna blå och nogsamt följa utvecklingen.

Men snälla, om du inte gjort det - ANMÄL, och helst så de får se den INNAN hovis gör sitt.
 
Sv: En chans till...

tja, motorsåg?! han tog en hel del, men vågade inte ta mer nu.. plus att han tyckte det var taskigt att fortsätta då hon hade så ont... men som sagt, han kommer om tre veckor igen.. jo jag vet att jag borde röntga... men jag måste ju först låta kusen landa, och sedan ville jag ha åsikter av min hovis och vet innan ja gör nåt drastiskt.. och uppepå detta så vill jag inte utsätta henne för en transport så snart igen.. får se vad som sker i morgon då jag har ut vet...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Tofs
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 298
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 642
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp