Bukefalos 28 år!

En dag gammal köttfärs, ätbart?

Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

KL

Köttfärs är en av ytterst få livsmedel man faktiskt ska vara otroligt noga med vad gäller just sista-datumet. Och som någon skrivit innan, köttfärs har inte ett Bäst Före datum. Där gäller sista förbrukningsdag, just pga bakterietillväxten. Har man plåtmage så kan det ju gå bra men det finns dom som inte har det (som jag... :( ) och jag skulle aldrig servera en dag gammal köttfärs till någon. Jag tycker inte att det är värt dom där tiorna som den kostar. :p
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Jag brukar kolla på hur många dagar mellan det är packat och sista för brukningsdag ....
...
Jag har både använt direkt och fryst in för senare bruk när det varit en dag över sista förbrukningsdag.
Köttfärs märks med sista förbrukningsdag. Efter det datumet anses det att det inte är ätbart eftersom bakterietillväxten är för stor i den typen av livsmedel. Ytan som exponeras är dessutom väldigt stor i jämförelse med vikten vilket ger stor yta för bakterierna att föröka sig.

Alla bakterier ger dessutom inte dålig lukt på produkten.
http://blogg.scan.se/2010/04/08/varfor-blir-kottfarsen-brun/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Sa-marks-maten/Hur-lange-haller-varan/


Och sist men inte minst
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressru...-branschriktlinje-Kottfarsen-haller-tva-dygn/

Med andra ord sluta vara såna bebisar och använd era ögon, näsa, mun istället för att läsa.

Är du osäker , stek lite och prova, smakar det gott och inte syrligt /äckligt?
Isåfall ät det, blir du dålig så är du en erfarenhet rikare och vet det till nästa gång.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

kl.

Ett problem med bäst före/sista förbrukningsdag är att många kyldiskar inte är tillräckligt kalla. +4 eller kallare är det definitivt inte på de paket som ligger överst i den butik jag handlar och förvaringstemperaturen är väldigt avgörande för hållbarheten. Om jag har möjlighet väljer jag alltid det som är färskast, inte främst kanske för rädslan att bli sjuk utan för att kvaliteten är bättre.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Allt som är farligt dör om man hettar upp det till kokpunkten i 10 minuter.

Tillaga noga så är det absolut ingen fara.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Jag hade ätit den utan att tveka! Om den luktat och smakat bra (ej illa).
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Som du själv länkade "sista förbrukningsdag är så länge produkten anses vara brukbar om den förvarats på rätt sätt".

Att branschen ändrar är ju för att man testat och kunnat visa att köttfärsen har ok hygienisk kvalitet efter två dygn. Att själv sträcka det till att du kan ha det flera dagar efter sista förbrukningsdag får du göra på egen risk.

*kl*
Som kommentar så finns det toxin som kan bildas av bakterier. Detta förstörs inte alltid av upphettning.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

KL

Köttfärs är en av ytterst få livsmedel man faktiskt ska vara otroligt noga med vad gäller just sista-datumet. Och som någon skrivit innan, köttfärs har inte ett Bäst Före datum. Där gäller sista förbrukningsdag, just pga bakterietillväxten. Har man plåtmage så kan det ju gå bra men det finns dom som inte har det (som jag... :( ) och jag skulle aldrig servera en dag gammal köttfärs till någon. Jag tycker inte att det är värt dom där tiorna som den kostar. :p

Jag är också en sån fegis så jag kastar hellre än att bli sjuk eller att det smakar äckligt.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Hade aldrig tvekat över köttfärs med bäst före datum igår, det är som sagt en bäst före, inte använd aldrig datum.

Just köttfärs är dock det enda (?) livsmedel som har just en "sista förbrukningsdag" och inte "bäst före" datum. Just därför att det är mycket känsligt.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

*kl*

En relaterad fråga - vad säger ni om nötfärs, butikspackad i torsdags och sista-dag igår, frystes igår vid 18-tiden och upptinas idag för att användas ikväll?O_o
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Fast vilka toxiner tanker du ska vara en fara pa ratt kott?
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Gjorde köttfärrsås igår, en dag efter sista datum. Jag lever fortfarande. Mitt resonemang var, att luktar det inte konstigt så äter jag.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Finns vissa enterotoxiner som kan produceras av vissa e-colistammar. Sen var det mer en allmän reflektion över uttalandet att "allt dör om man kokar det 10 minuter".
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Då så smakar det illa och det märker man ju.

Vilka andra gifter menar du kan finnas kvar?
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Du dessa känner man på lukten på köttet.

Man kan ha som regel att om det luktar bra och smakar bra samt upphettas till 100 grader i 10 minuter så är det inte farligt att äta.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

http://blogg.scan.se/2010/04/08/varfor-blir-kottfarsen-brun/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Sa-marks-maten/Hur-lange-haller-varan/


Och sist men inte minst
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressru...-branschriktlinje-Kottfarsen-haller-tva-dygn/

Med andra ord sluta vara såna bebisar och använd era ögon, näsa, mun istället för att läsa.

Är du osäker , stek lite och prova, smakar det gott och inte syrligt /äckligt?
Isåfall ät det, blir du dålig så är du en erfarenhet rikare och vet det till nästa gång.

Missade du att jag skrev att jag hade ätit om den inte luktade illa?
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Bäst före betyder inte att det är dåligt efter! Jag tittar sällan på datumet utan använder näsan. Förra veckan drack jag mjölk en vecka efter att den var utgången, var inget fel på den.

Luktar köttfärsen ingen alls är den ätbar :) Jag lovar, du känner om färsen är dålig ;)
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Då så smakar det illa och det märker man ju.

Vilka andra gifter menar du kan finnas kvar?

Stafylokocker Aureustoxin. Smakar inte, luktar inte, inkubationstid ca. 1 timme. Inte dödligt men tämligen otrevligt.

Sporer av Clostridium perfringens.
 
Sv: En dag gammal köttfärs, ätbart?

Bäst före betyder inte att det är dåligt efter! Jag tittar sällan på datumet utan använder näsan. Förra veckan drack jag mjölk en vecka efter att den var utgången, var inget fel på den.

Luktar köttfärsen ingen alls är den ätbar :) Jag lovar, du känner om färsen är dålig ;)

Inte för att en dag gammal köttfärs per definition är livsfarlig men du kan inte jämställa den med mjölk. Man skall vara försiktigt med köttfärs då den innehåller betydligt mer potentiellt sjukdomsframkallande bakterier än helkött (eller mjölk för den delen). Bland bakterier är just sjukdomsframkallarna är ofta lukt- och smaklösa. Det som luktar är de så kallade "livsmedelsförstörarna, dessa luktar urrk men är som regel helt ofarliga. Det absolut viktigaste är att tillaga färsen ordentligt. Skippa råbiff på butiksmalet kött :crazy:

Det finns en anledning till att köttfärs inte har något "bäst-föredatum" utan istället en "sista förbrukningsdag".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp