En kuvad häst... hur göra?

hoppsan360

Trådstartare
Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden tillsammans så har jag kommit fram till att hästen är kuvad. Lite forskning har också visat på att han har inte haft ett lätt liv. Han har varit hos några av de mer "ökända" gubbarna här i nejden, och nu senast så kom han från en av dessa. Jag själv har sett hur han gör med sina hästar, och det är inte en så rolig syn alla gånger....
Hästen som detta gäller är dock verkligen ranghög med andra hästar, elak om jag får säga det så, men med människor så finns det.... ingenting. Han är dock väldigt uppmärksam på vad som sker runt omkring honom, och lite.... stressad eller hur jag ska förklara det. Så svårt att förklara honom, han är ett litet mysterium.
Nu går han tillsammans med min valack som är gammal, och han kan vara riktigt elak med honom ibland. Jagar, biter, sparkar, kör bort från hö't, you name it. Och min valack är så snäll så han låter sig hunsas på detta sätt, något som jag blir lite frustrerad på. Kanske skulle vara lite bättre att han skulle visa att "nu räcker det!". Då jag ska hämta den äldre i hagen så kommer den yngre och jagar på den äldre som då försöker fly ifrån honom, något som ställer till problem då jag står och håller i grimskaftet. Viftar jag då bort den yngre så flyr han från mig och då har jag ett helvete att få fast honom sen.... Hur ska jag gå tillväga med det här problemet tycker ni?
Tillsammans med mig i stallet/boxen så är han verkligen "off". Han visar inget genuint intresse då jag står med honom, men går jag t.ex. ut från boxen så kommer han efter och vill komma med. Man har ingen direkt "kontakt" med honom. Hans ögon är tomma och det finns lixom ingen.... själ, ingen personlighet. Han är bara "häst" och inget annat. Han är spänd i hela kroppen då man rör honom och han tittar knappt på mig då jag är med honom. Han står med huvudet bort och bara kisar lite i ögonvrån och man ser att han bara lixom "väntar" på att något ska hända. Igårkväll stod jag i boxen och masserade lite vid hans framparti, och då fick jag honom att tugga en gång, och han blåste ut luft en gång, så där frustade, men annars lika spänd och bara "väntade". Det var första gången som jag överhuvudtaget har sett att han har reagerat på något sätt när man har varit med honom.
Så svårt att förklara honom med ord, men jag hoppas att ni förstår lite hur jag menar. Fråga om det är något ni vill veta, kanske lite lättare att förklara honom då.
Har ni några tips på vad jag kan börja göra för att få "fram" honom, hans personlighet. Funderade lite på om man på något sätt kan "leka" fram honom, men med vad? Hur? Tips och knep någon?
 
Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden tillsammans så har jag kommit fram till att hästen är kuvad. Lite forskning har också visat på att han har inte haft ett lätt liv. Han har varit hos några av de mer "ökända" gubbarna här i nejden, och nu senast så kom han från en av dessa. Jag själv har sett hur han gör med sina hästar, och det är inte en så rolig syn alla gånger....
Hästen som detta gäller är dock verkligen ranghög med andra hästar, elak om jag får säga det så, men med människor så finns det.... ingenting. Han är dock väldigt uppmärksam på vad som sker runt omkring honom, och lite.... stressad eller hur jag ska förklara det. Så svårt att förklara honom, han är ett litet mysterium.
Nu går han tillsammans med min valack som är gammal, och han kan vara riktigt elak med honom ibland. Jagar, biter, sparkar, kör bort från hö't, you name it. Och min valack är så snäll så han låter sig hunsas på detta sätt, något som jag blir lite frustrerad på. Kanske skulle vara lite bättre att han skulle visa att "nu räcker det!". Då jag ska hämta den äldre i hagen så kommer den yngre och jagar på den äldre som då försöker fly ifrån honom, något som ställer till problem då jag står och håller i grimskaftet. Viftar jag då bort den yngre så flyr han från mig och då har jag ett helvete att få fast honom sen.... Hur ska jag gå tillväga med det här problemet tycker ni?
Tillsammans med mig i stallet/boxen så är han verkligen "off". Han visar inget genuint intresse då jag står med honom, men går jag t.ex. ut från boxen så kommer han efter och vill komma med. Man har ingen direkt "kontakt" med honom. Hans ögon är tomma och det finns lixom ingen.... själ, ingen personlighet. Han är bara "häst" och inget annat. Han är spänd i hela kroppen då man rör honom och han tittar knappt på mig då jag är med honom. Han står med huvudet bort och bara kisar lite i ögonvrån och man ser att han bara lixom "väntar" på att något ska hända. Igårkväll stod jag i boxen och masserade lite vid hans framparti, och då fick jag honom att tugga en gång, och han blåste ut luft en gång, så där frustade, men annars lika spänd och bara "väntade". Det var första gången som jag överhuvudtaget har sett att han har reagerat på något sätt när man har varit med honom.
Så svårt att förklara honom med ord, men jag hoppas att ni förstår lite hur jag menar. Fråga om det är något ni vill veta, kanske lite lättare att förklara honom då.
Har ni några tips på vad jag kan börja göra för att få "fram" honom, hans personlighet. Funderade lite på om man på något sätt kan "leka" fram honom, men med vad? Hur? Tips och knep någon?
Jag tror att hans sätt mot andra hästar bottnar i att han är olycklig och mår dåligt av den behandling han fått, kan han gå i en egen hage bredvid? Mitt enda råd i övrigt är att ge det tid, fortsätt massera, prata, smek utan att tränga dig på. Skapa rutiner så han vet vad som väntar och börjar våga slappna av, det tar tid och det kommer att komma bakslag men när du väl får hans förtroende kommer det vara värt det och jag tror att han även kommer att mjukna mot andra hästar när han får mer självförtroende. :)

Min första häst hade blivit misshandlad och bitar av det satt kvar i huvudet i hennes allt för korta liv, hon blev 11 år och blev slagen som unghäst. :( Min andra häst misshandlades av fodervärden under det år hon var bortlämnad som 9-åring, hon kunde få flashbacks resten av livet utan att jag vet vad som utlöste det. I början satt hon som ett frimärke på väggen vid hastiga rörelser och hjärtat höll på hoppa ur kroppen på henne. Det tog henne två år att landa i sig själv efter att jag helt enkelt hämtade henne där hon stod och i samma veva sa upp avtalet med hänvisning till kontraktsbrott. Jag tål fortfarande inte att varesig se eller höra talas om det psykotiska fanskapet som hade henne trots att det är många år sedan nu, det värsta är att folk som jag litade på visste vad det var för typ men sa inget. Hon blev 24. :cry:
 
Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden tillsammans så har jag kommit fram till att hästen är kuvad. Lite forskning har också visat på att han har inte haft ett lätt liv. Han har varit hos några av de mer "ökända" gubbarna här i nejden, och nu senast så kom han från en av dessa. Jag själv har sett hur han gör med sina hästar, och det är inte en så rolig syn alla gånger....
Hästen som detta gäller är dock verkligen ranghög med andra hästar, elak om jag får säga det så, men med människor så finns det.... ingenting. Han är dock väldigt uppmärksam på vad som sker runt omkring honom, och lite.... stressad eller hur jag ska förklara det. Så svårt att förklara honom, han är ett litet mysterium.
Nu går han tillsammans med min valack som är gammal, och han kan vara riktigt elak med honom ibland. Jagar, biter, sparkar, kör bort från hö't, you name it. Och min valack är så snäll så han låter sig hunsas på detta sätt, något som jag blir lite frustrerad på. Kanske skulle vara lite bättre att han skulle visa att "nu räcker det!". Då jag ska hämta den äldre i hagen så kommer den yngre och jagar på den äldre som då försöker fly ifrån honom, något som ställer till problem då jag står och håller i grimskaftet. Viftar jag då bort den yngre så flyr han från mig och då har jag ett helvete att få fast honom sen.... Hur ska jag gå tillväga med det här problemet tycker ni?
Tillsammans med mig i stallet/boxen så är han verkligen "off". Han visar inget genuint intresse då jag står med honom, men går jag t.ex. ut från boxen så kommer han efter och vill komma med. Man har ingen direkt "kontakt" med honom. Hans ögon är tomma och det finns lixom ingen.... själ, ingen personlighet. Han är bara "häst" och inget annat. Han är spänd i hela kroppen då man rör honom och han tittar knappt på mig då jag är med honom. Han står med huvudet bort och bara kisar lite i ögonvrån och man ser att han bara lixom "väntar" på att något ska hända. Igårkväll stod jag i boxen och masserade lite vid hans framparti, och då fick jag honom att tugga en gång, och han blåste ut luft en gång, så där frustade, men annars lika spänd och bara "väntade". Det var första gången som jag överhuvudtaget har sett att han har reagerat på något sätt när man har varit med honom.
Så svårt att förklara honom med ord, men jag hoppas att ni förstår lite hur jag menar. Fråga om det är något ni vill veta, kanske lite lättare att förklara honom då.
Har ni några tips på vad jag kan börja göra för att få "fram" honom, hans personlighet. Funderade lite på om man på något sätt kan "leka" fram honom, men med vad? Hur? Tips och knep någon?
Jag har erfarenhet av EN häst som haft en mycket svår bakgrund så det jag säger bygger på det. Dvs det kan finnas hästar som det inte alls stämmer på. Men jag tror inte man ska börja mackla för mycket med en sån häst utan försöka bygga på det som fungerar. Är han t.ex. bra att rida så rid så att han får ordentligt med motion och ge honom mycket positiv feedback. Hagproblemet får du klart ta hand om - att jaga en häst du håller i är inte ok, så säg till så att han respekterar det!! Att du sen får problem att ta med honom in sen får du nog tyvärr leva med - det brukar ordna sig när de ser att det är kul att komma in. Att låta en sån här häst bestämma leder inte framåt.

Att få en avstängd häst att 'öppna upp' måste få ta tid och man får kombinera tydlighet med uppmärksamhet, gärna lite passiv sådan. Ge honom massor av tid utan att pressa honom till att ta kontakt.
 
Helt ärligt tror jag du ska vara glad över att hästen är "kuvad" som du kallar det d v s att den har respekt för människor och inte visar samma beteende som den gör mot den andra hästen.
Varför den gör som den gör kan beror en massa olika saker, att den är ranghög, att den inte fått gå med andra hästar och lärt sig hur man ska uppföra sig, att den inte tycker om den andra hästen o s v.

Men de största problemen som du har ny är dels att hästen inte varit så länge hos dig, många hästar behöver mer än en månad för hitta sig själv när de byter miljö. Som du beskriver det verkar den hästen dessutom har flyttat runt mycket och det gör att det kan ta väldigt lång tid innan den känner sig säker på att få stanna kvar.
Det andra problemet är hur mår din gamle valack av att bli hunsad, jagad och inte få äta i fred? Personligen hade jag skiljt på hästarna för jag hade satt min gamle häst välbefinnande högre än den nyes.
 
En så avstängd häst behöver lååååång tid på sig för att börja öppna upp och börja känna sig trygg. Han har ingen aning om att tanken är att han ska stanna hos dig, han förväntar sig förmodligen ett uppbrott ganska snart igen. Och han vet inte att du inte kommer att straffa honom för saker han inte förstår, så han vågar inte släppa koncentrationen en sekund.

Ge honom tid och ägna dig åt att göra ingenting, egentligen. Bara håll fast vid de dagliga rutinerna, prata med honom, se honom.

Han får förstås inte göra som han vill och inte gå över gränser, som han gör i hagen. Klara besked där, en pisk med i hagen som du kan jaga bort honom med. Det beteende han har är farligt, och han måste få klart för sig att du är boss i hagen också. Men en snäll och rättvis boss.

Hade nog också funderat på att skilja honom från den gamle valacken ett tag, tills saker och ting börjar falla på plats.
 
Det andra problemet är hur mår din gamle valack av att bli hunsad, jagad och inte få äta i fred? Personligen hade jag skiljt på hästarna för jag hade satt min gamle häst välbefinnande högre än den nyes.

Så hade jag gjort, skiljt hästarna åt och därmed också löst problemet vid intag och fordring. Bägge hästarna tror jag tjänar på att det blir lugnt.
 
Jag skulle vänta ett par månader till och se hur hästen utvecklas innan jag gjorde något. En månad är ingenting, hästen måste få landa mentalt i sin nya miljö och få koll på vad som gäller. Jag tror inte att man vinner något på att tvinga sig på en sådan häst utan man ska visa upp hur man själv beter sig och vad som gäller så att hästen kan börja lita på en och känna sig trygg.
 
Har en häst med dålig bakgrund. Ge det mer tid än en månad. Jag har gjort saker med hästen på dennes villkor och "lekt" fram vilja och lust med hästen. Allt har gjort nytta och hästen har tytt sig till mig även om den fortfarande kan "stänga av" vid situationer den blir stressad av som kanske påminner den om förr även om det inte är i närheten utav hur den var och gjorde i början.
Är alltid lugn med den och vi gör saker i hästens takt, inte min. Tog ca 1 år men jag känner stor skillnad och hästen litar verkligen på mig, känner att jag fått ett genombrott och även kan komma in fast den stänger av mycket snabbare nu än förut. Den kommer alltid direkt i hagen och har liksom siktet inställt på mig.

Hade hästen själv i hagen till en början efter jag såg hur den var mot andra (högg gärna och vände rumpan och skulle sparkas och var sur mot dem andra. När hästen fick förtroende för mig började vi släppa ihop med dem andra och det gick bra. Har du möjlighet att prova att ha den i en egen hage? Såna här hästar måste man låta det ta sin tid med. Lycka till, hoppas det går bra :)
 
Vi hade en gång en häst som var bokstavligt talat kuvad långt in i benmärgen. Han var rädd för sin egen skugga i princip och det tog nästan ett helt år innan han började bli trygg, trivas och bli sig själv. Tyvärr utnyttjade han sitt nyfunna självförtroende helt fel och blev farlig. Började efter 1år anfalla folk som gick nära hans box/var i boxen. Samma sak i hagen och det gick självklart inte att korrigera eftersom han då hamnade på botten igen/blev livrädd så fort man sa något med hård torn. Stod och skakade bokstavligt talat. Vi valde att ta bort honom, vi försökte trotts allt hjälpa honom, men det gick inte tyvärr. Jag hoppas det går bättre med din häst! :)
 
Jag instämmer med nedanstående, att skapa trygga rutiner och låta det ta tid. Kanske ta hjälp av någon kunnig person med bra rykte som kan "prata med hästar"?

Jag tror att hans sätt mot andra hästar bottnar i att han är olycklig och mår dåligt av den behandling han fått, kan han gå i en egen hage bredvid? Mitt enda råd i övrigt är att ge det tid, fortsätt massera, prata, smek utan att tränga dig på. Skapa rutiner så han vet vad som väntar och börjar våga slappna av, det tar tid och det kommer att komma bakslag men när du väl får hans förtroende kommer det vara värt det och jag tror att han även kommer att mjukna mot andra hästar när han får mer självförtroende. :)
 
Håller med om att hålla de isär, men sedan är det viktigt att DU sätter din gamle som nr 1. Den ska ha mat först, släppas ut o in först...


Lägg ut flera högar o passa dem ett antal gånger. Försvara din äldre. Vi hade en stalldräng som stävjade sådant med 9 hästar genom att kasta smågrus på de stökiga. Sen stog de still.

Hästar som vill bli vänner kliar varandra. Så klia är bättre än massage. Nu VET vi inte om den varit elak mot människor o därmed blivit behandlad som den den visar. Ge den tid, motion o visa att DU är en hygglig prick.

När du måste försvara din äldre vid intag o köra bort honom går det över när han fattar poängen.
 
Min häst var exakt likadan när jag fick hem henne, ingen personlighet alls och livrädd för minsta hastiga rörelse. Om hon stannade på ett hinder krummade hon ihop hela kroppen och väntade på att jag skulle bli arg. Ingen i stallet fick ta på henne grimman utan att hon blev rädd och drog undan huvudet. Senare hittade jag ärr i form av "skärsår" bakom öronen och hon har antagligen blivit riktigt illa behandlad innan.
Det har tagit en massa tid och arbete men det är en helt annan häst nu. Hon har en sådan underbar personlighet och litar på mig nu, det är värt allt i världen att få en häst trygg. Dessvärre är hon fortfarande ofta spänd och rädd, jag får knappt höja rösten utan att hon skakar och blir helspänd. Men det är verkligen en enorm förbättring från hur hon var i början.

Allt jag har gjort är att aldrig bli arg, aldrig rida med spö, aldrig utsätta henne för något som ens liknar ilska. Jag har behandlat henne som en bäbis och gett godis, gullat och gosat med henne massor, trots att hon inte ville i början. Efter några månader började hon slappna av mer och mer och nu är det inga problem med att sätta på grimma, hon blir inte alls lika livrädd när hon gör fel. Ofta är det dom hästar som har svårt att släppa in en människa från början som blir dom underbaraste individerna när dom släpper in en.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
430
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Quinti Von Hof står i boxen och njuter. Hästskötaren Madelen Isaksson vet hur hon ska få honom att må bra – och vara...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp