Bukefalos 28 år!

"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet"

kopur

Trådstartare
\"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Hörde jag någon säga. Kan det verkligen stämma?
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Det har knappast med bogarna att göra. Snarare hur hästen accepterar bettet.
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

eftersom större delen av ridskolans ponnyer är framtunga, på bogen och bakom log och större delen av dem ändå skummar än massa så borde det gå.. :crazy:
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Nej det stämmer inte. Min häst skummar oavsett hur hon rids...

Även om hon så hade gått på framknäna eller stått i en levad så hade hon skummat. ;)
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Vilket bra recept på att förenkla sin liv!:confused:
För jag antar att den som framförde påståendet ville hävda att bettuggandet var något positivt? Alltså slår man ju två flugor i en smäll: beviset för att hästen rids rätt är att den tuggar på bettet?... Håhåjaja, mycket ska man höra!
/ Miranda
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Skummet ska väl egentligen komma av att när hästens halsmuskler är avslappnade så öppnas gångarna till någon spottkörtel.Det blir då mer saliv som gör att hästen tuggar och sväljer och det bildas skum.

Men det finns ju hästar som börjar skumma bara man sätter bettet i munnen, och med tex äppelbett så vill man ju få hästen att börja tugga på bettet (eller?).
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Hm, det lät spännande... tror dock inte att det ligger till så...
Ofta tycker jag att man kan avgöra litegranna hur mycket hästen är på bogarna genopm att kolla om hästen ä'r lägttvänd. En höäst som ligger på bogarrna brukar vara ungefär som en bil utan servostyrning... skum liknelse kanske men på ett ungefär så upplever jag det i alla fall.
 
Re: \"En häst som går på bogarna tuggar inte på bettet\"

Jag tror inte heller att det har någonting med det att göra..

Sen så är ju lite lagon skum bra... lite "vitt-lipstick", Men mer än så ska det inte var heller. Det man ser på dressyrtävlingarna, med skumm som rinner ut och skvätter överallt är inte normalt. Det tyder tydligen på att hästen kanske inte alls är så nöjd med better och försöket att flytta tungan på olika sätt för att avlasta och komma ifrån det obehagliga bettet, och skummar då upp allt saliv.

Visst ska hästen tugga, men det finns gränser. Det ska skumma för att den tuggar och är avslappnad. Det ska inte skumma för att hästen arbetar så hårt med att komma bort från bettet.

Man kan läsa mera på:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/collection/true_collection.php

Tycker den sidan är bra jag! :)

/kiira
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
801
  • Artikel
Hästnyheter Att hästen skjuter ut eller in bogen har att göra med att den är oliksidig, vilket de flesta hästar är. Tränaren Anna Dufva bjuder på...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: mily
·
Mat Jag kan inte sluta fnissa... Öppnade nyss ett paket kex bara för att upptäcka att någon redan verkar ha tagit en tugga. Kexen säljs...
2
Svar
32
· Visningar
2 496
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp